شناسهٔ خبر: 67348414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خاطرات هاشمی ۴ تیر سال ۸۰ | ادعای دولت برای تولید شغل

صاحب‌خبر -

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 4 تیر 1380 | 3 ربیع‌الثانی 1422 25 ژوئن 2001

آقای [علیرضا] محجوب، رئیس خانه‌ کارگر آمد. در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از تهران انتخاب شده است. از اینکه با انصراف من، راه او باز شده است، اظهار تأسف‌ کرد و گفت، مجلس و کشور، ممنون شماست.

از رشد بیکاری، اظهار نگرانی‌ کرد و رکود را خطرناک خواند و گفت، ادعای دولت، مبنی بر ایجاد 450 هزار شغل در سال 1379، درست نیست؛ کمتر از 200 هزار شغل ایجاد شده و یک میلیون بر بیکاران افزوده شده است. مدعی است، هرسال حدود یک میلیون و 200 هزار نفر، متقاضی شغل جدید، اضافه می‌شود. دولت می‌گوید، سالانه 750 هزار نفر است. راهکارهایی برای ایجاد اشتغال مطرح کرد و از هزینه زیاد انتخاباتی دوم‌خردادی‌ها در تبلیغات [انتخابات ریاست‌جمهوری]، انتقاد داشت و گفت، بیش از ده میلیون پوستر چاپ‌ کرده‌اند و بیش از شش هزار جلسه و میتینگ داشته‌اند و هزینه جشن‌ها و سفرها هم اضافه می‌شود. اخیراً روزنامه‌های [جناح] راست هم انتقاد از هزینه‌های تبلیغات [انتخاباتی اصلاح‌طلبان] را شروع کرده‌اند.

آقای [غلامرضا] حیدری، نماینده سابق آشتیان در مجلس‌ آمد. مُدرس دانشگاه شده است. متخصص مدیریت استراتژیک است. از اختلافات در سطوح بالا انتقاد داشت و گفت، دوگانگی در مدیریت عالیه‌ کشور خطرناک است و باید این دوگانگی رفع شود. جناح چپ، بعد از انتخابات، این مطلب را مطرح می‌کند.

آقای [امیر] تهرانی، معاون [وزارت] اطلاعات در [امور] مجلس آمد و گفت، چپ‌ها در مجلس، برنامه وسیعی برای تهاجم تنظیم‌ کرده‌اند که بخشی از آن شروع شده، منجمله مسأله تحقیق و تفحص و اصلاح قانون اداره صداوسیما و مخالفت با محکومیت آقای [حسین] لقمانیان[1]، نماینده همدان و پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای و… و اخیراً سیری از بازجویی‌های متهمان قتل‌های زنجیره‌ای را هم در مجلس آورده‌اند و بیشتر برای تضعیف رهبری است و شعارهای جشن‌های پیروزی آنها، در خیلی جاها و به خصوص در ایلام، علیه رهبری بوده است. از عقب‌نشینی رهبری در مسأله تحقیق و تفحص [سازمان صدا و سیما]، اظهار تعجب‌ کرد.

عصر، مدیران شرکت‌های هواپیمایی غیردولتی آمدند. از تبعیض‌های بین آنها و هواپیمایی دولتی، شکایت و چاره‌جویی‌ کردند و گفتند، ضرر می‌دهند و قابل ادامه نیست. آقای [علی] عابدزاده، [مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان]، از حکم دادگاه اصفهان [در خصوص سقوط هواپیما]، شکایت داشت.

با تعطیلی و انحلال حزب فضیلت اسلامی از سوی دادگاه، انتقاد زیادی متوجه ترکیه است؛ بزرگ‌ترین حزب مخالف است و بیش از 100 نماینده در مجلس دارد. آریل شارون، [نخست‌وزیر اسراییل]، به یاسر عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین]، 24 ساعت مهلت داده که جمعی از سران مبارزان فلسطین را بازداشت‌کند.

[1] – آقای حسین لقمانیان در ۸ آذر ۱۳۷۹ طی نطقی گفته بود: «کارد دادگاه مطبوعات، گلوی آزادی بیان مطبوعات و افراد را بریده است و ساحت مجلس قانونگذاری را در تیررس تهدید نهاده‌است. نهاد قضایی، ابزار قانون‌شکنی و حق‌کشی و شبح ترس و ناامیدی گشته‌است.» دادگستری تهران در نامه‌ای به مجلس ضمن رد اعتراضات نمایندگان، از محکومیت وی به ۱۳ ماه حبس تعزیری حمایت کرد، اما نمایندگان مجلس به اعتراضات خود ادامه دادند.

این اقدام که برخلاف اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی بود و «مصونیت پارلمانی نمایندگان» را نقض می‌کرد، با واکنش شدید نمایندگان مجلس ششم و دولت اصلاحات، احزاب و فعالان چپ رو به رو شد. سرانجام پس از بیست روز از حبس لقمانیان، واکنش شدید آقای مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم، قوه قضاییه را مجبور به آزادی آقای لقمانیان کرد. آقای کروبی، اعلام کرد که اگر قوه قضاییه او را آزاد نکند، از ریاست مجلس استعفا می‌دهد. سپس مجلس را ترک کرد و به منزل خود رفت و گفت تا زمانی که این نماینده مجلس و دیگر نمایندگان مصونیت نداشته باشند، پا به مجلس نمی‌گذارد. ساعتی پس از این اقدام، حسین لقمانیان آزاد شد.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

نظر شما