شناسهٔ خبر: 67349306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ضعف جدی صداوسیما در برگزاری مناظره‌های امسال

وقتی صداوسیما برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری طرحی را برای اجرا در نظر می‌گیرد که اصلی‌ترین آن بخش مناظرات است انتظار می‌رود با توجه به تجربه‌های گذشته بیشتر روی آن فکر شده و پخته‌تر اجرا شود نه اینکه شاهد این همه تغییرات باشیم.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: انتخابات غیرمنتظره و زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی وضعیت متفاوت و جدیدی به لحاظ آمادگی پیش روی کشور قرار داد و این مسئله به خصوص در موضوع تبلیغات انتخاباتی بیشتر احساس ‌شد.
 
در این زمینه کار صداوسیما به عنوان همگانی‌ترین رسانه کشور در فضای انتخاباتی حساس‌تر و سنگین‌تر بود که به عنوان علمدار بخش رسانه‌ای انتخابات توانست در این فرصت کم با رفتاری جهادی برنامه‌های انتخاباتی خود را به موقع شروع کند.
 
در میان برنامه‌های رسانه ملی در ایام انتخابات، مناظرات جذاب‌ترین، پربیننده‌ترین و یکی از تعیین‌کننده‌ترین برنامه‌ها است.
 
هدف رسانه ملی از برگزاری مناظرات افزایش مشارکت و شناخت بیشتر مردم از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است.
 
اما می‌توان گفت علیرغم نیت خیر صداوسیما برای مناظرات، این رسانه در نحوه اجرای آن با توجه به تجربه چندین دوره برگزاری آن در دوره‌های گذشته انتخابات پخته عمل نکرد.
 
پس از برگزاری مناظره نخست درباره مدت زمان مناظره، زمان پخش آن، دکور برنامه و تشریفات غیرضروری قبل از آن انتقاداتی شد.
 
خوشبختانه انتقادات تا حدی شنیده شد و تغییراتی در مناظره‌ دوم ایجاد شد که این موضوع نکته‌ای مثبت است.

بیشتر بخوانید:
چند انتقاد از مناظره اول که قابل اصلاح است

 
اما با وجود تغییرات قابل توجه در مناظره دوم و سوم باز هم شاهد تغییرات در مناظره چهارم بودیم و گفته شد که در مناظره چهارم هم زمان برنامه و سوالات کارشناسان کاهش خواهد یافت و در مناظره پنجم که آخرین دور آن است زمان پخش آن تغییر کرده و جلو افتاده است. البته که همه این تغییرات خوب و به‌جاست اما صحبت بر سر این موضوع است که چرا نباید از ابتدا به این موضوعات واضح دقت کرد و عرصه آزمون و خطا پیش نیاورد.
 
تغییرات پی در پی هر چند به سوی اصلاح، یک نکته منفی است که دلیلی بر ضعف در اجرا است.
 
وقتی صداوسیما برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری طرحی را برای اجرا در نظر می‌گیرد که اصلی‌ترین آن بخش مناظرات است انتظار می‌رود با توجه با تجربه‌های گذشته بیشتر روی آن فکر شده و پخته‌تر اجرا شود نه اینکه شاهد این همه تغییرات باشیم.
 
نکته دیگری که در این دوره از مناظرات با توجه به فرصت کم موجود باعث تعجب شد افزایش تعداد مناظرات بود.
 
در دوره‌های گذشته به طور معمول سه مناظره برگزار می‌شد اما در این دوره تعداد آن به پنج مناظره افزایش یافت که در کنار زمان طولانی هر مناظره برای مخاطب خسته کننده بود و از جذابیت آن کاست.
 
از سوی دیگر کثرت مناظرات باعث فشردگی برنامه‌ها شد. مناظره دوم و سوم با اختلاف یک روز برگزار شد. مناظره چهارم و پنجم هم به فاصله دوازده ساعت برگزار خواهند شد!

علاوه بر ساعت نامناسب پخش مناظره‌ها، روزهای برگزاری آن هم چندان مناسب انتخاب نشد. به ویژه آنکه دو مناظره آخر با مراسم‌های شب و روز عید بزرگ غدیر همزمان شده است.

به راحتی می‌شد از همان ابتدا سه مناظره با زمان‌های پخش شناور، مدت زمان مناسب و بدون تشریفاتی که حذف شد در نظر گرفت.

نظر شما