شناسهٔ خبر: 67344865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش پوپولیستی جناح راست در اروپا مبارزات اقلیمی را تهدید می‌کند/ گزارش رویترز و بلومبرگ

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده– نشریات و کارشناسان سیاسی در هفته‌های اخیر، بعد از ظهور راست افراطی در اروپا و موفقیت راست‌ها در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که پوپولیسم انقلاب سبز را تهدید می‌کند. این کارشناسان با اشاره به این که «انقلاب سبز دچار مشکل شده» نوشته‌اند که «واکنش پوپولیستی جناح راست مبارزه اقلیمی را تهدید می‌کند- و آینده اقلیمی دنیا را در مخاطره قرار داده است».

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریات و سایت‌هایی چون رویترز و بلومبرگ؛ ظهور جناح راست ناسیونالیست و افراطی در بسیاری از کشورهای جهان غرب، علامت سوال‌های بزرگی جلوی تعهدات این کشورها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و به طور مشخص کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در راستای مقابله با تشدید تغییرات اقلیمی قرار داده است.

دونالد ترامپ در ایالات متحده و دیگر سیاستمداران پوپولیست در دیگر نقاط دنیا قول داده‌اند که سیاست‌های مبنی بر کاهش تولید کربن را کنار گذاشته- و در واقع تلاش کرده‌اند تأثیرات گرمایش جهانی را کم‌اهمیت جلوه دهند.

انتخابات پارلمان اروپا در این ماه نشان داد که چنین پیام‌هایی از سوی رای‌دهندگان با اقبال و استقبال مواجه می‌شود؛ و این را می‌توان باعث شکست‌هایی بزرگ برای احزاب سبز قلمداد کرد که ظهورشان موجب شده بود اتحادیه اروپا به پذیرش بلندپروازانه‌ترین استراتژی‌های اقلیمی جهان برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی تشویق شود.

با این حال بعد از ظهور راست افراطی در اروپا؛ در شرایطی که احزاب جریان اصلی حامی تلاش‌های انجام‌شده برای کربن‌زدایی اقتصاد بلوک غرب هنوز در اکثریت هستند، ولی با این حال این ریسک و خطر وجود دارد که عزم دولت‌ها برای پیگیری این سیاست‌ها و تلاش‌ها تضعیف شود.

در فرانسه حزب «جبهه ملی» مارین لوپن که جزو احزاب راست افراطی به شمار می‌آید؛ متعهد شده که بخش‌های اصلی و کلیدی توافق سبز اتحادیه اروپا را- که با حضور 27 کشور منعقد شده است- به عقب برگرداند.

این امر به معنای توقف توسعه انرژی‌های بادی خواهد بود و البته لغو ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی که برای سال 2035 برنامه‌ریزی شده بود. لوپن با این کار هم‌چنین الزامات نوسازی مسکن را کاهش داده و برنامه‌هایی را که برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ترین وسایل نقلیه به شهرهای بزرگ تنظیم شده بود، محدود خواهد کرد. در این بین تمرکز دولت‌ها بر روی راکتورهای هسته‌ای جدید و سوخت‌های پاک مانند هیدروژن خواهد بود.

پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر آمریکا نیز احتمالا کمک‌های بلاعوض، وام‌ها و مشوق‌های مالیاتی پرزیدنت جو بایدن به فن‌آوری‌های پاک را مورد تهدید قرار خواهد داد. نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متعهد شده است که یک فرمان اجرایی برای توقف توسعه باد فراساحلی نیز صادر کند.

گزارشی از وود مکنزی در ماه گذشته اعلام کرد که اگر حمایت‌های سیاسی و دولتی از انرژی‌هایی که تولید کربن را کاهش می‌دهند کم شود، هدف اقلیمی صفر مردن تولید کربن تا سال 2050 دور از دسترس خواهد بود.

امسال شاهد گرمای شدید، خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی در همه قاره‌ها بوده‌ایم.

در این میان مرگ و میرهای اخیر ناشی از موج گرما در یونان و عربستان سعودی تنها نشانه‌ای از تهدیدهایی است که در صورت عدم انجام اقداماتی در مقابل تغییرات اقلیمی در انتظار دنیا خواهد بود.

متن کامل خبر را در اینجا و اینجا بخوانید

 

نظر شما