شناسهٔ خبر: 67339893 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محققان پی بردند؛

داروهای فشارخون به پیشگیری از صرع در بزرگسالی کمک می‌کنند

طبق یک مطالعه جدید، به نظر می رسد دسته ای از داروهای فشار خون به کاهش خطر ابتلا به صرع در سالمندان کمک می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که این داروها که مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) نامیده می‌شوند، ممکن است از صرع در افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلاء به این بیماری هستند، جلوگیری کند.

دکتر «کیمفورد میدور»، محقق ارشد و استاد نورولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، گفت: «این یافته فوق‌العاده هیجان‌انگیز است، زیرا ما در حال حاضر هیچ دارویی برای پیشگیری از صرع نداریم. امیدوارم این یافته‌های اولیه منجر به آزمایش‌های بالینی شود.»

صرع اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود، اما بیش از ۱٪ از افراد بالای ۶۵ سال به تشنج‌های مکرر مرتبط با این اختلال مغزی مبتلا هستند.

سکته مغزی شایع‌ترین عامل خطر برای ابتلاء به صرع در سالمندان است. محققان خاطرنشان کردند که حدود ۱۰ درصد از بازماندگان سکته مغزی در طی پنج سال دچار تشنج می‌شوند.

به گفته محققان، سرخرگ‌های سفت‌شده و فشار خون بالا مزمن نیز خطر صرع را افزایش می‌دهند، چه فردی سکته کرده باشد یا نه.

میدور در ادامه افزود: «این عارضه می‌تواند یک اختلال بسیار ناتوان‌کننده باشد و در افراد مسن‌تر بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند».

به گفته محققان، یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ روی بیش از ۱۶۰۰۰۰ نفر در آلمان نشان داد افرادی که ARB برای فشار خون بالا مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر صرع هستند.

این داروها گیرنده‌های آنژیوتانسین II را مسدود می‌کنند، پروتئینی که باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود و فشار خون را افزایش می‌دهد. این داروها همچنین التهاب رگ‌های خونی و سایر اندام‌ها از جمله مغز را کاهش می‌دهند.

برای مطالعه جدید، محققان داده‌های ۲.۲ میلیون بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا را که حداقل یک داروی فشار خون برای آنها تجویز شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. هیچیک از افراد در شروع مطالعه صرع نداشتند.

به گفته محققان، حدود ۱۴ درصد از افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می‌کنند، ARB برایشان تجویز می‌شود.

به طور کلی، افرادی که ARB مصرف می‌کردند بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ در مقایسه با افرادی که سایر داروهای فشار خون مصرف می‌کردند، ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به صرع بودند.

یک ARB خاص، لوزارتان است که قوی‌ترین اثر را بر خطر صرع داشت. با این حال، محققان گفتند که برای تأیید این یافته به مطالعات بیشتری نیاز است.

محققان خاطرنشان کردند که تمام داروهای فشار خون می‌توانند خطر صرع را کاهش دهند زیرا فشار خون بالا در بروز صرع نقش دارد.

اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که ARB ها ممکن است به طور بالقوه مفیدتر از سایر داروهای فشار خون باشند.

نظر شما