شناسهٔ خبر: 67342382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

اعتراف یک چهره اصولگرا به افزایش آرای پزشکیان/ غلامعلی رجایی: حرف‌های زاکانی، جلیلی، قاضی زاده هاشمی و قالیباف بیشتر شبیه بیانیه است

اقتصادنیوز: غلامعلی رجایی درباره وضعیت آرایش سیاسی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: علائمی برای تغییر آرایش نمی‌بینم. یک مدیریتی در آن پشت دارد انجام می‌شود که اصولگرایان به یک انسجامی برسند وگرنه شکست این‌ها در مقابل پزشکیان در دور اول حتمی است چون آرای ایشان روز به روز بیشتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، غلامعلی رجایی، درباره وضعیت آرایش سیاسی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: علائمی برای تغییر آرایش نمی‌بینم. ولی به رغم اینکه پنج نفر در مقابل یک نفر قرار گرفتند، باید به این نتیجه برسند که بتوانند انسجام ایجاد کنند. البته من پیش‌بینی می‌کنم که حداکثر دو تا سه نفرشان کنار بروند و یک دوگانه مثل قالیباف و جلیلی بماند. بسیار بعید می‌دانم که هر چهار نفر به نفع یک نفر کنار بروند چون آقای پورمحمدی هم یک روند استقلالی را پیش گرفته است، ممکن است اعلام بی طرفی کند و کنار بکشد ولی از آن چهار نفر باقی مانده، رقابت اصلی بین جلیلی و قالیباف است. به نظرم من این دوگانه می‌ماند و این‌ها اگر بخواهند از تجارب قبل استفاده کنند و وحدت برسند و من گمانم این است که قالیباف ممکن است، گزینه نهایی باشد.

با پزشکیان جلسه داشتم و بیش از ۲۶ محور به او دادم

وی عنوان کرد: من با آقای پزشکیان جلسه داشتم و پیشنهاداتی و بیش از ۲۶ محور به ایشان دادم و الان هم مسائلی که به ذهنم می‌رسد را به دستیارهایشان منتقل می‌کنم. به نظرم ایشان در مسائل بورس، معلم‌ها، کارگرها، اتباع خارجی به خصوص افغانی‌ها، بازنشسته‌ها، امنیت و حجاب بانوان و گشت ارشاد و در مسائل خارجی هم در رابطه با بهبود رابطه ما غرب، ایجاد یک بالانس و تعادل بین رابطه یک سویه‌ای که با چین و روسیه داریم و بهبود روابط با همسایگان به نحو رضایت آمیز باید حرفی برای گفتن داشته باشد و این موارد می‌تواند در جذب آرا ایشان موثر باشد.

حرف‌های زاکانی، جلیلی، قاضی زاده هاشمی و قالیباف بیشتر شبیه بیانیه است

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چه مطالبی در صحبت‌های نامزدها دیده نمی‌شود، گفت: به نظر من اکثر حالت کلی‌گویی بوده و کمتر برنامه داشتند. فقط از آقای پورمحمدی برنامه دیدم و بقیه کمتر به این شکل پرداختند و حرف‌هایشان بیشتر حالت بیانیه و شعارگونه بوده‌ است. زاکانی، جلیلی، قاضی زاده هاشمی و قالیباف بیشتر حرف‌هایشان شبیه بیانیه است. آقای پزشکیان هم باید به سمت برنامه برود تا اینکه بگوید چه چیزی باید بشود و چه چیزی باید نشود. البته زمان برای نامزدها کم بوده ولی برخی مثل قالیباف، جلیلی و زاکانی که دوره‌های قبل هم آمده‌اند، باید با دست پرتر و بالاتری بیایند ولی این را در برنامه‌هایشان ندیدم.
 

 آرای پزشکیان روز به روز بیشتر می‌شود

رجایی افزود: در مورد اصولگرایان یک مدیریتی آن پشت انجام می‌شود که به یک انسجامی برسند وگرنه شکست این‌ها در مقابل پزشکیان در دور اول حتمی است. اگر یکی از این‌ها بماند امکان اینکه به دور دوم کشیده شود، هست اما اگر هر دو بمانند برد از آن پزشکیان است چون آرای ایشان روز به روز بیشتر می‌شود. مثل سال ۹۲ که قبل از ثبت نام روز به روز به آرای آیت الله هاشمی در افکار عمومی اضافه می‌شد. الان شرایط آقای پزشکیان این طور است که تبلیغ خاصی هم نامزدها نداشتند در روزهای اخیر تکلیف خیلی‌ها روشن می‌شود. 

استان‌های غربی، تماما به پزشکیان رو کردند

وی با بیان اینکه استان‌های غربی، تماما به آقای پزشکیان رو کردند، گفت: طبیعی است اگر قرار باشد، اتحادی بین نیروهای اصولگرا ایجاد شود، سخت است. مگر اینکه دستور و نکته‌ای به نامزدهای اصولگرا رسیده شود، مثل پاس گلی که قالیباف در دوره گذشته به شهید رییسی داد و با اینکه وضع آرای او بهتر بود به نفع رییسی کنار کشید.
 

سکوت جلیلی به معنای تایید صحبت‌های پورمحمدی درباره FATF

این فعال سیاسی درخصوص صحبت‌های اخیر پورمحمدی درباره FATF و مواضع جلیلی، گفت: اینکه آقای جلیلی سکوت کرد به معنای تایید است. من از آقای ظریف و جهانگیری شنیدم که در رابطه با برجام هم قبل از اینکه شهید رییسی وارد پاستور شود به او گفته بودند بگذارید ما امضا کنیم و اگر بد و بیراهی هم قرار است، گفته شود به ما گفته شود گویا آقای رییسی اول پذیرفته بودند بعد اطرافیان نگذاشتند این اتفاق بیفتد. بعد خود این دولت تلاش کرد تا بتوانند برجام را امضا کنند و چون با تاخیر به سمت برجام رفتند، آن شرایط از دست رفت. 
 

حرف‌های نامزدهای پوششی در مورد اداره کشور جنبه طنز دارد

وی خاطرنشان کرد: من گمان می‌کنم، شورای نگهبان باید در بررسی گزینه‌ها در دوره های آینده تجدیدنظر کند. می‌توانیم مثل تمام کشورها یک یا دو گزینه یا نهایت سه گزینه اصلی داشته باشیم معلوم است که یکسری از آن‌ها کاور و پوشش هستند. حرف‌هایی که در مورد اداره کشور زده می‌شود جنبه طنز دارد. در دوره قبل می‌گفتند سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنند، سه میلیون مسکن می‌سازند و یک میلیون شغل ایجاد می‌کنند این‌ها قاعدتاً موجب اهانت و تحقیر ملت ایران است و این‌ها کسانی هستند که می‌خواهند رییس جمهور شوند یا به قول آقای زاکانی رییس‌جمهور بالقوه هستند. پیداست که این بحث‌های اقتصادی که آقای زاکانی مطرح کردند، مبنای درستی ندارد. از کجا می‌خواهند این پول و طلا را تهیه کنند؟ یک عدد و رقمی کنار هم بذارند، می فهمند که نادرست است. من فکر می‌کنم مشکل برخی از این نامزد‌ها عدد و رقم است.

نظر شما