شناسهٔ خبر: 67348464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان اعلام کرد؛

شرکت ۶۱ دانش آموز با نیازهای ویژه کردستانی دررقابت های کشوری

سنندج_رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: ۶۱ دانش‌آموز با نیازهای ویژه کردستانی در رقابت‌های کشوری قرآن و عترت، فرهنگی، هنری و ورزشی دانش‌آموزان استثنایی سراسر کشور شرکت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت جهان دچار معلولیت‌اند که ۸۰ درصد آنان در کشورهای در حال توسعه هستند، معلولان باید حق اشتغال، حق ورزش، حق به مدرسه رفتن، حق آموزش و… را داشته باشند و آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق چنین حقی فعالیت می‌کند.

از جمله موانع و محدودیت‌های اجتماعی پیش‌روی معلولان در دسترس نبودن اماکن عمومی، حمل و نقل شهری، بینش منفی، نبود فرصت‌های کاری، آموزشی، موانع قانونی و غیره است.

معلولیت یک پدیده جهانی، شایع و متعلق به همه کشورهاست و جوامع به تناسب شرایط، وضعیت، سطح آگاهی و برخورداری به موضوع معلولیت نگاهی متفاوت دارند.

سیستم آموزشی به عنوان سرمایه‌ای ضروری برای تحقق اهداف توسعه و مهم‌ترین ابزار موجود برای پیشبرد و واقعیت بخشیدن به آرمان‌های جوامع مختلف به شمار می‌آید که رسالت آن توان بخشیدن به فرد در جهت توسعه کامل استعدادها و نیز شناخت توانمندی‌های خلاق خود است.

دانش آموزان با نیازهای ویژه توانمندی‌های زیادی دارند، اگر امکانات و بستر مناسب جهت رشد و خلاقیت این دانش آموزان فراهم شود، آنها می‌توانند محدودیت‌های خود را پوشش دهند و توانمندی‌هایشان را به نمایش بگذارند.

شرکت ۳۵ دانش‌آموز با نیاز ویژه در رقابت‌های ورزشی

طالب محمدی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ایجاد تحرک بدنی بین دانش آموزان با نیازهای ویژه و بهبود آمادگی جسمانی و حرکتی آنان را از اولویت‌های تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد و گفت: افراد معلول با شرکت در فعالیت‌های ورزشی کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده و با اعتماد به نفس بالاتری در جامعه حاضر می‌شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد: دانش آموزان استان در ۷ رشته شطرنج گروه نابینایان دختر، تنیس روی میز گروه ناشنوایان دختر، آمادگی جسمانی گروه ناشنوایان پسر، گلبال گروه نابینایان پسر، فوتسال گروه کم توان ذهنی پسر و دوومیدانی گروه کم توان ذهنی پسر و دختر در رقابت‌های کشوری دانش آموزان با نیازهای ویژه استان شرکت می‌کنند.

محمدی گفت: مسابقات تنیس روی میز گروه ناشنوایان دختر از تاریخ هفتم تا یازدهم تیرماه جاری و آمادگی جسمانی گروه ناشنوایان پسر از تاریخ سیزدهم تا هفدهم تیرماه جاری در استان فارس و شطرنج گروه نابینایان دختر از تاریخ هفدهم تا بیست و یکم مرداد ماه به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی افزود: مسابقات گلبال گروه نابینایان پسر از تاریخ دوازدهم تا شانزدهم مرداد ماه جاری در استان خراسان رضوی، دوومیدانی گروه کم توان ذهنی دختران از تاریخ چهارم تیر تا هشتم مردادماه جاری، فوتسال و دوومیدانی گروه کم توان ذهنی پسر از تاریخ بیست و نهم تیر ماه تا دوم مردادماه جاری در استان اصفهان برگزار خواهد شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: از طریق تربیت بدنی دانش آموز دارای نیاز ویژه یاد می‌گیرد با افرادی که با او در ارتباط هستند روابط بهینه ومؤثری داشته باشد وبه سازگاری بهتر وخودکفایی در روابط اجتماعی دست یابد.

وی گفت: ورزش علاوه بر اینکه افسردگی و گوشه نشینی را از آنان دور می‌کند، فرصتی مناسب برای اثبات و پرورش بسیاری از توانایی‌های نهفته و کاهش عوارض معلولیت است.

محمدی در ادامه یادآور شد: ورزش معلولین در سطح عمومی با مشکلاتی همچون اعتقادات سنتی ونوع نگرش نسبت به آنان ودر سطح فردی با عدم شناخت آگاهی، کمبود امکانات، محدویت وسایل حمل و نقل و… مواجه است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به تأثیر مثبت این رقابت‌ها در شناسایی استعدادها و کشف توانمندها گفت: ورزش ابزاری مهم برای ایجاد نشاط در جامعه و تربیت اجتماعی دانش آموزان است.

وی ادامه داد: خودباوری و خوداتکایی از محوری ترین اصول تربیتی دانش آموزان است که باید در آموزش و تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد.

آغاز مسابقات قرآن و عترت با شرکت ۷ دانش آموز بانیازهای ویژه

محمدی نظام آموزش و پرورش در جامعه را اساس پیشرفت و حافظ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی عنوان کردو گفت: شناخت، پرورش و هدایت توانمندی‌ها، تقویت انگیزه و مسئولیت‌پذیری از اهداف برگزاری این مسابقات است.

وی افزود: چهار دانش آموز پسر و سه دانش آموز دختر گروه کم توان ذهنی وچند معلولیتی در رشته‌های اذان، انشای نماز، احکام وقرائت قرآن از تاریخ پنجم تا دوازدهم تیرماه جاری به میزبانی خراسان رضوی در این مسابقات شرکت می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان برگزاری چنین مسابقاتی را انگیزه‌ای برای روی آوردن بیشتر دانش‌آموزان به فرهنگ قرآنی، تحکیم مبانی اعتقادی و عملی کردن آموزه‌های دینی عنوان کرد.

محمدی با بیان اینکه بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی در هر یک از دوره‌های تحصیلی اهداف خاصی متناسب با سن و سال دانش آموزان دراین برنامه‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: تزکیه و تعلیم همزاد و مکمل هم هستند و رویکرد آموزش و پرورش نیز همواره در این مسیر بوده است.

وی در ادامه همراهی و همکاری اولیای دانش آموزان با نیازهای ویژه در برنامه‌های تربیتی و قرآنی را ضروری دانست و اظهار کرد: همراهی اولیای دانش آموزان با معلمان باعث می‌شود تا اثربخشی تعلیم و تربیت بیشتر و خاطره‌ای ماندگار در ذهن دانش آموزان ثبت شود.

رقابت‌های فرهنگی هنری با شرکت ۱۹ دانش آموز با نیازهای ویژه استان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی هنری در حفظ، تقویت، ارتقای سلامت روحی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و تأثیر این فعالیت‌ها بر ارتقای سطح مهارت‌های زندگی و پیشگیری از عوارض ناشی از معلولیت یادآور شد: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از استعدادها و توانمندی‌های بالایی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند که در صورت خود باروری شکوفا خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۷ دانش آموز با نیازهای ویژه پسر از تاریخ سیزدهم تا شانزدهم مرداد ماه جاری در مسابقات هنرهای آوایی که در استان همدان برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: همچنین ۱۲ نفر از دانش آموزان در مسابقات غیر حضوری هنرهای دستی و تجسمی که از تاریخ بیست و چهارم تا بیست و هفتم مرداد ماه جاری در استان مازندران برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: ۱۹ نفر بعنوان مربی، سرپرست و مربی همراه، دانش آموزان را در این مسابقات همراهی خواهند کرد.

محمدی با تأکید بر اینکه حرفه آموزی در افزایش نگرش مثبت و ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان با نیاز ویژه تأثیر زیادی دارد، اظهار کرد: توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی در فرآیند یاددهی – یادگیری دانش آموزان را قادر می‌سازد تا دانش، ارزش‌ها و نگرشهای خود را به توانایی‌های بالفعل تبدیل سازند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: مهارت زندگی مهارت شخصی و اجتماعی است که دانش آموزان باید آن را بیاموزند تا با ارتقای توانمندی‌های خود با موقعیت‌ها و مشکلات زندگی به نحوی بهتر و مؤثرتر مواجه شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با تأکید بر اهمیت ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مهارتی افزود: با توجه به نیازهای ویژه دانش آموزان استثنایی، با بکارگیری شیوه‌های مناسب تعلیم وتربیت وبرنامه ریزی های اساسی در جهت به فعلیت رساندن توانمندی‌های بالقوه آنان تلاش خواهیم کرد.

نظر شما