شناسهٔ خبر: 67347978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جنگیدن در سه جبهه اسرائیل را نابود خواهد کرد!/ توماس فریدمن

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- «اسرائیلی که می‌شناختیم از بین رفته است». این عنوان مقاله‌ای بود که توماس فریدمن روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی آمریکایی اندکی پس از پیروزی ائتلاف دولتی راست‌گرای افراطی در انتخابات پارلمانی اسرائیل نوشته بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، فریدمن در مقاله‌ جدید خود در نیویورک تایمز گفت که در آن مقاله قصد داشت این عبارت هشداری باشد برای جلب توجه جهان به میزان افراط‌گرایی این ائتلاف. این روزنامه‌نگار آمریکایی اضافه می‌کند که «بسیاری با نظر من موافق نبودند اما معتقدم که تحولات وقایع ثابت کرد که آن‌ها اشتباه می‌کردند، چرا که حالا وضعیت به مراتب بدتر از قبل شده است. آن اسرائیل قبلی دارد از بین می‌رود و با یک تهدید وجودی مواجه است».

دلایلی که فریدمن را به این باور رسانده، به گفته خودش موضوعاتی مانند این واقعیت هستند که اسرائیل با یک قدرت بزرگ منطقه‌ای مانند ایران مواجه است که توانسته با استفاده از عوامل خود در منطقه اسرائیل را در منگنه قرار دهد: «ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای با کمک متحدان و نمایندگانی چون حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها (انصرالله) و مقاومت عراق اسرائیل را تحت فشار قرار داده و اسرائیل هم در حال حاضر هیچ پاسخ نظامی یا دیپلماتیکی ندارد. علاوه بر این، اسرائیل با احتمال جنگ در سه جبهه- در نوار غزه، لبنان و کرانه باختری مواجه است- که با هر تحول خطرناک جدید احتمالی آغاز خواهند شد. نکته مهم این‌که حزب‌الله لبنان برخلاف جنبش مقاومت اسلامی (حماس) مجهز به موشک‌های دقیقی است که می‌تواند مناطق وسیعی از زیرساخت‌های اسرائیل را- از فرودگاه‌ها گرفته تا بنادر دریایی، محوطه‌های دانشگاهی و پایگاه‌های نظامی و نیروگاه‌هایش- نابود کند».

با توجه به این تحولات، این روزنامه‌نگار آمریکایی می‌گوید که «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روح خود را فروخته تا کابینه‌ای با افراطی‌های یهودی راست‌گرا تشکیل دهد که اصرار دارند اسرائیل باید تا پیروزی کامل و کشتن آخرین عضو حماس در غزه بجنگد- و در این مسیر هر گونه مشارکت یا کنارآمدنی مانند برقراری آتش‌بس حتی با هدف آزادسازی اسرای صهیونیست را هم رد می‌کنند و در مورد تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خواهان کنترل اسرائیل بر تمامی اراضی بین رود اردن و دریای مدیترانه از جمله غزه هستند».

به گفته فریدمن، نتانیاهو این کار را انجام داده تا در قدرت باقی بماند و این هم مانع از احتمال زندانی شدنش به اتهام فساد خواهد شد.

او ادامه می‌دهد که با فروپاشی شورای جنگ اسرائیل- به دلیل نداشتن برنامه‌ای برای پایان جنگ و عقب‌نشینی ایمن از غزه- افراط‌گرایان ائتلاف حاکم گام‌های بعدی خود را برای کنترل قدرت برخواهند داشت.

فریدمن معتقد است که ایالات متحده باید این هشدار را جدی بگیرد و نگران کشیده شدنش به جنگ باشد، چرا که اسرائیل با کشاندن آمریکا به جنگ خاورمیانه از این اتفاق سود خواهد برد و البته روسیه، چین و ایران هم خواهان تحقق این رویا خواهند بود.

به هر حال، نکنه شگفت‌آور مقاله نیویورک‌تایمز این است که فریدمن با ایده اداره غزه بعد از جنگ توسط رئیس حماس در غزه- یحیی سنوار- موافق است و البته این خواسته را با این واقعیت توجیه می‌کند که نسبت به گزینه اداره نوار غزه توسط اسرائیل یا تبدیل غزه به یک سومالی دیگر جایگزین بسیار بهتری است.

برای مطالعه متن کامل خبر به القدس مراجعه کنید

نظر شما