شناسهٔ خبر: 67341261 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

فائو گزارش داد؛

ایران در میان تولیدکنندگان بزرگ غلات آسیا | رشد ۱۸ درصدی تولید برنج

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش‌بینی کرد که تولید غلات ایران در سال زراعی جاری از مرز ۲۰ میلیون تن عبور کند و تولید برنج ایران با رشد قابل توجه ۱۸ درصدی مواجه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، تامین امنیت غذایی مردم ایران یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده و این دولت در حالی که سیلوهای خالی و مزارع خشک و معطل را از دولت دوازدهم تحویل گرفت در طی سه سال اقدام به جمع‌آوری و ذخیره‌سازی نیازهای غذایی مردم کرد و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی تولید غلات در کشور را به سطح پایداری رساند. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی فائو موفقیت دولت شهید رئیسی در این زمینه را تایید می‌کند.

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز غذایی جهان که دو بار در سال منتشر می‌شود پیش‌بینی کرده است تولید غلات ایران در سال زراعی جاری با افزایش نسبت به سال قبل به ۲۰.۱ میلیون تن برسد.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، ایران در سال قبل ۱۹.۸ میلیون تن غله تولید کرده بود. ایران با این رقم دهمین تولیدکننده بزرگ غلات در قاره آسیا بوده است. چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده غلات آسیا و جهان در این سال ۵۷۷ میلیون تن غله تولید کرد. هند، اندونزی، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، ویتنام، تایلند و فیلیپین قبل از ایران و در رتبه‌های دوم تا نهم از این نظر قرار داشته‌اند.

عربستان در سال ۲۰۲۳ تنها ۱.۴ میلیون تن غله تولید و ۸ برابر این رقم یعنی ۱۱.۸ میلیون تن غله وارد کرده است. واردات غله ایران نیز در این سال ۱۴.۹ میلیون تن برآورد شده که کمتر از تولید داخل کشور بوده است.

ذخایر غلات ایران بیشتر از همه آسیا به‌جز چین و هند

آمار فائو نشان می‌دهد ایران از نظر ذخایر غلات در میان کشورهای آسیایی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و در واقع تنها دو کشور چین و هند غله بیشتری نسبت به ایران ذخیره کرده‌اند. ذخایر غلات چین در سال جاری ۴۱۴ میلیون تن و این رقم برای هند ۶۵ میلیون تن اعلام شده است. ذخایر غلات عراق ۲ میلیون تن، اندونزی ۸.۶ میلیون تن، پاکستان ۴.۹ میلیون تن، و عربستان ۷.۸ میلیون تن محاسبه شده است.

ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ گندم در آسیا شد

گندم مهم‌ترین غله تولیدی در ایران است که بر اساس پیش‌بینی فائو ۱۳.۵ میلیون تن گندم در ایران طی سال زراعی جاری تولید خواهد شد. ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ نیز همین مقدار گندم تولید کرده و پس از چین، هند، پاکستان و ترکیه پنجمین تولیدکننده بزرگ این محصول در آسیا شناخته شده بود. حدود ۴ درصد کل گندم تولیدی آسیا در این سال در ایران تولید شده است.

فائو همچنین پیش‌بینی کرده است تولید برنج ایران در سال زراعی جاری با افزایش قابل توجه ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود و به ۲.۶ میلیون تن برسد. ایران در سال گذشته ۲.۲ میلیون تن برنج تولید کرده و سیزدهمین تولیدکننده بزرگ این محصول در آسیا شناخته شده بود. چین با تولید ۱۴۲ میلیون تنی بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج آسیا در سال ۲۰۲۳ بوده است.

نظر شما