شناسهٔ خبر: 67345678 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جشنواره «آسمون» برگزیدگانش را شناخت

آروین موذن زاده

نخستین دوره جشنواره تولیدات فضای مجازی «آسمون» با معرفی نفرات برتر به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره تولیدات فضای مجازی «آسمون» سوم تیر ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش های پهلوان شهید شاهرخ ضرغامی با حضور محمدرضا مصباح، بهرام عظیمی، میلاد دخانچی، محمدرضا خردمندان، سعید شیخ‌زاده، مژده لواسانی، سارا حاتمی داوران جشنواره، سید حمید امامی دبیر جشنواره، محمد صادق باطنی مدیر شبکه کودک، سید محمد امین آقامیری رئیس مرکز فضای مجازی، انسیه خزعلی معاون امور زنان در نهاد ریاست جمهوری و شرکت کنندگان به همراه خانواده هایشان حضور داشتند با اجرای عبدالله روا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ۲ نوجوان دختر و پسر اقدام به اجرای استنداپ کمدی در مورد فضای مجازی و علاقه کودکان به حوزه مختلف در این فضا کردند سپس سید حمید امامی دبیر جشنواره و رئیس کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی به عنوان اولین سخنران گفت: این رویداد عیدی مرکز ملی فضای مجازی به نوجوانان است. جشنواره «نوجوون آسمون» شکل گرفته تا برای دهه هشتادی و نودی‌ها تولید محتوا صورت گیرد. این جشنواره با استقبال خوب کودکان و نوجوانان مواجه شد و حدوداً ۷۰۰۰ اثر به این جشنواره رسید.

در ادامه تعدادی از نوجوانان به اجرای رپ خوانی، سرود و برنامه های سرگرم کننده پرداختند.

محمد صادق باطنی مدیر شبکه کودک دومین سخنران مراسم در سخنانی کوتاه بیان کرد: بچه‌های امروز را باید، بچه‌های نسل اینترنت دانست. بچه‌های امروز نسبت به بچه‌های نسل دهه ۶۰ و ۵۰ بسیار داناتر و مستعدتر هستند. امیدوارم این ظرفیت بزرگ نسل امروز، ظرفیتی برای ساختن ایران باشد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز کشورهای مختلف معادل خودشان را درست می‌کنند. نوجوان ایرانی نیز قادر است در عرصه فضای مجازی ایران را به بالاترین درجات برساند. تاریخ ایران سرشار از بزرگانی چون فردوسی و حافظ است این اتفاق در زمان حال و آینده نیز می‌تواند رخ دهد تا افتخارات بیشتری برای ایران شکل گیرد.

بخش دیگر این مراسم به سخنرانی سید محمد امین آقامیری رئیس مرکز فضای مجازی اختصاص داشت. وی در سخنانی بیان کرد: در طول روز زمان بندی‌های مختلفی برای هر فرد وجود دارد اما مطمئناً بخشی از این زمانبندی باید به ورودهای اطلاعاتی اختصاص پیدا کند این امر انتظار می‌رود از طریق کتاب یا اینترنت رخ دهد.

وی ادامه داد: هر کشور و تمدنی نیاز دارد با هویت خود آشنا باشد. در زمان حال نیز بهترین ابزار برای معرفی هویت ایرانی اسلامی فضای مجازی است. تمدن ایرانی یکی از قدرتمندترین تمدن‌ها در دنیا است بنابراین اگر فضای مجازی به شکلی شایسته از این امتیاز بهره برد مطمئناً اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

در بخش پایانی مراسم انسیه خزعلی معاون امور زنان در نهاد ریاست جمهوری، ضمن عرض تبریک عید سعید غدیر، گفت: از اینکه از شرایط مختلف و ظرفیت‌های گوناگون استفاده می‌شود تا استعدادها، ظرفیت‌ها و هوش بچه های ما به خوبی به کار گرفته شود و از فرصت‌های فضای مجازی استفاده و از تهدیدات آن خود را برهانند، تشکر می‌کنم.

وی در مورد فضای مجازی گفت: جهان امروز با فضای مجازی پیوند خورده است فضایی که از آن هم ظرفیت‌های بسیار می‌شود، کسب کرد هم تهدیدهای بسیار. برای همین نحوه استفاده ما از فرصت‌های پیش آمده در فضای مجازی می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم زند. این جشنواره قدمی در جهت بهره‌وری صحیح از فضای مجازی است.

خزعلی افزود: وظیفه ما است که نوجوان را در مسیر زندگی سالم و زندگی که بتواند آن‌ها را پرورش دهد و در مسیر رشد و عزت ایران اسلامی هدایت کند، جهت دهی کنیم. خوشبختانه خانواده‌ها با هوشیاری، بیداری و توجه به آسیب‌های این فضا تلاش می‌کنند فرصت‌ها را پیش روی خود و فرزندانشان قرار دهند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ایران تصریح کرد: روزی که افتتاحیه جشنواره «آسمون» بود فکر نمی‌کردیم چنین استقبالی از این مسابقه و جشنواره داشته باشند. تعداد زیادی از آثار به دبیرخانه رسید و ان‌شاءالله آثار برتر، با کیفیت‌های خوب در انتظار ایران اسلامی است و داشته‌های نوجوانان ما ان شاءالله ایران اسلامی را بسازد.

وی افزود: در معاونت زنان و خانواده برنامه‌هایی در ۹ گروه کارگروه‌ راه‌اندازی شده است که یکی از آنها به بازی اختصاص پیدا کرده است. در عرصه بازی و فضای مجازی ما نیروهای نوجوان بسیار با دانشی داریم. تنها کافی است از این استعدادها به شکلی مطلوب بهره بریم تا در دنیای مجازی حرف‌های برای گفتن داشته باشیم.

در انتهای مراسم با حضور داوران و دبیر اولین دوره جشنواره «آسمون» از نفرات برتر تجلیل شد.

جایزه منتخب مردمی به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال حمایت از اثر بعدی به زهرا کوهی برای اثر «اصفهان» تعلق گرفت.

نفر اول آنیسا هراتی با اثر «پروانه / دوازدهم» برنده تندیس امید و آسمان، یک میلیارد ریال و یک دستگاه ps۵، نفر دوم یزدان قیدی با اثر «مجازی» برنده تندیس امید و آسمان، ۵۰۰ میلیون ریال و یک دستگاه ps۵ و نفر سوم الناز حبیبی با نام اثر «همواره در حرکت» برنده تندیس امید و آسمان۳۰۰ میلیون ریال و یک دستگاه ps۵ شدند.

از مرسانا نظام‌ دوست با اثر «هامون»، النا عسگری با اثر «و خدایی که همیشه و همه جا حواسش بهمون هست»، نگار حسنی با اثر «برادر خیالی»، علی بابایی با اثر «پیله»، دنیا خدایی با اثر «انتظار»، ستایش خلیلی با اثر «پشت و رو»، امیرحسین ابراهیمی با اثر «سیگار اردو»، مریم آصفی با اثر «دمیده از راه خدا» با اهدای مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تقدیر به عمل آمد.

نظر شما