شناسهٔ خبر: 67341495 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

آخرین آمار عربستان از شمار جان باختگان حج تمتع

اقتصادنیوز: براساس اظهارات «فهد الجلاجل» وزیر بهداشت عربستان؛ تا کنون یکهزار و ۳۰۱ نفر از زائران خانه ی خدا جان باختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، براساس این گزارش، ۸۳ درصد افراد فوت شده مجوز حج نداشتند. این افراد بیشتر به دلیل پیاده‌روی طولانی زیر نور خورشید، بدون سرپناه و استراحت، دچار گرمازدگی شده‌اند.

براساس این گزارش، در میان جان باختگان افراد مسن و بیماران مزمن نیز وجود داشته است.

در عین حال الجلاجل گفته که مراکز بهداشتی عربستان امسال شمار زیادی از مبتلایان به گرمازدگی در مراسم حج را زیرنظر مراقبت‌های پزشکی قرار داده‌اند. برخی از این افراد هنوز تحت درمان هستند.

وزیر بهداشت عربستان خاطرنشان کرد: وزارت تحت امر وی تلاش‌ زیادی برای آگاهی‌بخشی از خطرات گرمازدگی انجام داد و بر رعایت اقدامات پیشگیرانه تاکید کرده است.

الجلاجل افزود: این وزارت‌خانه تمامی گزارش‌ حوادث گرمازدگی را ثبت و با خانواده‌های قربانیان تماس برقرار کرده‌ است.

وی ادامه داد: شماری از قربانیان بدون دریافت مجوز در مراسم حج شرکت کرده و فاقد هرگونه مدارک شناسایی بودند. بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت اقدامات لازم برای شناسایی هویت و تماس با خانواده قربانیان را انجام داده است. همچنین اقدامات لازم برای دفن آن‌ها در «مکه مکرمه» انجام شده و گواهی‌ فوت برای جان باختگان صادر شده است.

با وجود جان باختگان بیش از هزار و ۳۰۰ زائر خانه خدا، اما الجلاجل مدعی شد که نهادهای ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی در مراسم حج امسال عملکرد موفقی داشته و هیچ بیماری یا همه‌گیری گسترده‌ای ثبت نشده است.

وی گفت: مراکز بهداشتی عربستان در حج امسال بیش از ۴۶۵ هزار خدمات درمانی تخصصی ارائه داد که از این تعداد، ۱۴۱ هزار مورد به افرادی اختصاص یافت که مجوز حج نداشتند.

الجلاجل افزود: وضعیت سلامتی حجاج، به ویژه با توجه به دمای بالای مناطق مقدس، رضایت‌بخش بوده است.

روز شنبه بود که خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: براساس آماری که این خبرگزاری جمع آوری کرده ۹۸۰ زائر از ملیت‌های مختلف امسال در عربستان جان خود را از دست داده‌اند.

براساس آن گزارش، کشورهای مصر، اندونزی، هند، اردن، تونس، کردستان عراق کشورهایی بودند که بیشترین تعداد تلفات در حج امسال را داشتند.

براساس گزارش دولت عربستان، در این مراسم یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شرکت کردند که ۲۰۰ هزار نفر از آنها زائران عربستانی بودند.

نظر شما