شناسهٔ خبر: 67345596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چند نکته در مورد مباحث فضای مجازی مناظره

دست خالی پزشکیان و پورمحمدی؛ فرار و مطالبه به جای پاسخگویی/ مواجهه فعال نامزدهای جبهه انقلاب

در مناظره اخیر، کلی گویی و سطحی نگری در مورد فضای مجازی در سخنان پزشکیان و پورمحمدی به چشم می آمد. در عوض نامزدهای جبهه انقلاب با بیان مثال های ملموس نشان دادند که نسبت به پزشکیان و پورمحمدی، برتری محسوس و نگاه جامع تری به موضوع فضای مجازی دارند.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: در مناظره اخیر شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به موضوع فضای مجازی پرداخته شد. موضوع مهمی که  دارای ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی است. در این میان، مطالبی از سوی برخی نامزدها مطرح شد که نشان از عدم اطلاع آنها از ابعاد فضای مجازی داشت. در عوض، در مورد برخی نامزدها هم معلوم بود که دارای نگاه کلان به این مقوله هستند.

اما چند نکته اجمالی که در این زمینه می توان بیان کرد:
 
در کشور ما در زمینه فضای مجازی، ما با دو رویکرد روبرو هستیم؛ رویکردی که نگاه حداقلی و سطحی به فضای مجازی دارد و التزام به این نگاه، قطعاً موجب به وجود آمدن فضای مجازی یله و رها در کشور خواهد شد و علاوه بر آن، ما را هم جزو کشورهای عقب افتاده در این فضا قرار می دهد.

در عوض، نگاه دیگری وجود دارد که نگاه حداکثری قلمداد می شود. در این رویکرد، علاوه بر حوزه کاربری، به عرصه حکمرانی فضای مجازی توجه می شود. این نگاه، هم به دنبال به دست آوردن سهم کشورمان در حکمرانی فضای مجازی است، هم به توسعه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری کشور در این زمینه توجه دارد و هم اینکه فضای مجازی را در پیامرسان و یا مسائلی نظیر فیلترینگ خلاصه نمی کند، بلکه دارای یک نگاه کلان به این حوزه است.
 
در مناظره اخیر، کلی گویی و سطحی نگری در مورد فضای مجازی در سخنان پزشکیان و پورمحمدی به چشم می آمد. در عوض نامزدهای جبهه انقلاب با بیان مثال های ملموس نشان دادند که نسبت به پزشکیان و پورمحمدی، برتری محسوس و نگاه جامع تری به موضوع فضای مجازی دارند.
 
برای مثال، قاضی زاده هاشمی بیان کرد که: «ما باید وارد موضوع حکمرانی اینترنت در جهان بشویم. چون دیگران که حاکمان این فضا هستند، استانداردها، شاخص ها و مسائل اقتصادی خودشان را بر ما تحمیل می کنند». همچنین او پرسش هایی را هم مطرح کرد که منطقی بود؛ از جمله اینکه: «اصلاً ما کل فیلترینگ را هم برداریم، کل  پایه اقتصاد دیجیتالمان را هم داخل این پلتفرم های خارجی ببریم؛ اگر یک دفعه هوس کردند حساب‌های ما را ببندند باید چه کار کنیم؟ اگر یک کلاهبرداری آمد از مردم ما کلاهبرداری کرد چه کار کنیم»؟
 
یا اینکه، زاکانی در بخشی از این مناظره بیان کرد: «هیچ ملت و هیچ دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین خودش و افکار عمومی خودش را در اختیار بیگانگان قرار دهد». همچنین او به این نکته اشاره کرد که سکوهای خارجی به شرطی که متعهد به قواعد کشور ما شوند، مانع آنها نمی شویم. علاوه بر این، تصریح کرد که: «حکمرانی و شرایطش را که قرار نیست به بیگانگان بدهیم. از آمریکایی ها حداقل یک چیز یاد بگیریم که به تیک تاک که رسیدند، محکم ایستادند».
 
همچنین جلیلی نیز به صورت جزئی به برخی مباحث وارد شد و مثال هایی در مورد سکوها و حکمرانی این عرصه بیان کرد. این کنش ها در نهایت موجب شد که ضعف گفتمانی و کلی گویی طرف مقابل آشکار شود.
 
متاسفانه دولت روحانی، در توسعه زیرساخت ها ضعیف عمل کرد و موجب شد که هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری دچار عقب ماندگی های قابل توجه در زمینه فضای مجازی شویم. جالب است که وزیر ارتباطات همان دولت، امروز همراه و در کنار پزشکیان ایستاده است!
 
اگر امروز شاهد فیلترینگ و رواج فیلترشکن در کشور هستیم، اول از همه باید دولت روحانی و همان افرادی که امروز در ستاد پزشکیان و یا همراه او هستند پاسخگو باشند! همان هایی که به جای توسعه زیرساخت ها و به دست آوردن سهم ما از عرصه حکمرانی، اتوبان عریض و طویل در اختیار سکوهای خارجی قرار دادند و کاری کردند که با استفاده از زیرساخت های ملی و با امکانات همین مردم، آن سکوها در داخل کشورمان رشد کنند! آنها بودند که موجب شدند برخی کسب و کارهای مردم به گروگان این سکوها دربیاید! آنها بودند که یک قتلگاه مجازی را از خود به یادگار گذاشتند! آنها بودند که کشور را در معرض انواع تهدیدهای فرهنگی، امنیتی و اجتماعی قرار دادند. امروز آنها باید پاسخ دهند.
 
موضوع اصلی در فضای مجازی، فیلتریگ و عدم فیلترینگ نیست. آقای پزشکیان، پورمحمدی و امثال آنها باید به این نوع پرسش ها پاسخ دهند:
 
- برای جلوگیری از خروج داده های کلان از فضای مجازی کشور و جلوگیری از دستیابی دشمنان به این داده های حیاتی و مهم – که امروزه طلای نامرئی محسوب می شوند - چه برنامه ای دارند؟

- برای در امان ماندن خانواده ها و نوجوانان و جوانان از محتوای مستهجن و مبتذل فضای مجازی چه برنامه و راهکارهای عملیاتی دارند؟

- در برابر توهین های آشکار به مقدسات و به طور کلی وجود مطالب ضددینی و گمراه کننده، چه برنامه و راهکار عملیاتی دارند؟

- آیا در دنیا، فضای مجازی را با فرهنگ سازی مدیریت می کنند یا حاکمیت باید اقدامات دیگری هم انجام دهد؟ آن اقدامات چه هستند؟

- برای به دست آوردن سهم ایران از مدیریت و حکمرانی فضای مجازی و قرار گرفتن در سطح کشورهایی نظیر آمریکا و چین، چه برنامه ای دارند؟
 
- اگر کسب و کارهای مرم را به سمت سکوهای خارجی ببریم، در صورت مسدود شدن از سوی طرف مقابل، تحریم یا هر مسأله دیگر، چه کسی پاسخگوی خسارت ها خواهد بود؟

- در صورت حضور یله و رهای سکوهای خارجی در کشور، در برابر ارتکاب جرایم برخی از کاربران در بستر آنها و متأثر بودن جامعه و مردم از این رفتارها، چه کسی پاسخگو است؟

- برای مقابله با خرید و فروش فیلترشکن و دور زدن قوانین و ... در فضای مجازی، چه برنامه ای دارند؟

- اگر مخالف فیلترینگ هستند، برای دفاع از حقوق مردم – مانند کلاهبرداری و ... - در سکوهای خارجی و همچنین در امان ماندن از تهدیدهای امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی چه باید کرد؟

- در صورت مسدود شدن حساب های کاربران ایرانی و با توهین به شخصیت های ملی و مورد احترام مردم، نوع برخورد آنها با سکوهای خارجی چکونه است؟

- آیا برای حضور سکوهای مجازی خارجی چک سفید امضا می دهند؟ با وجود زیر پا گذاشتن قواعد و قوانین جمهوری اسلامی – چه با دادن تعهد و چه بدون دادن تعهد – چه برخوردی باید با آنها صورت گیرد؟

- برای حضور جهانی سکوهای ایرانی چه برنامه ای دارند؟

- برای توسعه زیرساخت ها در هر بخش فضای مجازی، پیوست فرهنگی و امنیتی تدوین کرده اند؟

نظر شما