شناسهٔ خبر: 67348668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

طحان‌نظیف:

افتخار نظام صیانت از رأی مردم است

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران صیانت از رای مردم است، گفت: باید هدف همه جریان‌های سیاسی مشارکت بالا باشد چون اعتماد عمومی و سرمایه ملی را بالا می‌برد لذا جریان‌های سیاسی منافع ملی را فدای چیزی نکنند.

صاحب‌خبر -

 هادی طحان نظیف در همایش ۵ هزار نفری جهاد تبیین حقوقدانان بسیجی سراسر کشور با موضوع « مشارکت حداکثری در انتخابات » با تبریک عید غدیر خم گفت: امامت تجلی لطف خداوند نسبت به عالم خلقت و امام هم واسطه فیض الهی است. ان‌شاءالله اقداماتی در تبیین مساله امامت و ولایت انجام شود.

وی اداحه داد: پیام غدیر، معرفی یک الگوی برتر برای رسیدن به کمال است، اگر امت ها الگوی شایسته ای برای خود انتخاب نکنند مجبور به پذیرش الگوهایی شده که آن ها را به زوال می کشاند. بی توجهی به غدیر خسران برای جامعه دارد. فلسفه انقلاب اسلامی اجرای پیام غدیر و تحقق حکومت صالحان است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به دلیل شهادت رئیس جمهور گفت: با تمامی تلخی این ایام، باید برخی نقاط قوت را هم دید؛ از دست دادن رئیس جمهور در هر نظامی اتفاق کمی نیست؛ طبق قانون اساسی رئیس جمهور عالی ترین مقام بعد از رهبری است و جایگاه سیاسی بالایی دارد.

وی ادامه داد: قانون اساسی برای این موارد پیش بینی داشته که بر اساس آن باید ظرف ۵۰ روز انتخابات برگزار شود؛ این نقطه قوت نظام ما است که برای چنین روزهایی پیش بینی دارد پس ما با ابهام مواجه نبودیم.

طحان نظیف با اشاره به اهمیت جایگاه ولایت رهبری گفت: همان چند جمله ای که مقام معظم رهبری در ساعات ابتدایی فرمودند که نباید در کار کشور اختلال ایجاد شود، همه را استوار کرد؛ غم سنگین و اتفاق تلخی رخ داد اما در آن شرایط همه محکم و استوار بودند که این نقطه قوت نظام ما است. این استحکام نظام سیاسی است که اتفاق تلخ و سنگینی را تحمل می کند اما امور کشور در حال انجام شدن است.

وی با بیان خاطره‌ای گفت: بعد از اعلام خبر شهادت رئیس جمهور در ساعت ۸ صبح، ساعت ۱۱ صبح در وزارت کشور جلسه‌ای برای برگزاری انتخابات با جزییات کامل تشکیل شد و بعدازظهر همان روز جلسه در شورای نگهبان داشتیم که اگر انتخابات به دور دوم رفت چطور پیش بینی شود. این قوت نظام است که کار با حساسیت پیگیری می شود که هم غم سنگین، تحمل و هم کار پیش می رود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در آن شرایط با همان زمان بندی قانون، امور همچون ثبت نام و بررسی صلاحیت ها در حال انجام بود. در برخی موضوعات با هماهنگی ها کارهایی انجام شد که از آسیب های ادوار مختلف جلوگیری شود همچون اینکه همیشه در ثبت نام‌ها افرادی مراجعه کرده که شاید شرایط اولیه ثبت نام را ندارند و بعد فیلم و عکس بیرون آمده که اتفاق خوشایندی برای مردم نبود و اسباب تکدر خاطر را فراهم می کرد؛ این موضوع در سیاست های کلی انتخابات در ۵ سال قبل پیش بینی شده بود.

طحان نظیف بیان کرد: مقام معظم رهبری در سیاست های کلی فرمودند که شورای نگهبان شاخص ها را بیان کند که شورای نگهبان در سال ۹۶ این کار را انجام داد و سال ۱۴۰۰ براساس مصوبه مجلس، عینی‌تر شد؛ اینکه چه افرادی مدیر و مدبر و رجل سیاسی هستند و شرط حداقل سن و مدرک و سابقه سیاسی چیست.

وی یادآور شد: مصوبه سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد اما زمینه اجرای آن در دولت وقت فراهم نشد. در سال ۹۶، ۱۶۰۰ نفر ثبت نام کرده بودند که خودشان می گفتند این میزان در سال ۱۴۰۰ بیشتر می شود. با وجودی که این مصوبه در سال ۱۴۰۰ اجرا نشد اما با اطلاع رسانی به زیر ۶۰۰ نفر کاهش پیدا کرد؛ امسال با هماهنگی وزارت کشور و تاکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و در راستای سیاست های کلی، در نهایت امسال ۸۰ نفر ثبت نام کردند؛ البته این مصوبه همچنان می تواند اصلاح و ساماندهی بهتری برای ادوار بعد داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در نظام ما با رویکرد تمدن نوین اسلامی، نگاه حاکمیت الهی به عنوان یک زیرساخت مهم است. باور به حاکمیت خداوند زیربنای تمدن نوین اسلامی است و این باور باعث می شود انسانی که مشیت الهی را بر سرنوشت خود قبول دارد، مسیر را مبتنی بر کسب رضایت خداوند بداند لذا در تمدن نوین اسلامی، الگوی اداره جامعه، نظام مردم سالاری دینی است؛ این الگو ما را به مسیری رهنمون می کند که صالحان با انتخاب مردم عهده دار حکومت می شوند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اصل ۱۲۱ قانون اساسی درباره سوگند رئیس جمهور گفت: باید انتخاب ریاست جمهوری ما را به سمتی پیش برده که فرد برگزیده توانایی و اراده تحقق چنین سوگندی داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع تبلیغات گفت: اولین ویژگی تبلیغات مطلوب انتخاباتی، بهره مندی از فرصت‌ها و امکانات عمومی و دولتی برابر برای همه است لذا باید نامزدها به این موضوع حساسیت داشته و پیامدهای شرعی و قانونی را لحاظ کنند. از طرفی جوان مومن انقلابی با رصد شرایط، نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشد و برای ممانعت از آن از تمامی ظرفیت های قانونی استفاده شود؛ این می تواند ملاک ارزش گذاری نسبت به نامزدها باشد.

کاندیداها به سلامت هزینه‌های تبلیغات توجه کنند

سلامت هزینه های انتخاباتی از ویژگی‌های تبلیغات مطلوب انتخاباتی است

طحان نظیف دومین ویژگی تبلیغات مطلوب انتخاباتی را سلامت هزینه های انتخاباتی عنوان و اظهار کرد: باید دقتی نسبت به منابع حلال در هزینه‌کرد تبلیغات داشته باشیم چون در این صورت کاندیدای منتخب وامدار صاحبان ثروت بوده و قدرت در خدمت ثروت قرار گرفته و چرخه معیوب تبدیل ثروت به قدرت شکل می گیرد لذا طهارت اقتصادی از ابتدایی ترین شرایط نامزدها است و همه باید نسبت به این موضوع حساس باشند؛ در شکل گیری تمدن نوین اسلامی به انسان‌های پاک و کسانی احتیاج داریم که با فساد مالی برخورد کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اهمیت موضوع ممنوعیت فریب در تبلیغات گفت: هدف از تبلیغات در نظام خداباور شناخت و آگاهی دادن و هدایت افراد است لذا تبلیغات برای شناخت و هدایت است البته این موضوع مانع نقد منصفانه نیست بلکه باید هدف، بیان استدلال‌های مبتنی بر امید و تقویت منافع ملی و حفظ کرامت رقبا باشد.

به گفته وی، هدف از تبلیغات، ایجاد آگاهی برای اتخاذ تصمیم صحیح است و این ملاکی برای ارزیابی است تا افراد عاقلانه و آگاهانه و بدون فریب تصمیم‌گیری کنند.

در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مرزبندی با دشمنان مهم است

طحان نظیف با بیان اینکه در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مرزبندی با دشمنان مهم است، گفت: دشمنان تمام توان خود را به کار گرفته تا با هر کسی که برایشان مطلوبیت دارد، ارتباط بگیرند. نامزدی که برای جلب رای، مرزبندی با دشمن ندارد، طمع دشمن را برمی‌انگیزد. در مقابل افراد دارای مرزبندی، دشمن را ناامید می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در تبلیغات انتخابات، تلاش موثر افکار عمومی در جهت ارتقای سطح شناخت و آگاهی جامعه مهم است، گفت: مقام معظم رهبری مکرر بر جهاد تبیین تاکید دارند چون جهاد تبیین باطل السحر رفتارهای فریب کارانه است و در این مسیر فعالیت رسانه ای و فرهنگی جهت افزایش آگاهی مردم مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت رفتارهای متعهدانه جریان های سیاسی گفت: طبیعتا باید هدف جریان های سیاسی  عزت و اقتدار و افزایش ثبات کشور باشد و در این جهت تلاش کنند.

آسیب زدن به منافع ملی خط قرمز جریان‌های سیاسی باشد

طحان نظیف تاکید کرد: انتخابات «در نظام» و نه «بر نظام» شکل می گیرد لذا حتما باید آسیب زدن به منافع ملی خط قرمز جریان‌های سیاسی باشد، در این صورت از کسی رفتار دشمن شادکن سر نمی زد. باید هدف همه جریان های سیاسی مشارکت بالا باشد چون اعتماد عمومی و سرمایه ملی را بالا می برد؛ جریان های سیاسی منافع ملی را فدای چیزی نکنند.

وی با بیان اینکه حق الناس بودن آرای مردم مهم است، گفت: اینکه گروه های سیاسی نامزدهای خوب معرفی کنند هم حق الناس است.

طحان نظیف بیان کرد: افتخار نظام این است که همواره امانت دار رای مردم بوده و به رای مردم به عنوان امانت نگاه می‌کند و آن را حق الناس می داند.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در  انتخابات‌های مجلس گاهی اختلاف نفر اول و دوم به کمتر از ۵ رای می رسد مثلا در انتخابات اخیر مجلس، اختلاف ۸ رای بود که با بازشماری ۲۸ رای شد؛ ما نسبت به رای مردم متعهد هستیم و برای ما، این ها عدد نیست بلکه اراده تک تک افرادی است که رای می‌دهند. این نظام همیشه از رای مردم صیانت کرده و حتی یک رای هم برایش مهم است.

وی با بیان اینکه در انتخابات عوامل اجرایی و نظارتی خود مردم هستند، افزود: همین ساختار مردمی جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی گذارد. شبهه هایی در برهه‌ای نسبت به انتخابات مطرح شد که بررسی کردند چون سیستم دقیق و با حساسیت بالا است؛ نگاه ما حق الناس نسبت به تک تک آرا است.

طحان نظیف با تاکید بر اینکه نظام اسلامی همواره صادقانه با رای مردم برخورد کرده است، گفت: اراده و رای و انتخاب مردم مهم است؛ تاکنون اینگونه بوده و آینده همین است و در انتخابات اخیر نیز این نگاه اجرا می شود.

زمینه مشارکت برای همه گروه‌های سیاسی و جریان‌ها وجود دارد

وی با بیان اینکه زمینه مشارکت برای همه گروه های سیاسی و جریان ها وجود دارد، افزود: ان‌شاءالله در انتخابات ۸ تیر شاهد حضور حداکثری و مشارکت پرشور مردم خواهیم بود که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب ‌بوده است. مشارکت اتفاقات خوبی را برای کشور رقم زده که از جمله آن ثبات و اقتدار نظام اسلامی است. رقابت ها هم باید برای عزت نظام و خدمت به مردم باشد.

طحان نظیف مجددا گفت: ان‌شاءالله با حضور پرشور و حداکثری مردم انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی ایران برگزار شود و جمعه ۸ تیر روز جشن مردم سالاری دینی در کشور باشد.

 

نظر شما