شناسهٔ خبر: 67352084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشد ۷۰درصدی اقدامات حقوق عامه‌ای در کردستان

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان گفت: در حوزه اقدامات حقوق عامه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل آن، با ۷۰درصد رشد مواجه بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با علما، حقوقدانان، اساتید دانشگاه و نخبگان استان که در سالن جلسات شهید قدوسی دادگستری کردستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و ابراز خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: دستگاه قضایی از همفکری نخبگان و حقوقدانان استان استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه رسالت نهایی دستگاه قضایی زمانی محقق می‌شود که تعامل و همفکری با نخبگان و صاحب‌نظران در عرصه‌های مختلف جامعه شکل گیرد، گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ملاک، اجرای قانون است و  دستگاه قضایی باید عدالت‌خانه باشد که قطعاً در تحقق این مهم همکاری و همراهی نخبگان استان اعم از وکلا، کارشناسان، دانشگاهیان، علما و روحانیون نقش مؤثری خواهند داشت. 

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان به اقدامات حقوق عامه‌ای دادگستری استان اشاره کرد و افزود: در حوزه حقوق عامه در سال 1402 نسبت به سال ماقبل آن، با 70 درصد رشد مواجه بوده‌ایم.

وی از افزایش 10درصدی ورودی پرونده‌ها به دادگستری کردستان در سال 1402 نسبت به سال 1401 خبر داد و اذعان داشت: علی‌رغم افزایش پرونده‌ها، اما در حوزه پرونده‌های خانواده و طلاق، 1 درصد کاهش داشته‌ایم که جای تقدیر از زحمات اعضای شوراهای حل اختلاف، صلح‌یاران، مصلحین و حکمین قرآنی دارد.

حسینی از ثبت تردد و مراجعه 3 میلیون و 400 هزار نفر به دادگستری کردستان در سال 1402 خبر داد و بیان داشت: مسئولان قضایی استان کردستان در سال گذشته با 80 هزار نفر از مردم ملاقات داشته و به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی کرده‌اند. مجوز برگزاری اولین دوره کارآموزی قضایی در استان با همکاری و تعامل دانشگاه کردستان اخذ شده است و به‌زودی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعامل دستگاه قضایی و دانشگاه، منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، خواستار استمرار جلسات هم‌اندیشی و ارتباط مستمر با نخبگان شد و تأکید کرد: طرح هرمسجد یک حقوقدان در استان باید به‌صورت کامل در استان اجرا شود.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح، رشد و ارتقای فرهنگ حقوق مردم و وظایف شهروندی، صلح و سازش، ارتقای فرهنگ قانون‌گرایی، زمینه‌سازی برای تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی است.

توسعه فرهنگ صلح و سازش

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه وکلا می‌توانند با احقاق حقوق و اجرای عدالت و ایجاد امنیت و توسعه روانی در جامعه به دستگاه قضا کمک کنند، گفت: توسعه فرهنگ صلح و سازش و مصالحه در رسیدگی به پرونده‌ها یکی دیگر از راه‌های کمک وکلا به دادگستری است.

وی افزود: هم‌اندیشی ماهیتاً وظیفه‌ای است که با بدنه دانشگاه و فضای فرهنگی دانشگاه سازگاری بیشتری دارد و دستگاه قضایی نیز از تعامل و هم‌افزایی با این اقشار فرهیخته استقبال می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان تصریح کرد: اعتمادسازی در بخش‌های مختلف جامعه و افزایش اعتماد عمومی، کاهش حجم زیاد پرونده‌های قضایی و اتخاذ تدبیر مناسب برای کاهش ورودی پرونده‌ها از جمله مواردی است که اولویت دادستانی کردستان است.

اعتماد جامعه به دستگاه قضایی

حامد قادرزاده، رئیس دانشگاه کردستان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از عملکرد دستگاه قضایی استان، اظهار داشت: ارتباط دوسویه و تعامل دستگاه قضایی استان با دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌تواند نقش مؤثری در تقویت اعتماد جامعه به دستگاه قضایی داشته باشد.

به گزارش تسنیم؛ نظارت بر عملکرد قضات، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، تقویت ارتباط با مردم،  توجه به کاهش آسیب‌های اجتماعی، گسترش آموزش‌های حقوقی در راستای افزایش آگاهی در عرصه‌های مختلف حقوقی و لزوم ارتقای اعتماد بین مردم و دستگاه قضا از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

انتهای پیام/481/+

نظر شما