شناسهٔ خبر: 67345328 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

۱۲۰۰ ساختمان مرتفع تهران آبستن پلاسکوهای دیگر؟

متأسفانه حوادث ناگواری مانند حادثه بیمارستان رشت و پلاسکو می توانند تکرار شوند بنابراین باید مسؤلان توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند تا برای هر یک از ساختمان های مهم اعم از بیمارستان ها، مدارس و غیره سیستم اطفای حریق احداث شود.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می گوید: در کلانشهری مثل تهران بیش از ۱۲۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه داریم که مستعد حریق هستند و می توانند فاجعه به بار آورند.

به گزارش تحلیل بازار، حمزه شکیب توضیح می دهد: به طور کلی اگر ساختمان ها را به دو دسته ساختمان های جدید و ساختمان های ساخته شده از قبل تقسیم کنیم، در هر دو دسته موضوع اعلام و اطفای حریق حتماً باید لحاظ شود؛ اما متأسفانه در این زمینه غفلت شده است.

این استاد دانشگاه می افزاید: درباره ساختمان های جدید در کلانشهرها اتفاقاتی خوبی افتاده و شهرداری ها موضوع اطفای حریق را تا هنگامی که ساختمان پروانه می گیرد به خوبی دنبال می کنند اما متأسفانه پس از اینکه ساختمان به بهره برداری می رسد این موضوع رها می شود و سیستم اعلام حریق کارایی را که باید داشته باشد ندارد و از کار می افتد.

شکیب می گوید: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در این زمینه ورود پیدا کرده است، بطوریکه سال گذشته در قالب چندین همایش، نحوه اطفای حریق شامل طراحی، اجرای طرح و حوادث بعد از طرح را به مهندسان سازمان نظام مهندسی آموزش داده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به پرسش ما درباره این که چه نهادهایی مسئول اجرایی کردن سیستم عملیات اطفای حریق هستند بیان می کند: کلانشهری مانند تهران بیش از ۱۲۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه دارد که مستعد حریق هستند و می توانند فاجعه به بار آورند بنابراین وزارت کشور، شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان باید با همکاری یکدیگر سیستم اطفای حریق را عملیاتی کنند.

وی با ابراز تأسف از حادثه بیمارستان قائم رشت می افزاید: متأسفانه حوادث ناگواری مانند حادثه بیمارستان رشت و پلاسکو می توانند تکرار شوند بنابراین باید مسؤلان توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند تا برای هر یک از ساختمان های مهم اعم از بیمارستان ها، مدارس و غیره سیستم اطفای حریق احداث شود.

شکیب درباره علت به وجود آمدن حوادث اینچنینی می گوید: متأسفانه نگهداشت ساختمان های با اهمیت مانند بیمارستان ها به فراموشی سپرده شده است و در واقع باید در ساختمان های بلندمرتبه، میان مرتبه و نیز ساختمان های مهمی مانند بیمارستان ها این اصول فنی نگهداشت به درستی رعایت شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه می دهد: در ساختمان های جدید نیز باید اجزای اعلام و اطفای حریق پیاده شده و پس از دریافت پروانه مورد بازرسی و کنترل قرار گیرد اما در نهایت چنانچه ساختمانی نگهداشت صحیحی نداشته باشد قطعا نمی توان به سیستم های ایمنی آن اطمینان کرد.

شکیب در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه آیا امکان بازسازی بیمارستان های فرسوده وجود دارد توضیح می دهد: قطعا این امکان برای هر سازه ای وجود دارد اما ابتدا باید ساختمان مورد ارزیابی اولیه قرار گیرد و پس از آن ارزیابی آسیب پذیری هم از بعد سازه ای و هم از بعد تأسیسات مکانیکی و برقی انجام شود و سپس براساس آیین نامه و ضوابط موجود، اجرایی شدن طرح بازسازی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه می گوید: پس از انجام ارزیابی آسیب پذیری از منظر مقاومت لرزه ای، انرژی، حریق و غیره درباره اجرایی کردن طرح مقاوم سازی، تخریب و نوسازی یا ترمیم موضعی یا اساسی تصمیم گرفته می شود.

شکیب بیان می کند: خوشبختانه براساس دانش و علمی که در کشور وجود دارد قطعا هر ساختمانی را می توانیم مقاوم سازی کنیم مشروط بر اینکه هم سرعت اجرا و هم هزینه های ساخت مورد بررسی دقیق قرار گیرد و گزینه های مختلف طرح شود و گزینه برتر برای مقاوم سازی انتخاب شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می گوید: در واقع باید وزارت بهداشت غربالگری و اولویت بندی درباره بیمارستان ها را انجام دهد و آسیب پذیری آنان را از لحاظ حریق و موارد مشابه دیگر دسته بندی کند و برای هر بیمارستانی که در شرایط حادتر قرار دارد اقدام به مقاوم سازی کند.

شکیب اذعان می کند: خوشبختانه پس از حادثه پلاسکو اقدامات خوبی برای ایمن سازی ساختمان ها در کشور انجام شده اما لازم است مسئولان وزارت بهداشت برای بیمارستان ها، آموزش و پرورش برای مدارس و شهرداری ها برای ساختمان های بلندمرتبه بودجه تأمین کرده تا سازوکار عملیاتی شدن سیستم اعلام و اطفای حریق فراهم شود.

این استاد دانشگاه می گوید: نظارت و نگهداشت بیمارستان ها بر عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است و خارج از وظایف سازمان نظام مهندسی است. همچنین طبق قانون، نظارت و نگهداشت ساختمان های تازه احداث و ساختمان های موجودی که مربوط به بخش خصوصی هستند بر عهده سازمان نظام مهندسی است؛ با این حال سازمان نظام مهندسی کشور آمادگی دارد تا تجارب و دانش خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

نظر شما