شناسهٔ خبر: 67340887 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

۶ سال دیگر صبر کنید؛ دندان‌های‌تان دوباره درمی‌آیند!

آیا شرکت در انتخابات چیزی را تغییر خواهد داد؟ آیا شرکت در انتخابات چیزی را تغییر خواهد داد؟ مقایسه فیدلیتی پرایم و پرستیژ؛ راز اختلاف قیمت ۶۰۰ میلیونی مقایسه فیدلیتی پرایم و پرستیژ؛ راز اختلاف قیمت ۶۰۰ میلیونی (ویدیو) پشت و رو تا آخر میمونی دیگه؟ (ویدیو) پشت و رو تا آخر میمونی دیگه؟ علم و تکنولوژی/دانشکد خبر: ۷۴۷۶۹۲ارسال نظر ۶ سال دیگر صبر کنید؛ دندان‌هایتان دوباره درمی‌آیند! ۶ سال دیگر صبر کنید؛ دندان‌هایتان دوباره درمی‌آیند! اگر فکر می‌کنید امکان ندارد که دندان‌های طبیعی‌تان را که از دست داده‌اید، دوباره به‌دست بیاورید، اشتباه می‌کنید. اگر همه چیز در یک آزمایش بالینی آتی به‌خوبی پیش برود، داروی رشد دوباره دندان می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار شود.

صاحب‌خبر -

از سپتامبر سال جاری، ۳۰ مرد بالغ به عنوان بخشی از مطالعه فاز ۱ در مورد ایمنی و اثربخشی، این داروی جدید را به صورت داخل وریدی مصرف می‌کنند. این نخستین بار است که دارویی از این نوع روی انسان آزمایش می‌شود.

در طول دورهای قبلی آزمایش روی حیوانات، این فرمول پتانسیل بسیار زیادی برای رویش مجدد دندان ‌های از دست رفته داشت (برای مثال حتی مصرف یک دوز برای رویش مجدد دندان در راسوها کافی بود). به گفته محققانی که این آزمایش را مدیریت می‌کنند، نسخه فعلی این دارو برای جوندگان هم به خوبی ثمربخش بوده و هیچ گونه عوارض جانبی نداشته و اکنون می‌توان آن را برای مطالعه بیشتر در اختیار انسان‌ها قرار داد.

این دارو حاوی یک پادتن برای ژنی به نام USAG-1 است که با اتصال به فاکتور رشدی به نام BMP از رشد دندان‌ها جلوگیری می‌کند. مرحله نخست آزمایش در بیمارستان کیوتو در ژاپن طی یک دوره ۱۱ ماهه برگزار خواهد شد و شامل افراد سالمی می‌شود که همگی حداقل یک دندان از دست‌رفته دارند.

۶ سال دیگر صبر کنید؛ دندان‌های‌تان دوباره درمی‌آیند!

اگر آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، محققان قصد دارند از این دارو برای کودکانی که از کمبود مادرزادی دندان رنج می‌برند، استفاده کنند و با بیماران بین دو تا هفت‌ ساله شروع کنند که حداقل چهار دندان از زمان تولد از دست داده‌اند.

کاتسو تاکاهاشی، سرپرست تیم تحقیق گفته: «ما می‌خواهیم کاری کنیم تا به افرادی که از نداشتن دندان رنج می‌برند کمک کنیم. با این که تا به امروز هیچ درمانی دائمی وجود نداشته، احساس می‌کنیم انتظارات مردم برای رشد دندان بالاست.»

محققان می‌گویند اگر آزمایش‌های آینده موفقیت‌آمیز باشد، این دارو می‌تواند ظرف شش سال به طور گسترده در دسترس قرار گیرد و برای رشد مجدد دندان‌ها در بیماران مبتلا به کمبودهای مادرزادی و همچنین افرادی که دندان‌هایشان را به دلیل آسیب یا پوسیدگی از دست داده‌اند، استفاده شود.

نظر شما