شناسهٔ خبر: 67343870 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

مناسب ترین کولر گازی برای مشترکان شمالی کدام است؟

در ماه‌های گرم سال، الگوی مصرف برق بسته به منطقه محل سکونت، نسبت به روزهای عادی افزایش می‌یابد؛ با وجود این، استفاده از سیستم‌های سرمایشی و به‌ویژه کولرهای گازی در این ایام، در کنار محاسبه پلکانی هزینه برق باعث صدور قبض‌های نجومی می‌شود. در همین راستا، آشنایی با راهکارهایی جهت مدیریت مصرف برق می‌تواند تا حدود زیادی راهگشا باشد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

در استان‌های معتدل و غیرگرمسیر مانند تهران استفاده از کولر گازی توجیهی ندارد، چراکه دمای هوا به‌اندازه‌ای بالا نیست که کولر آبی پاسخگوی خنک کردن فضاهای داخلی نباشد و از طرف دیگر  اساساً کولر گازی به‌خاطر نقشی که در کاهش رطوبت هوا دارد، برای مناطق گرم و شرجی مناسب‌تر است تا شهرهایی مانند تهران که آب‌وهوایی خشک دارند. از این گذشته، مصرف برق کولر گازی بسیار بالاتر از کولر آبی است؛ به گفته مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر، در استان‌های غیرگرمسیر مانند تهران، استفاده از کولرهای گازی مصرف برق سرمایشی را 6 برابر و قبض برق خانوار را 24 برابر می‌کند.

سقف مصرف با تعرفه عادی در شهرهای شمالی کشور چقدر است؟

استان‌های کشور از نظر تعرفه برق به 5 دسته تقسیم شده‌اند؛ دسته اول که بزرگترین گروه را تشکیل می‌دهد مربوط به استان‌های عادی (غیرگرمسیر) است و 4 دسته دیگر مناطق گرمسیری هستند. سقفی از مصرف که با تعرفه عادی در قبض برق محاسبه می‌شود برای هرکدام از این مناطق متفاوت است.

مناطق عادی در ماه‌های گرم مجاز به مصرف 300 کیلووات‌ساعت از برق با تعرفه عادی هستند؛ این مقدار برای مناطق گرمسیر 1 تا 4 به‌ترتیب 2500، 1500، 600 و 450 کیلووات‌ساعت است.

17

به گزارش کاماپرس، همان‌طور که در جدول بالا دیده می‌شود، بسیاری از شهرهای شمالی کشور به اقلیم گرمسیر 4 تعلق دارند. ساکنان این مناطق به‌علت رطوبت بالای هوا ناگزیرند از کولرهای گازی استفاده کنند. هرچند که این موضوع در تعیین مقدار برق الگوی اختصاص‌یافته به این مناطق لحاظ شده‌است، اما استفاده اشتباه از کولر گازی ممکن است منجر به افزایش بی رویه مصرف و در نهایت صدور قبض‌های نجومی برای مشترکان شود. بنابراین کماکان باید شیوه مصرف را با درنظرگرفتن راهکارهایی مدیریت کرد. یکی از این راهکارها، اصلاح شیوه استفاده از کولر گازی و یا انتخاب کولر مناسب است. با رعایت مواردی از این دست علاوه بر دریافت قبضی با مبلغ پایین، می‌توان از جوایز تعیین شده در کمپین باانرژی وزارت نیرو برای مشتکان کم‌مصرف نیز بهره‌مند شد.

 

نکات ضروری در استفاده از کولر گازی

رعایت موارد زیر از اتلاف انرژی مصرف شده در کولر گازی جلوگیری می‌کند:

  • فیلترهای کولر گازی را در فواصل 1 تا 3 ماهه تمیز یا تعویض کنید.
  • هنگام خرید کولر مطمئن شوید که رده انرژی ذکر شده روی برچسب انرژی دستگاه، A و حتی ترجیحاً A+ و  A++ باشد.
  • محل نصب دستگاه باید در فضایی دور از تابش نور باشد.
  • تولید گرما را در خانه به حداقل برسانید؛ به‌عنوان مثال لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف را با لامپ LED حایگزین کنید.
  • به‌جای استفاده همزمان از چند کولر گازی، از دستگاهی با ظرفیت متناسب با فضای محل زندگی استفاده کنید یا از پنکه کمک بگیرید.
  • سرویس دوره‌ای و منظم کولر گازی را فراموش نکنید.
  • از شارژ به موقع گاز کولر غافل نشوید.
  • دمای استراحتی را که برای ترموستات کولر گازی تعیین می‌کنید ترجیحاً 23 یا 24 درجه سلسیوس و بالاتر باشد.
  • به یاد داشته باشید که اولین گام برای بهینه‌سازی مصرف برق سرمایشی، عایق‌کاری مناسب است.
  • اطمینان حاصل کنید که کولر به اینورتر مجهز باشد.

18

شمالی‌ها چه نوع کولر گازی بخرند؟

بعضی از موراد در انتخاب یک کولر گازی جنبه عمومی دارد؛ برای مثال اگر از هرکجای ایران اقدام به خرید این دستگاه کنید باید توجه داشته باشد که کولری استاندارد و مجهز به فناوری اینورتر را تهیه کنید، زیرا کولرهای اینورتردار مصرفی درحدود 50 الی 60 درصد کمتر از کولرهای معمولی دارند. علاوه‌براین بهتر است از گاز مبرد R410 برای سرمایش در این دستگاه استفاده شده باشد که هم کارایی بیشتر و مصرف کمتری دارد و هم برای محیط‌ زیست بی‌ضرر است.

نکته دیگر انتخاب فیلتر مناسب است؛ فیلترهای کربن‌اکتیو، نانونقره و فیلترهای ضدمیکروب گزینه‌های بهتری نسبت به فیلترهای پارچه‌ای یا فایبرگلاس محسوب می‌شوند. اما بعضی از ویژگی‌ها به اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. افرادی که ساکن شمال کشور هستند در هنگام خرید کولر باید موارد زیر را مد نظر داشته باشند:

1- ظرفیت دستگاه

مساحت فضایی که کولر در آن قرار داده می‌شود عامل مهمی در تعیین ظرفیت کولر گازی است؛ اما اقلیم و نوع کاربری محیط نیز بی‌تأثیر نیست. محیط‌های اداری به‌خاطر روشن بودن تعداد زیادی از وسایل برقی مانند کامپیوتر، و یا رفت‌وآمد زیاد، به کولری با ظرفیت متفاوت نسبت به محیط خانه‌ای با همان متراژ نیاز دارند. ظرفیت کولرها را با واحد BTU می‌سنجند. به‌طور کلی ظرفیت نهایی کولر از ضرب مساحت اتاق در ضریب BTU به دست می‌آید که عوامل محیطی و اقلیمی تأثیر خود را در این ضریب نشان می‌دهند؛ به‌عنوان مثال این ضریب در مناطق معتدل (که مناطق شمالی جزء این دسته هستند)، عددی است بین 400 تا 500 و در مناطق گرم و شلوغ مثل ادارات، به بازه 500 تا 600 تعلق دارد. جدول زیر این موضوع را بهتر نشان می‌دهد:

19

2- انتخاب کمپرسور مناسب

کمپرسور نام دیگر موتور کولر گازی است که می‌توان آن را قلب کولر نامید. تاکنون 3 نوع کمپرسور برای کولرهای گازی ساخته شده‌است؛ کمپرسورهای پیستونی سروصدای و مصرف برق بالایی دارند و به‌طور کلی استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. کمپرسورهای اسکرال از هردونظر نسبت به انواع پیستونی بهتر هستند، اما استفاده از آن‌ها برای ساکنان مناطق گرمسیری مناسب است. بهترین نوع کمپرسور برای مناطق معتدل مانند شمال کشور کمپرسور روتاری است.

3- توجه به کلاس آب‌وهوایی کولر گازی

کلاس آب‌وهوایی کولر گازی نشان‌دهنده میزان سازگاری دستگاه با آب‌وهوای اقلیم محل استفاده آن است. سازندگان کولر عامل اقلیم را در هنگام تولید دستگاه در نظر داشته‌اند و توجه به آن در هنگام خرید باعث می‌شود کولر با حداکثر بازده و حداقل مصرف کار کند و نیاز دستگاه به تعمیر کاهش پیدا کند. برای مناطق شمالی ایران بهترین نوع کولر از این لحاظ کولر T1 است. انواع کولر گازی از نظر اقلیم در جدول زیر ذکر شده‌اند:

20

پویش باانرژی

باانرژی عنوان پویشی است که وزارت نیرو برای کمک گرفتن از بخش خانگی در مدیریت مصرف برق راه‌اندازی کرده‌است. مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت باانرژی به نشانی https://ba-energy.ir و دانلود اپلیکیشن مربوطه و یا استفاده از نسخه تحت وب، با جزئیات این پویش آشنا شوند. یکی از بخش‌هایی که در این سامانه طراحی شده، بخش شبیه‌ساز مصرف است. در این قسمت می‌توانید با انتخاب وسایل برقی موجود در منزل خود و تعیین مدت استفاده از آن‌ها، در هر شهر و هر ماه از سال مبلغ قبض برق خود را تخمین زده و همچنین با درنظر گرفتن راهکارهایی اشاره شده در سایت، مصرف برق خود را بهینه و مدیریت کنید.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما