شناسهٔ خبر: 67350768 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدار مسکو نسبت به عواقب دخالت آمریکا در حمله به سواستوپل

سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران به تمایل روسیه برای گفتگو با صربستان درباره موضوع ارسال تسلیحات به اوکراین اشاره کرده و گفت: کاملاً مشخص است چه کسی پشت حمله موشکی به سواستوپل قرار دارد و چنین دخالتی نمی‌تواند عواقبی نداشته باشد که زمان روشن خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز، دوشنبه، در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه اطلاعات مربوط به ارسال احتمالی تسلیحات نظامی از صربستان به اوکراین به ارزش بیش از 800 میلیون یورو از طریق کشورهای ثالث را بررسی خواهد کرد. 

روز شنبه الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز، اطلاعاتی مبنی بر ارسال مهمات به اوکراین از طریق کشورهای ثالث از صربستان را تایید کرد که ارزش کلی آن حدود 800 میلیون یورو بوده است. پسکوف در پاسخ به سوالی درباره واکنش روسیه به چنین اقدامی از سوی طرف صرب، گفت: «ما این اظهارات آقای ووچیچ را دیده و شنیده‌یم. ما در تماس با دوستان صرب خود به این موضوع خواهیم پرداخت.»

هشدار کرملین درباره عواقب دخالت آمریکا در حمله به سواستوپل

پسکوف با تاکید بر اینکه کاملاً مشخص است که چه کسی پشت حمله به سواستوپل است، گفت: «ما از یک سو شاهد یک حمله موشکی کاملاً وحشیانه به شبه جزیره کریمه هستیم، ما به خوبی متوجه هستیم که چه کسی پشت آن قرار دارد. در این خصوص شما نمایندگان رسانه‌های غربی باید از جمله از همتایان من (دبیران مطبوعاتی) در اروپا و در وهله نخست در واشنگتن بپرسید که چرا دولت‌های آنها کودکان روسی را می‌کشند؟»

بدین ترتیب دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه به سوالی درباره اقدامات تلافی جویانه احتمالی علیه ایالات متحده به دلیل دست داشتن در حمله به سواستوپل پاسخ داد و پسکوف تاکید کرد: «چنین دخالتی نمی تواند عواقبی در پی نداشته باشد و اینکه دقیقاً چه عواقبی، زمان نشان خواهد داد.»

این مقام کرملین همچنین یادآور شد که هیچ تصمیمی در خصوص  تعطیلی فصل گردشگری در سواحل شبه جزیره به دلیل حمله روز یکشنبه گرفته نشده است.

نیروهای مسلح اوکراین بعد از ظهر روز یکشنبه به بندر سواستوپل حمله کردند. حمله اصلی به یک منطقه ساحلی اصابت کرد. 5 نفر جان خود را از دست داده و 151 نفر زخمی شدند. حدود 20 نفر برای درمان به مسکو منتقل شدند. این حمله با استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی ATACMS انجام شد.

پوتین در جریان وضعیت قربانیان حملات تروریستی قرار دارد

سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از شب گذشته تاکنون بطور مرتب اطلاعات مربوط به نحوه کمک رسانی به قربانیان حملات تروریستی در داغستان و سواستوپل را دریافت کرده و به طور مداوم با مقامات امنیتی و وزارت بهداشت در تماس است و دستورات لازم را به آنها میدهد.

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور تلگراف‌هایی از مقامات کشورهای غیردوست در محکومیت حملات تروریستی روز گذشته دریافت کرده است یا خیر؟ پاسخ منفی داد. 

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز گزارش داد که در نتیجه حملات تروریستی شب گذشته در جمهوری داغستان، 15 نیروی انتظامی و چهار غیرنظامی از جمله یک کشیش کشته شدند. طبق این اطلاعات، تاکنون پنج نفر از عوامل این جنایت در عملیات ضد تروریستی به هلاکت رسیدند.

این کمیته یادآور شد که هویت هر پنج مرد مسلح شرکت کننده در جنایت رخ داده در داغستان مشخص شده است. تحقیقات در مورد شناسایی دیگر افراد دخیل در این حملات ادامه دارد. 

وزارت خارجه چین حملات تروریستی در داغستان را محکوم کرد

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز، دوشنبه، اعلام کرد که مقامات این کشور با تروریسم در همه اشکال آن مخالف است و حملات به پلیس و غیرنظامیان که در داغستان روسیه رخ داده، را به شدت محکوم می‌کنند. به گفته وی، جمهوری خلق چین با قربانیان، بستگان و خانواده قربانیان حملات تروریستی در داغستان ابراز همدردی می کند.

علاوه بر این، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز امروز در ارتباط با حمله تروریستی در ماخاچکالا و دربنت با ولادیمیر پوتین ابراز همدردی کرد.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این رابطه پیام تسلیتی برای همتای روسی خود ارسال کرد.

انتهای پیام/

نظر شما