شناسهٔ خبر: 67343817 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

رونمایی از حلقه امن بایدن؛ همه مردان رییس‌جمهور

درحالی که بایدن ازسوی افرادی متنوع و چندنسلی از فعالان کارزار انتخاباتی، کارشناسان سیاستگذاری و دبیران کابینه احاطه شده، همچنان اعتماد کامل خود را بر این حلقه کوچک سه نفر شامل افراد مذکور محفوظ کرده است.

صاحب‌خبر -

نیویورک تایمز در گزارشی به معرفی و بررسی سه فرد مهم در پشت صحنه تصمیم‌گیری‌های جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده پرداخته است. به گزارش این رسانه، این سه فرد در مرکز تصمیم‌گیری‌های بایدن و بخش تعیین‌کننده سیاست او قرار دارند. در واقع، نزدیکان بایدن می‌گویند تصمیم‌های این سه فرد به ندرت با مخالفت و چشم‌پوشی بایدن روبه‌رو می‌شود.

به گزارش اعتماد، در لحظات مهم و تعیین‌کننده، این سه فرد هر کدام اخباری را برای رییس‌جمهور نقل کرده‌اند که بایدن مایل به شنیدن آن نبوده، اما درنهایت به توصیه آن‌ها عمل کرده است تا بتواند از آن چالش‌ها موفق بیرون آید. با این حال، ظاهرا هر سه نسبت به نامزدی بایدن برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به او پاسخ منفی نداده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، جو بایدن هر روز چندین‌بار با مایک دونیلون، مشاور معتمد خود از دهه ۱۹۸۰ تماس می‌گیرد تا از آخرین نظرسنجی‌ها و سرفصل‌های روز سیاست باخبر شود. بایدن هفته‌ای یک بار، ران کلین، رییس دفتر سابق خود را نیز احضار می‌کند تا با نزدیک شدن به مناظره‌های ریاست‌جمهوری و با مشورت با کلین، بهترین حملات علیه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا را بررسی کرده و تدارک بینند.

وقتی بایدن آخر هفته‌ها به ایالت دِلاور می‌رود، بیشتر به دنبال آن است تا با تد کافمن ملاقات کند. کافمن یکی از افراد مورد اعتماد بایدن است: او نماینده روابط رییس‌جمهور با ایالتی (دِلاور) است که بایدن را بیش از نیم قرن پیش به صحنه سیاست در سطح ملی معرفی کرد.

کافمن زمانی که رسوایی سرقت ادبی، اولین کارزار ریاست‌جمهوری بایدن را در سال ۱۹۸۷ تهدید می‌کرد، به‌شدت و خیلی مستقیم با بایدن برخورد کرد. کافمن به او گفت که در آن مقطع تنها یک راه برای متوقف کردن حملات و انتقادات علیه بایدن وجود دارد: او باید از صحنه رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد؛ بایدن نیز چنین کرد.

مصاحبه با ده‌ها نفر از افراد نزدیک به رییس‌جمهور حقیقتی را در قلب زندگی سیاسی بایدن آشکار می‌کند: درحالی که او ازسوی افرادی متنوع و چندنسلی از فعالان کارزار انتخاباتی، کارشناسان سیاستگذاری و دبیران کابینه احاطه شده، همچنان اعتماد کامل خود را بر این حلقه کوچک سه نفر شامل افراد مذکور محفوظ کرده است.

به نظر این افراد، سه یار دبستانی بایدن باشند که در مقاطع حساسی زندگی سیاسی او را نجات داده‌اند و اکنون نیز برای سخت‌ترین نبرد زندگی سیاسی او، یعنی رقابت با دونالد ترامپ آمده‌اند تا بار دیگر ناجی او شوند. به عقیده ناظران، این سه در دنیای بایدن، بخشی از اتاق پژواکی هستند که در آن تنها صدای موافقت با نظرات و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها می‌پیچد.

عاملی که برخی متحدین بایدن نسبت به آن هشدار می‌دهند، سن این افراد است که می‌تواند شکاف آن‌ها را با رای‌دهندگان نسل جدید نشان دهد. کلاین با ۶۲ سال سن جوان‌ترین آن‌هاست؛ دونیلون ۶۵ سال دارد و کافمن ۸۵ساله است، یعنی چهار سال از بایدن بزرگ‌تر است.

مایکل لاروسا، دبیر مطبوعاتی سابق جناح شرقی و دستیار ویژه رییس‌جمهور در این باره به نیویورک تایمز گفت: آن‌ها نه تنها اعتماد بایدن، بلکه اعتماد همه کسانی را دارند که برای رییس‌جمهور امریکا از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. این افراد شامل اعضای خانواده رییس‌جمهور و به ویژه جیل بایدن، بانوی اول می‌شود.

کلاین رابط بایدن با جناح چپ حزب دموکرات است. او که متخصص به‌کارگیری اهرم‌های دولت است، نامزدی قاضی کتانجی براون جکسون در سال ۲۰۲۲ را برای دیوان عالی مدیریت کرد. دونیلون که گفته می‌شود سخنگوی غیررسمی بایدن است، تصمیمات شخص رییس‌جمهور را مدیریت می‌کند.

در واقع، دونیلون استراتژیست بایدن است و معمار کارزار انتخاباتی او نیز محسوب می‌شود. او کسی است که این ایده را در میان بخشی از رای‌دهندگان جا انداخته است که در صورت پیروزی ترامپ، «دموکراسی به خطر می‌افتد.» کافمن نیز فردی است که از ابتدا همواره در کنار خانواده بایدن دیده شده است. اولین بار در سال ۱۹۷۲، او در شب اولین پیروزی بایدن در سنا با خانواده بایدن در هتل دوپونت همراه آن‌ها دیده شد.

در پایان ماه آوریل، کلاین با اطمینان به مجری تلویزیون گفت که مناظره‌هایی میان بایدن و ترامپ در جریان خواهد بود. دو هفته بعد، بایدن به طور رسمی ترامپ را به دو مناظره دعوت کرد و شرایطی را که کلین به طور علنی در برنامه ام‌اس‌ان‌بی‌سی بیان کرده بود، مو به مو بر زبان آورد. این امر از نگاه ناظران تصادفی نبود. نیویورک تایمز به نقل از کاخ سفید گزارش می‌دهد که کلاین دیگر دفتر بزرگ در طبقه زیرین اتاق بیضی شکل، دفتر رییس‌جمهور را دراختیار ندارد.

اما بایدن و کلاین تقریبا هر روز درباره امور متفاوت با هم مذاکره می‌کنند و کلاین به بایدن مشورت می‌دهد. اغلب اوقات، درخواست تماس‌ها و بازدیدها از جانب رییس‌جمهور است. نزدیکان کاخ سفید به نیویورک تایمز گفته‌اند که بایدن برای مشاوره تاکتیکی کوتاه‌مدت و استراتژی بلندمدت به کلاین تکیه می‌کند.

ماه گذشته کلاین گفت که از شغل خود به عنوان مدیر ارشد حقوقی در شرکت املاک Airbnb مرخصی خواهد گرفت تا به بایدن برای دو مناظره با ترامپ کمک کند. چند مشاور بایدن به رسانه‌ها گفتند که کلاین می‌تواند وقتی بایدن را در شرایط پیچیده‌ای گرفتار آمد، نجات دهد. به عقیده این افراد، کلاین مهارتی دارد که می‌تواند به بایدن که ظاهرا در مسائل شناختی و ذهنی نیز دچار اختلال است، کمک کند.

کلاین در تدارکات مناظرات، به پخش نوارهای ویدیویی مناظره‌های گذشته بایدن، با تمرکز بر لغزش‌ها یا پاسخ‌هایی که برای مدت طولانی ادامه داشت، مشهور است. او احتمالا به بایدن کمک می‌کند چه بگوید، چگونه بگوید، از همین رو او را در مسیر شناختی‌اش کمک می‌کند.

این استراتژیست یاد آورد لیونل لوگ، گفتاردرمان و متخصص روانشناسی زبان است که به جورج ششم، پادشاه انگلستان کمک کرد بر لکنت خود غلبه کند و به ایراد سخنرانی‌های عمومی بپردازد. حضور کلاین در مدار رییس‌جمهور گواهی رابطه رییس و مرئوسی دارد. کلاین که در ایندیاناپولیس به دنیا آمد و بزرگ شد، زمانی که ۳۸ سال پیش برای بایدن در سنا کار می‌کرد، هنوز دانشجوی حقوق در هاروارد بود و درنهایت به سمت مشاور ارشد کمیته قضایی بایدن رسید.

آن‌طور که نیویورک تایمز می‌نویسد: اغلب برعهده دونیلون است که اخبار مربوط به نظرسنجی‌هایی که رییس‌جمهور را با مشکل مواجه می‌کند یا نظرسنجی‌های اخیر که حاکی از بهبودی نسبی وضعیت بایدن است، ارائه دهد. این دونیلون است که بیش از هر کس دیگری به بایدن کمک می‌کند تا اقدامات خود را به گونه‌ای تنظیم کند که از روایت دیرینه بایدن در سیاست را پشتیبانی می‌کند.

او در واقع رابط میان بایدن و جناح چپ حزب دموکرات است و به نوعی خواسته‌های افراطی این جناح را برای بایدن تعدیل می‌کند. در واقع، دونیلون استراتژیست بایدن در کارزار انتخاباتی نیز هست: او در سال ۲۰۲۰ به بایدن گفت که استراتژی پیروز برای مبارزات انتخاباتی رییس‌جمهور علیه ترامپ، باید بر «تهدید علیه دموکراسی» متمرکز باشد. تقریبا در مورد هر تصمیم مهمی درباره انتخابات با دونیلون مشورت می‌شود و ممکن است نزدیک‌ترین فرد به بایدن در این امور باشد.

درواقع، بایدن آنقدر به استراتژی او ایمان دارد که هر مشاوره او را فورا به صحنه عمل می‌آورد. دونیلون که می‌دانست برای بایدن، رییس‌جمهور کاتولیک با پیشینه ایرلندی، صحبت درباره سقط جنین راحت نیست، بنابراین این موضوع را در سخنرانی‌های بایدن به عنوان یک موضوع مرتبط به آزادی شخصی و حریم خصوصی مطرح کرد.

برخی فکر می‌کنند استراتژی‌های بایدن در قبال کارزارهای انتخاباتی در دفتر بیضی شکل یا در نیویورک یا لس‌آنجلس اتخاذ می‌شود. این‌طور نیست، چراکه این مغز دونیلون است که به هر آنچه بایدن برای پیروزی نیاز دارد، پاسخ می‌دهد، اما به نظر این بار ماموریت دونیلون بسیار سخت، اگر نگوییم غیرممکن است.

کافمن در اولین روزهای زندگی سیاسی بایدن ظاهر شد که شامل یک رشته به ظاهر بی‌پایان از جمع‌آوری کمک‌های مالی محلی دموکرات‌ها در سراسر کشور می‌شد. کافمن، رییس باسابقه ستاد سنای بایدن، اکنون بیش از همیشه در کنار او حاضر است. به نظر می‌رسد این همشهری بایدن، بسان مشاور او باشد. او روابط خانوادگی نزدیکی با بایدن دارد.

طبق گزارش رسانه‌های محلی ایالات دِلاور، او در دوران ابتدایی زندگی سیاسی بایدن همواره در کنار او دیده شده است و زمانی که بایدن معاون رییس‌جمهور، باراک اوباما شد، کافمن نیز به عنوان سناتور دِلاور انتخاب شد. برخی از حساس‌ترین تصمیمات بایدن در طول دوران حرفه‌ای خود به کافمن سپرده شده است. در سال ۱۹۸۶، این کافمن بود که به او کمک کرد بی‌سر و صدا طرحی برای اولین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری خود ارائه دهد. والری بایدن اوونز، خواهر رییس‌جمهور در خاطرات خود می‌نویسد: جو از مدت‌ها قبل گفته بود که تد کافمن عاقل‌ترین مردی است که تا به حال شناخته است.

کیت بدینگفیلد که سال‌ها مشاور ارشد ارتباطات بایدن بود و اکنون مفسر سیاسی در شبکه سی‌ان‌ان است نیز معتقد است که این سه مرد به طور منحصر به فردی می‌توانند «جوهر و اساس جو بایدن» را در مرکز همه چیز نگه دارند. او گفت که همه می‌دانند و تایید می‌کنند که وقتی آن‌ها به جای رییس‌جمهور صحبت می‌کنند، صدای او را به طور کامل پژواک می‌دهند. به عقیده بدینگفیلد، این سه فرد عصاره تصمیم‌گیری‌های سیاسی و حتی زندگی شخصی بایدن هستند.

نظر شما