شناسهٔ خبر: 67350001 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عبدلیان پور:

درخواست طلاق ۶ هزار خانواده به صلح و سازش ختم شد

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: درخواست طلاق ۶ هزار خانواده، با مشاوره های مرکز، به صلح و سازش ختم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حسین عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با محوریت دستاوردهای جدید مرکز در ساختمان مرکز وکلا برگزار شد.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد بحث تبیین فعالیت‌ها و نشر آنها برای آگاه سازی جامعه است.

رئیس مرکز وکلا گفت: یکی از زیرمجموعه‌ها، مرکز مشاوران خانواده است، اما با وجود پرداختن به این حوزه بسیار به این مجموعه پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: با تشکر از ریاست قوه قضائیه از مساعدتی که به ما دارد و این موجب دلگرمی ما شده است تا قوی‌تر به این مسیر ادامه دهیم.

عبدلیان پور افزود: همچنین در دیدار با رهبری به مناسبت هفته قوه قضائیه ایشان نیز از نیکی از مرکز یاد کردند.

وی اظهار کرد: در بحث مشاوران خانواده، ۶ هزار خانواده در معرض طلاق با خدمات مشاوران در سطح کشور به صلح و سازش ختم شد و به عبارتی از وقوع یک فاجعه جلوگیری کردیم و ۱۱۳ هزار خدمات مشاوره به خانواده‌ها داده شد.

عبدلیان پور گفت: ۳۱ درصد پرونده‌ها که به مرکز ارجاع شده به صلح و سازش ختم شده است. در بسیاری از استان‌های کوچک بسیاری از پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شدند.

وی از ساخت یک سریال خبر داد و افزود: سریالی با کمک مرکز ساخته شده بنام «دایره های قرمز» که با استفاده از ظرفیت‌های استانی صورت گرفت.

عبدلیان پور در خصوص سامانه ۱۲۹ گفت: در حال حاضر ۳۰ استان کشور از این سامانه برخوردارند. در استان‌های آذری با زبان آذری در این سامانه صحبت می‌کنند، وکیلی که در منطقه است بر منطقه خود اشراف دارد و این مورد بسیار خوبی است.

وی افزود: از رؤسای دادگستری در کشور که برای انجام و اجرای سامانه ۱۲۹ همکاری داشتند، کمال تشکر را داریم.

عبدلیان پور درباره اقدامات انجام شده مرکز وکلای قوه قضائیه برای ایرانیان خارج از کشور، گفت: فراهم سازی و هماهنگی برای ارائه خدمات حقوقی به ایرانیان خارج از کشور از طریق همکاری با وزارت خارجه و سامانه میخک و هماهنگی با معاونت بین الملل قوه قضائیه انجام شده است.

وی افزود: از این پس تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه جامع ارجاعات کارشناسی ۱۵۱۵ و احراز هویت درخواست‌های کارشناسی خود را ثبت کرده و پس از آن به صورت کاملاً برخط پیگیری کنند.

عبدلیان پور گفت: ۱۵ هزار و ۸۷۱ نفر وکیل معاضدتی و ۱۵ هزار و ۹۴۹ وکیل تسخیری داریم.

ریسس مرکز وکلا درباره زمان برگزاری آزمون وکالت امسال مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: بر اساس تکلیف قانونی و طبق ماده ۴ و ۵ قانون تسهیل، ما باید سالی یکبار آزمون وکالت و کارشناسی را برگزار کنیم. در این راستا مکاتباتی با سازمان سنجش داشتیم و منتظریم زمان برگزاری آزمون امسال را تعیین کنند.

وی ادامه داد: مشکلی در سال گذشته پیش آمده بود این بود که آزمون ما و کانون وکلا همزمان بود و برای داوطلبان مشکل ایجاد می‌کرد، قرار شد بین آزمون ما و کانون‌های وکلا حداقل دو ماه فاصله باشد. سازمان سنجش در حال لحاظ کردن این موضوع است و در صورت لحاظ شدن آن زمان برگزاری آزمون اعلام می‌شود.

عبدلیان‌پور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مرکز وکلای قوه قضائیه برای حمایت از مردم مظلوم غزه اظهار داشت: پس از عملیات طوفان اقصی، قرارگاه پیگیری حقوقی قضائی مسأله فلسطین در مرکز وکلای تشکیل شد و اقدامات خوبی انجام شده و در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: وکلای بین‌المللی متبحر و ماهر مرکز کارها را پیش می‌برند و به گروه ۲۵۰ هزار نفره حقوقدان بین‌المللی وکلای حامی فلسطین پیوسته‌ایم و در دعاوی که مطرح کردند به صورت مکاتبات و حضوری پیگیر هستیم که در آینده نزدیک نتایج پیگیری‌ها را اعلام خواهیم کرد.

وی به سامانه مسیر اشاره کرد و گفت: سامانه مسیر در مرکز وکلای قوه قضائیه بنا بر وظیفه قانونی و در راستای قانون حمایت از خانواده با دستور رئیس قوه قضائیه به مرکز واگذار شده، ایجاد شده است.

عبدلیان پور افزود: سامانه مسیر (مشاوره ساختن یک راه) به همت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، به منظور ساماندهی و مدیریت درخواست‌های مشاوره خانواده، با اولویت مشاوره پیش از طلاق طراحی و پیاده‌سازی شده است و در افق بلند مدت مرکز به سمت ارائه خدماتی چون مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره حین زندگی نیز حرکت خواهد کرد.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام ابراهیمی رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی نیز ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و عید سعید غدیر خم گفت: یکی از اقدامات تحولی و برجسته مرکز توسعه حوزه مشاوره خانواده بود. آسیب اجتماعی طلاق طی دو دهه اخیر تبدیل به برجسته‌ترین معضلات اجتماعی شد.

وی گفت: امروز در دوره تحول قوه قضائیه، ۴۵۰ مرکز مشاوره خانواده در سراسر کشور داریم. ۲ هزار و ۱۰۰ مشاور در این مراکز به مردم خدمت ارائه می‌کنند. ۳۱ درصد پرونده‌هایی که به سامانه مسیر ارجاع می‌شود، منجر به صلح و سازش می‌شود.

نظر شما