شناسهٔ خبر: 67342377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

انتخاب اصلح در آیینه آیات و روایات

بندرعباس- در این گزارش تلاش کرده‌ایم برخی از ویژگی‌های انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را از دل آیات و روایات استخراج کنیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علی ستاری: این روزها با نزدیک شدن به برگزاری چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اهمیت انتخاب اصلح بیش از پیش نمایان می‌شود چرا که شهید آیت الله رئیسی با تلاش‌های شبانه‌روزی خود موفق شد جهت‌گیری توسعه در ایران را اصلاح کند و دولت را به ریل صحیح خدمت‌گذاری برای مردم بازگرداند؛ امروز بخش عمده‌ای از جامعه خواهان روی کار آمدن رئیس جمهوری چون شهید آیت الله رئیسی هستند کسی که در میان سردمداران شعارهای توسعه‌گرایی بر اساس اصول اقتصادی لیبرال «پیشرفت توأم با عدالت» را که برگرفته از منظومه فکری امامین انقلاب است را مطرح کرد و تلاش کرد تا طعم تلخ عدالت را به افراد ناکارآمد و مسببین اوضاع به هم نابسامان دهه ۹۰ بچشاند و طعم شیرین عدالت را نصیب محرومان و مستضعفان کند.

امروز برای اینکه بتوانیم مردی قرآنی همچون شهید آیت الله رئیسی را برای خدمت به مردم برگزینیم لازم است که تورقی در کتاب آسمانی داشته باشید چرا که این کتاب مقدس چراغ راهی برای تربیت و شناخت صالحان است و نمی‌توان اصلحی را متصور شد که هیچ گونه تطبیقی با آیات و روایات نداشته باشد بر همین اساس در این گزارش بخشی از ویژگی‌های انتخاب اصلح را بر اساس آیات و روایات بررسی خواهیم کرد.

مردمی بودن منهای سعه‌صدر ممکن نیست

اولین شاخصه‌ ای که رئیس جمهور یا مدیر اجرایی کشور که مسؤول رسیدگی به امور مردم است باید داشته باشد «سعه‌صدر» است، ویژگی‌ای که در لغت‌نامه‌ها به گشادگی سینه، دریادلی، قابلیت بردباری و شکیبایی و تحمل در سختی‌ها معنا شده است شاید معروف ترین آیه‌ای که در این باره شنیده ایم آیه ۲۵ سوره طه است که در آن آمده است «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی» خدایا به من شرح صدر عطا فرما برای اینکه بهتر با این آیه مبارکه آشنا شویم لازم است به شأن نزول آن توجه داشته باشیم؛ این آیه در مورد زمانی سخن می‌گوید که خداوند تبارک و تعالی حضرت موسی (ع) را برای جلوگیری از طغیان فرعون و نجات بنی اسرائیل از ظلمی متحمل می‌شدند به عنوان منجی و پیامبر انتخاب می‌کند و مأموریت می‌دهد که راهی مصر شود؛ حضرت موسی علیه السلام که بزرگ شده مصر است با شرایط این سرزمین آشنا است و کاملاً توان نظامی فرعون اطلاع دارد اما برای آغاز این مأموریت اولین چیزی که از خداوند طلب می‌کند سعه‌صدر است؛ این خصیصه مهم ویژگی‌ای است که برای هر کسی که بخواهد با مردم سر و کار داشته باشد نیاز است و گزافه نیست که بگویم «مردمی بودن» منهای سعه‌صدر امکان پذیر نیست.

بنابراین سعه‌صدر برای کسی که می‌خواهد به امور مردم رسیدگی کند بسیار حائز اهمیت است در واقع سعه صدرِ حاکم و رئیس جمهور باعث می‌شود که مردم بیشتر متوجه او شوند و در ناملایماتی که ممکن است برای جامعه پیش بیاید مدیر اجرایی تدبیر امور را از دست ندهد از طرفی نیز حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام که زلال‌ترین نوع حکومت را به نمایش بشریت گذاشته است می‌فرمایند: «آلَةُ الرِّئاسَةِ سِعَةُ الصَّدرِ»؛ یعنی ابزار ریاست سعه‌صدر است.

بنابراین امروز در نگاه به نامزدها و طرفداران‌شان می‌توان یافت که عنصر سعه‌صدر در کدام یک از آن‌ها تبلور بیشتری یافته است

حلم و توانایی تحمل تفکرات مخالف

حلم، بردباری و شکیبایی دومین شاخصه‌ای است که طبق آیات و روایات برای رئیس جمهور و کسی که می‌خواهد امور جامعه را در دست بگیرد، مورد تاکید است؛ امیر المومنین علی علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «الحِلمُ رأسُ الرِّئاسَةِ» - بردباری رأس ریاست است؛ چنانچه مدیر اجرایی و رئیس جمهور از حلم برخوردار نباشد کشور را با چالش‌های بسیاری مخصوصاً در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی روبرو خواهد کرد، همه می‌دانیم ایجاد دوقطبی‌ها و چند قطبی‌های کاذب در کشور به ضرر تمامیت و یکپارچگی ایران عزیزمان است بنابراین رئیس جمهور باید با افزایش درجه بردباری در خود بتواند انتقادها را با جان و دل پذیرا باشد و در برابر هجمه‌ها و انتقادات سعه‌صدر و حلم خود را به کار بگیرد.

قطع به یقین هر کسی رئیس جمهور شود مخالفانی هم خواهد داشت؛ در صورتی که رئیس جمهور در برابر مخالفان صبر و شکیبایی کافی به خرج ندهد ممکن است در کشور به تنش زایی با مخالفان و منتقدان دامن بزند و جامعه را از مسیر اصلی خود منحرف کند.

رئیس جمهور باید توانایی تحمل تفکرات مخالف خود را داشته باشد چرا که قرآن کریم در آیه ۱۱۸ سوره هود می‌فرماید: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ وَلَا یَزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ»؛ و اگر پروردگارت می‌خواست، همه مردم را یک امّت (بدون هیچ گونه اختلاف) قرار می‌داد؛ ولی آنها همواره مختلف‌اند؛ از این آیه برداشت می‌شود که اختلافات در دین، مذهب، قومیت، شیوه حکمرانی، علایق، سلایق و تفکرات امری طبیعی است و بعضاً آثار و برکاتی نیز از دل این اختلافات پدید می‌آید قطعاً هر تفکری ولو اینکه مخالف تفکرات یک جریان سیاسی یا یک رئیس جمهور باشد فوایدی نیز دارد و رئیس جمهور در صورتی که حلم و تحمل خود را افزایش دهد می‌تواند از فواید جریان‌های مختلف نیز برای اداره کشور استفاده کند در غیر این صورت دولت به جای اینکه مشغول خدمت به مردم باشد درگیر جنگ قدرت خواهد شد و از وظایف اصلی خود باز خواهد ماند.

استقامت در برابر سختی‌ها و امتحانات و ابتلائات الهی

سومین شاخصه مهمی که رئیس جمهور و یک مدیر اجرایی که می‌خواهد انتخاب اصلح مردم باشد باید داشته باشد «استقامت» است؛ قرآن کریم در آیه ۱۸۶ سوره آل عمران گوشزد می‌کند که خداوند مردم را با مال و جان آزمایش خواهد کرد و قطعاً این آزمایش‌های الهی برای کسی که مسؤول امور بیش از ۸۰ میلیون ایرانی شده است به مراتب سخت‌تر خواهد بود لذا متصدی امور مردم بایستی توان استقامت در برابر این سختی‌ها و آزمایشات که ممکن است در فشارهای سیاسی جریان‌های مخالف، فشار مطالبات مردمی، فشارهای بین المللی، نافرمانی‌های مدنی، مخاطرات طبیعی و آسیب‌های اجتماعی یا درگیر کردن کشور با فتنه‌های مختلف نمود پیدا کند را داشته باشد و در سختی‌ها در کنار مردم بماند.

ممنوعیت دوستی با دشمنان در هر سطحی

چهارمین شاخصه‌ای که به عنوان ویژگی رئیس جمهور اصلح از منظر قرآن کریم و روایات مورد بررسی قرار می‌دهیم «دشمن ستیزی» قرآن کریم در آیه ۲۲ سوره مجادله می‌فرماید: «لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ؛ هرگز مردمی را که ایمان به خدا و روز قیامت آورده‌اند چنین نخواهی یافت که دوستی با دشمنان خدا و رسول او کنند هر چند آن دشمنان پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشان آن‌ها باشند.»

طبق این آیه از قرآن کریم دوستی به دشمنان منع شده است حتی اگر دشمن جزو خویشاوندان نزدیک ما باشد بنابراین فرد اصلح کسی است که در وهله نخست هیچ گونه سابقه دوستی با دشمنان ملت ایران نداشته باشد و در گام دوم هیچ گونی قصدی هم برای این امر در سر خود نپروراند؛ خوشبینی به دشمن می‌تواند کشور را با چالش‌های بسیاری روبرو کند و مردم ما ۸ سال چوب این خوش‌بینی‌ها را خورده‌اند از این رو رئیس جمهور باید کسی باشد که با دشمنان از موضع قدرت برخورد کند و اگر هم قرار است امتیازی از دشمن گرفته شود این امتیاز با اقتدار کسب شود نه التماس؛ کسی که می‌خواهد نماینده ملت ایران در مجامع بین‌المللی شناخته شود باید بداند که ملت استکبار ستیزی چون ایران هیچ‌گاه در برابر دشمنانش سر خم نمی‌کند بنابراین کرنش در برابر دشمن فقط آن‌ها را برای اعمال فشار بیشتر در برابر ملت ایران جسورتر خواهد کرد.

رئیس جمهور باید لوکوموتیو رانی باشد که سرعت میل به سوی هدف را دوچندان می‌کند

حجت الاسلام مهدی خوش‌پوش در رابطه با شاخص‌های انتخاب اصلح در آیات و روایات گفت: یکی از ویژگی‌هایی که انتخاب اصلح باید داشته باشد داشتن پشتکار است، عملاً بدون کار و تلاش مضاعف نمی‌توانیم انتظار تحول در کشور داشته باشیم چرا که فارغ از اینکه رئیس جمهور چه کسی باشد کشور با یک سرعتی رو به جلو حرکت می‌کند اما رئیس جمهور باید لوکوموتیو رانی باشد که تخصصش این است که سرعت میل به سوی هدف را با از بین بردن خطرات مسیر دوچندان می‌کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته بر لزوم تشکیل دولت جوان و حزب الهی تاکید کرده‌اند؛ جوانی مدنظر معظم له الزاماً به معنای پایین بودن میانگین سنی دولت نیست بلکه آنچه مدنظر است توانمندیِ دولت برای دوندگی در جهت حل مشکلات کشور است؛ شهید آیت الله رئیسی بیش از ۶۰ سال سن داشتند اما در خدمت به مردم لحظه‌ای از پا نمی‌نشستند؛ دولت جوان باید از چنین توانی برخوردار باشد و حزب‌الهی بودن دولت نیز ناظر به این است که در تمام تصمیم‌گیری‌ها فیلتر قرآن و عترت برای خود قرار دهد و بر اساس آن تصمیم بگیرد.

رئیس جمهور باید مشت آهنین ملت در برابر دشمنان باشد

خوش‌پوش عنوان کرد: رئیس جمهور باید در برابر دشمنان مشت آهنین ملت باشد، امروز ما نمی‌توانیم لحظه‌ای را برای خدمت به مردم از دست دهیم و یا اینکه روش‌های ناموفق گذشته را دوباره امتحان کنیم؛ رئیس جمهور باید توان حل مشکلات بین‌المللی کشور را داشته باشد اما نباید خیلی هم به آن‌ها بها دهد؛ هیچ دشمنی به فکر منفعت رساندن به دشمن خود نیست همانگونه که قرآن کریم به صراحت آن را در آیه ۱۲۰ سوره بقره مطرح کرده و فرموده است «وَلَنْ تَرْضَیٰ عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَیٰ حَتَّیٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الْهُدَیٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ؛ هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آئین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است؛ و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.» بنابراین اگر کسی در برابر دشمنان هشدار صریح قرآن را فراموش کند هم خود را به سمت شکست خواهد برد و هم موجب افزایش مشکلات کشور خواهد شد.

رئیس جمهور باید نسبت به مسائل کشور آگاهی داشته باشد

این کارشناس دینی تاکید کرد: امیر المومنین علیه السلام می‌فرمایند؛ «مِن أماراتِ الدَّولَةِ الیَقظَةُ لِحِراسَةِ الاُمورِ از دلایل بقای دولت بیداری، آگاهی و هوشیاری در حفظ و حراست امور است»؛ رئیس جمهور حافظ منافع مردم خود در تمام عرصه‌ها است و برای این حفاظت از منافع نیاز به هوشیاری و آگاهی دارد؛ آگاهی و هوشیاری هم بدون علم امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور باید در مسائل مهم مملکت توان کارشناسی و تشخیص داشته باشد در غیر این صورت هر کسی ممکن است بتواند بر تصمیمات او تأثیر بگذارد و این موضوع با شرط بقای دولت که توسط امیرالمومنین علیه السلام آگاهی به مسائل قلمداد شده است منافات دارد.

نظر شما