شناسهٔ خبر: 67345415 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نرخ رشد نقدینگی کشور به قبل از تحریم‌های ترامپ بازگشت

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد ۷ درصدی سرمایه‌گذاری بخش ساختمان، گفت: نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم به ۲۴.۳ درصد یعنی شرایط قبل از تحریم‌های ترامپ بازگشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا فرزین در نشست خبری با بیان اینکه رشد اقتصادی یک مقوله مهم است، اظهار کرد:در سال 1402 رشد اقتصادی کشور 4.5 درصد بود و توانسته ایم طی سه سال اخیر رشد بالای 3 درصد را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی سال گذشته با قیمت بازار 5 درصد بوده که بالاترین نرخ رشد کشورهای منطقه را داشته ایم، افزود: این مسئله نشان می دهد که وارد مسیر رشد در اقتصاد شده ایم. پیش بینی ها نشان می دهد این رشد را می توانیم در سال جاری ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه رشد بخش نفت ناشی از سرمایه‌گذاری ‌های بسیار خوب بوده است، گفت: در نرخ رشد کشاورزی شرایط مناسبی نداشته ایم که دلیل آن شرایط آب و هوایی بوده است. در حوزه خدمات اما سال قبل رشد 3.8 درصدی داشته ایم که قابل قبول است.

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: سال گذشته نرخ رشد تشکیل سرمایه به 7.2 درصد رسید. در سال 1397 و 98 هزینه بخش خصوصی به شدت کاهش یافته بود که در سال 99 نرخ رشد نیم درصد شد و سال گذشته این نرخ به 4.1 درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل این رشد مردمی سازی اقتصاد و افزایش یارانه ها بود

فرزین کاهش فقر در کشور را ناشی از این اقدام عنوان کرد و با بیان اینکه هزینه های رشد بخش دولتی مناسب نبوده است، اضافه کرد: نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان 7.1 درصد بود که سال 1401 این نرخ 1.2 درصد و در سال 1400 منفی 7 دهم بود.

وی با بیان اینکه به پایداری نرخ رشد تشکیل سرمایه بخش ساختمان امیدوار هستیم، گفت: در دولت سیزدهم نرخ رشد تولید ناخالص داخلی حدود 4 درصد بوده است. میانگین رشد صنعت طی دولت سیزدهم از 7 دهم دهه 90 به 6.5 درصد در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نرخ رشد بیکاری از 12.2 درصد سال 97 به 8.1 درصد در سال گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: هنوز ضریب جینی سال 402 را نداریم، اما ضریب جینی در سال 1401 حدود 3877/.  بوده که کمترین از سال 97 بوده است.

رییس کل بانک مرکزی با یادآوری اینکه نرخ رشد پایه پولی به 28.1 درصد کاهش یافته است، افزود: نرخ رشد نقدینگی نیز به 24.3 درصد یعنی شرایط قبل از تحریم‌های ترامپ بازگشته است. 

فرزین با اشاره به آرامش بازارهای اقتصادی، گفت: با توجه به گزارش مرکز آمار ایران که دیورز آنرا منتشر کرده تورم نقطه به نقطه به 31 درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه به 34 درصد کاهش یافته که گفته ایم امسال این را به 20 درصد کاهش می دهیم.

رییس کل در ادامه به نرخ ارز اشاره کرد و با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم  این بوده که اهمیت بازار غیررسمی را کاهش دهیم، گفت: با توجه به پافشاری بر مرکز مبادله، الان تورم تولیدکننده از شاخص ما در ارز نیمایی تاثیر می گیرد. در زمان حاضر همبستگی 80 درصد شاخص تولیدکننده با نرخ حواله ارز نیمایی است.

فرزین تاکید کرد: بازار غیررسمی را قبول نداریم و با قدرت علامت دهی این بازار را کاهش می دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما