شناسهٔ خبر: 67344355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان، پیشگام انتخابات ریاست جمهوری

سعید احمدی

بی‌تردید انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم یکی از مهم‌ترین برهه‌های حیات انقلاب اسلامی است و در عین‌ حال فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان نظرات و ایده‌های فراوانی دارند که با توجه به بیان آن‌ها و اخذ نظرات نامزدها، در انتخابات حضوری پرشور داشته و نامزد مورد نظر خود را برمی‌گزینند.

صاحب‌خبر -

امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: بی‌تردید یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مردم برای شرکت در مقوله انتخابات به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب رئیس دولت چهاردهم، آگاهی از برنامه‌های نامزدها و چگونگی توجه آن‌ها به نیازهای اقشار مختلف است. با این وصف در دو هفته اخیر و با استفاده از فرصت هفته پاسداشت صنایع‌دستی و انجام نشست‌های مختلف با هنرمندان صنایع‌دستی و نشست‌های نکوداشت این هفته و همچنین شرکت در آیین تجلیل از خادمان ستاد اجرایی خدمات سفر استان که با حضور مسئولان و اعضای ستاد سفر ۲۸ شهرستان استان برگزار شد، تلاش شد تا با دریافت نقطه نظرات فعالان سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پهنه استان اصفهان، همگی آن‌ها تشویق و ترغیب به حضور در انتخابات شوند.

با نگاهی گذرا به آمار فعالان این سه حوزه درمی‌یابیم که در حدود ۲۳۰ هزار نفر از جمعیت فعال استان اصفهان به ترتیب در سه حوزه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث‌فرهنگی فعال هستند و این در حالی است که استان اصفهان به‌واسطه موقعیت ویژه خود در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشتاز است، با این‌ حال پس از گذشت ۲ ماه از حضورم در اصفهان و بررسی وضعیت سه حوزه به نیکی دریافتم برخلاف آنچه از افواه عمومی و حتی در نهادهای معتبر اداری کشور مطرح است، استان اصفهان نه‌تنها استان برخورداری نیست بلکه در بسیاری از امور به‌ویژه در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیازمند توجه ویژه دولت است.

در طی برگزاری و شرکت در نشست‌های مختلف که با فعالان سه حوزه برگزار شد متوجه شدم علی‌رغم تمام اتفاقات خوبی که در ۳۳ ماه خدمت دولت سیزدهم و با همت شخص رئیس‌جمهور شهید و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تیم مدیریت وزارتخانه و همچنین حمایت‌های استاندار و بدنه مدیریتی استان انجام شده در حوزه‌های مختلف نیازمند توجه ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهور منتخب ملت هستیم. به‌گونه‌ای که در حوزه صنایع‌دستی با توجه به انتخاب کاشان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و یا بیمه بیش از یک هزار نفر از هنرمندان صنایع‌دستی که در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده، در حوزه ارائه تسهیلات به هنرمندان، ادامه روند بیمه آن‌ها و چگونگی عرضه و فروش و صادرات محصولات صنایع‌دستی آنان نیازمند یاری دولت هستیم.

همچنین در حوزه میراث‌فرهنگی با سفر رئیس‌جمهور شهید و هیئت دولت به اصفهان در تابستان سال ۱۴۰۱ مبلغ پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای کمک به رفع مشکلات سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص یافت که تاکنون توانسته‌ایم یک‌پنجم این رقم را دریافت و همچنان در حال پیگیری برای دریافت باقیمانده این رقم برای حفاظت از آثار تاریخی هستیم. بااین‌حال مسئله مهم فرونشست و همچنین کمبود اعتبارات برای مرمت آثار تاریخی اصفهان ازجمله دغدغه‌های دوستداران میراث‌فرهنگی در این حوزه است.

در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری نیز در کنار میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم پس از فروکش کردن یکه‌تازی بیماری کرونا، گردشگری دوباره جان تازه‌ای یافت. بااین‌حال حمایت از سرمایه‌گذاران در کنار تلاش برای کشورهای هدف  جدید گردشگری و جذب گردشگر خارجی از طریق بازاریابی مناسب ازجمله دغدغه‌های فعالان این حوزه است.

بااین‌حال در طی ۲ ماه گذشته و با حمایت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین استاندار و سایر مقامات تلاش کردیم تا بودجه‌های استانی و ملی را در ایام سال ۱۴۰۳ تقویت کنیم. با این‌ح ال با توجه به رخداد غم‌انگیز شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و لزوم تشکیل دولت جدید، در نشست‌های مختلف با هنرمندان، فعالان گردشگری و دوستداران میراث‌فرهنگی درخواست کردیم با توجه به تشکیل ستادهای تبلیغاتی نامزدها در استان و همچنین سفر برخی نامزدهای ریاست جمهوری به استان، موارد موردنظر، نقطه نظرات و مسائل و مشکلات خود را دسته‌بندی کرده و آن‌ها را نامزدها انتقال داده و سپس راهکارهای لازم را ارائه کرده و از نامزدها اکیداً درخواست کنند تا این موارد را در برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود لحاظ کنند و سپس همگام با یکدیگر در انتخاباتی پرشور منتخب خود را در تاریخ هشتم تیرماه به نهاد ریاست جمهوری مشایعت کرده و در انتظار برآورده شدن شعارهای انتخاباتی ایشان باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما