شناسهٔ خبر: 67352049 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

ماجرای مهاجرت دختر زاکانی / نوه زاکانی تابعیت سوئیسی دارد؟

دختر علیرضا زاکانی در سال ۱۳۹۵ در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شده است. سپس از طریق سابقه ممتاز تحصیلی در رشته «علوم اجتماعی محاسباتی» که معادلی در دانشگاه‌های ایرانی ندارد در دانشگاه EPFL سوئیس به صورت رایگان مشغول به تحصیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روزنو، علوم اجتماعی محاسباتی به زیرشاخه‌های دانشگاهی مربوط به رویکردهای محاسباتی علوم اجتماعی اشاره دارد. زمینه‌ها شامل اقتصاد محاسباتی، جامعه شناسی محاسباتی، کلیودینامیک، فرهنگ شناسی و تحلیل خودکار مطالب در رسانه‌های اجتماعی و سنتی است. در این تحقیق به بررسی روابط و تعاملات اجتماعی و رفتاری از طریق شبیه‌سازی اجتماعی، مدلسازی، تحلیل شبکه و تحلیل رسانه، تمرکز می‌شود.

لازم به ذکر است اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان به فرانسوی École polytechnique fédérale de Lausanne یکی از دو دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال سوییس است و در شهر لوزان سوییس واقع شده است. این دانشگاه در منطقه فرانسوی زبان لوزان قرار دارد. بر پایه رده‌بندی QS به‌طور کلی در رتبه هشتم در اروپا و دوازدهم در جهان قرار دارد.

گفته می‌شود مریم زاکانی بعد از اتمام درسش به ایران برگشته و الان نیز در حال توسعه پلتفرمی درباره موضوع خانواده ایرانی است.

موضوع تابعیت خارجی یکی از دختران من کذب است و دختر و دامادم در ایران هستند. دختر دوم من از دانشجویان معدل الف دانشگاه شریف در رشته مهندسی کامپیوتر است و همسرش نیز فارغ التحصیل همان دانشگاه است.

دخترم به من گفت که من می‌خواهم به کشور خدمت کنم، اما ادامه رشته‌ای که مورد نظر من است در ایران مقدور نیست. من به او گفتم اگر رشته‌ای که می‌خواهی به واسطه آن به کشور خدمت کنی در کشورمان نیست، من استقبال می‌کنم از اینکه تو این پرچم افتخار را شاگردی کنی و به کشور وارد کنی.

دخترم در رشته علوم انسانی دیجیتال تحصیل کرده است. چند سال است که این رشته در دنیا راه اندازی شده و پس از آمریکا یک دانشگاه در اروپا که دخترم در آنجا تحصیل کرده، این رشته را داشت.

دخترم نه بورسیه شد و نه سهیمه‌ای دریافت کرد بلکه فقط با کارها و پژوهش‌های خود در آن دانشگاه قبول شد. دخترم درس ۲ ساله را طی یک سال و نیم به پایان رساند و مدتی است که به کشورمان بازگشته است.

آنجا به دختر من گفتند درس خود را ادامه بده، اما گفت می‌خواهم بیایم در ایران خدمت کنم. من ریالی خرج دخترهایم نکردم و یک دلار و هیچ ارزی به آن‌ها ندادم.

مریم زاکانی در زمان تحصیل خود در سوئیس صاحب فرزند می‌شود و این خبر در رسانه‌های اجتماعی به وجود آمد که فرزندآوری وی برای پذیرش تابعیت/شهروندی سوئیسی برای فرزندش یا خودش بوده است.

نکات زیر حائزاهمیت در زمینه اخذ اقامت یا شهروندی سوئیس

• اخذ پذیرش تحصیلی در کشورهای توسعه یافته اصلا و ابدا به معنی اخذ اقامت دائم یا پاسپورت آن کشور نیست. در واقع، هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای همراه با پذیرش تحصیلی اقدام اعطای کارت اقامت دائم یا پاسپورت نمی‌کند.

• سوئیس یکی از سخت‌گیرترین کشورهای جهان در زمینه اعطای اقامت و شهروندی است.

• برخلاف کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ایرلند و استرالیا که قانون شهروندی بر مبنای تولد را دارند، طبق قوانین کشور سوئیس، اصل خاک در قانون تابعیت سوئیس مورد پذیرش واقع نشده است و تولد در خاک سوئیس به تنهایی موجب تحصیل تابعیت دائم یا پاسپورت نمی‌گردد.

تولد فرزند و یا بچه‌دار شدن در سوئیس موجب اخذ تابعیت یا شهروندی سوئیس برای فرزند نمی‌شود و البته کمکی هم به والدین آن‌ها نمی‌کند.

بر این اساس، نوه علیرضا زاکانی صرفا با به دنیا آمدن در خاک سوئیس امکان داشتن تابعیت و پاسپورت سوئیسی را ندارد و تنها در صورتی که مادر یا پدرش شهروند رسمی سوئیس (دارای پاسپورت) بوده باشند می‌توانسته اقدام به اخذ پاسپورت سوئیسی کند.

البته ناگفته نماند نه تنها قانون تابعیت بر اساس تولد در خاک کشور سوئیس وجود ندارد و متولدین در این کشور تابعیت این کشور را نخواهند داشت؛ بلکه هیچ امکان دیگری را برای اقامت بلند مدت نیز همراه ندارد.

لازم به ذکر است که در هنگام نگارش این گزارش، قیمت فرانک ۲۶ هزار تومان بوده است.

دانشگاه EPFL (دانشگاهی که دختر زاکانی در آن تحصل کرده است) تحت حمایت دولت فدرال سوئیس است و این دانشگاه با وجود دولتی بودن در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس مقداری شهریه از دانشجویان خود دریافت می‌کند.

این دانشگاه ترمی حدود ۸۰۰ فرانک شهریه از دانشجویان دریافت می‌کند. یعنی برای چهارترم شهریه دانشگاه حدود ۳۲۰۰ فرانک می‌شود.

از سوی دیگر هزینه زندگی در سوئیس به اندازه‌ای است که اگر یک دانشجویی بسیار اقتصادی زندگی کند و به حداقل‌ها رضایت دهد به ماهی ۱۲۰۰ فرانک نیاز دارد. البته خود دولت سوئیس در هنگام مهاجرت اعلام می‌کند که برای زندگی در این کشور به ماهی ۱۸۰۰۰ فرانک احتیاج است.

دختر آقای زاکانی همراه با همسر و فرزندش در این کشور زندگی می‌کرده است و تمام هزینه‌های اعلام شده چند برابر برای آن‌ها بوده است. هزینه زندگی دو نفر با بچه بسیار زیاد می‌شود، زیرا طبق بررسی‌ها هزینه مهد کودک در این کشور ماهانه ۳۰۰۰ فرانک است و به همین نسبت می‌توان سایر هزینه‌ها را برآورد کرد.

دو نفر در سوئیس هر ماه حداقل به ۳۰۰۰ فرانک برای زندگی نیاز دارند. این هزینه حداقلی برای زندگی است. به عبارتی زندگی که در ماه تنها می‌توانی یک وعده گوشت مصرف کنید و بقیه هزینه‌ها صرف حداقل‌های زندگی می‌شود.

هرکسی که وارد سوئیس می‌شود در ۶ ماه اول حق کار کردن ندارد مگر اینکه دانشجوی دکتری باشد و کار مربوط با پروژه دکتری باشد. همچنین طبق قوانین یک دانشجو ۶ ماه بعد از مهاجرت، در هفته تنها حق دارد ۱۵ ساعت کار کند. پس حقوق یک دانشجو با ۶۰ ساعت کار در ماه ۱۵۰۰ فرانک می‌شود؛ لذا اگر فرزند زاکانی هر ماه حدود ۶۰۰۰ فرانک سوئیس هزینه شان می‌شده است باید گفت این خانواده ۳ نفره ماهی حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه داشته‌اند.

لازم به ذکر است که در هنگام نگارش این گزارش، قیمت فرانک ۲۶ هزار تومان بوده است.

به نظر می‌رسد هزینه زایمان دختر آقای زاکانی نیز مشمول بیمه نشده است، چون مشخص نیست دولت سوئیس هزینه زایمان مهاجران خود را پرداخت می‌کند یا این هزینه به عهده خود والدین است. هزینه زایمان در کشوری مانند سوئیس حدود ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار است. از سوی دیگر قطعا هزینه غذای زن باردار در ماه بیشتر از ۳۵۰ فرانک خواهد بود.

نظر شما