شناسهٔ خبر: 67342746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تبلیغات بانک‌ها با سود ۳۰ درصدی/بانک مرکزی: برخورد می‌کنیم

معاون نظارت بانک مرکزی با تأکید بر ابطال سود ۳۰ درصدی سپرده ها گفت: سود ۳۰ درصدی برای صندوق های سرمایه گذاری بانک ها هم تخلف است و حتما برخورد می شود.

صاحب‌خبر -

فرشاد محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره اقدام اخیر برخی بانک‌ها مبنی بر تبلیغات پرداخت سود 30 درصدی صندوق های سرمایه گذاری، اظهار داشت: دیروز جلسه ای در بانک مرکزی درباره صندوق های سرمایه گذاری و نرخ های سود این صندوق ها که بعضا رعایت نمی شود، داشتیم. این موضوع از نظر ما تخلف است و حتما برخوردهای لازم انجام می شود.

 

او در پاسخ به این که طبق بخشنامه بانک مرکزی آیا تفاوتی بین سود 30 درصدی برای سپرده ها و صندوق های سرمایه گذاری نیست؟ گفت: هر نوع سپرده گذاری با هر منبعی اگر از سمت بانک ها عدم رعایت نرخ ها تلقی شود، از نظر بانک مرکزی تخلف است.

معاون نظارت بانک مرکزی تأکید کرد: درباره این صندوق های سرمایه گذاری نیز به دلیل اینکه نرخ های سود مصوب بانک مرکزی را رعایت نمی کنند قطعا تخلف است.

محمدپور در پاسخ به این که آیا اصلاح نرخ سود در بانک‌ها شروع شده است؟ گفت: بله اصلاح شروع شده و اقدامات خیلی خوبی بانک ها در یکی دو هفته گذشته داشته اند. نرخ های سود بالا هم ابطال شده است. 

او در پاسخ به اینکه "با این حساب سپرده های قبلی با سود 30 درصدی هم ابطال شده اند" گفت: بله این سپرده ها ابطال شده اند.

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه آماده دریافت گزارش تخلفات بانکها در حوزه نرخ سود هستیم، تصریح کرد: برخوردهای زیادی انجام شده است، لزوما خیلی از برخوردها اطلاع رسانی نمی شود. برخورد در سطوح مختلف درخصوص بانکهایی که رعایت نمی کنند، انجام می شود.

به گزارش تسنیم، همزمان با اوج گیری رقابت بانک‌ها در نرخ‌های سود بالا، بانک مرکزی وارد عمل شد و ضمن برگزاری جلسات مشترک با مدیران عامل بانک‌ها و اتمام حجت با بانکی‌ها در بخشنامه‌های جداگانه تأکید کرد که بانک‌ها باید نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تأکید کرد: جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی بانک مرکزی با قید فوریت برگزار و در صورت احراز تخطی از مقررات مزبور در آن بانک‏/موسسه اعتباری، برنامه اصلاحی لازم مصوب و حداکثر تا روز سه‌شنبه مورخ 22‏‏/03‏‏/1403 به معاونت نظارت این بانک ارائه شود. برنامه مذکور باید شامل تدابیر و اقدامات اصلاحی لازم الاجرا حداکثر ظرف مدت 2 هفته به منظور اصلاح و تعدیل نرخ‌های سود باشد.

گفتنی است، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار عبارت است از:
1-    سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی:                                5٪
2-    سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه:                     12٪
3-    سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه:                  17٪
4-    سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال:              5‏‏.20 ٪
5-    سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال:                5‏.21 ٪
6-    سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال:              5‏.22 ٪

همچنین نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر 23٪ و نرخ سود مورد  انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک‏‏/موسسه اعتباری غیربانکی با مشتری معادل 23٪ تعیین می‌شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما