شناسهٔ خبر: 67339829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) سفر به تهران قدیم؛ محله میرداماد خون‌بهای امیرکبیر بود! (تصاویر) سفر به تهران قدیم؛ محله میرداماد خون‌بهای امیرکبیر بود!

محله میرداماد در گذشته، بلوار ششم بهمن و بلوار پهلوی نام داشت. این محله از غرب با خیابان ولیعصر و از شرق با خیابان شریعتی مرز دارد. این بلوار زیبا در چهار باند، دوباند کندرو و دو باند تندرو برای عبور و مرور، با یک فضای سبز قرینه خیلی جذاب طراحی شد. درباره پیشینه این محله و نام کنونی آن و مختصات

صاحب‌خبر -

محله میرداماد در گذشته، بلوار ششم بهمن و بلوار پهلوی نام داشت. این محله از غرب با خیابان ولیعصر و از شرق با خیابان شریعتی مرز دارد. این بلوار زیبا در چهار باند، دوباند کندرو و دو باند تندرو برای عبور و مرور، با یک فضای سبز قرینه خیلی جذاب طراحی شد. درباره پیشینه این محله و نام کنونی آن و مختصات بلوار میرداماد بیشتر بدانیم.

35

نصرالله حدادی، تهران شناس، در باره محله میرداماد چنین توضیح می‌دهد: «اراضی داوودیه که حد فاصل میان بلوار میرداماد تا ظفر کنونی است متعلق به میرزا داوود خان، پسر میرزا آقا خان نوری صدر اعظم دربار ناصرالدین شاه قاجار بود. این اراضی در واقع هبه شاه قاجار برای کشتن امیرکبیر به خاندان نوری بود. میرزا داوود خان مالک باغ داوودیه در همین منطقه بود که عمارت زیبایی هم در آن بنا کرد و گاهی اوقات ناصرالدین شاه به آنجا می‌رفت. در زمان پهلوی اول و دوم و بخصوص دهه ۴۰ دوران ساخت و ساز و رونق این محله بود. بسیاری از شرکت‌های خارجی در این بلوار دفتر نمایندگی داشتند و بعضی از آنها هنوز هم مستقر هستند.»

36

قصه شاهزاده و میرداماد

سیدمحمدباقر فرزند محمد داماد استرآبادی مشهور به «میرداماد» از علمای بزرگ و حکمای برجسته عهد صفوی است. نسب میرداماد بهامام حسین(ع) می‌رسد. وی لقب «داماد» را پدرش به وام گرفته بود، پدر او، سید محمد داماد استرآبادی به سبب داشتن افتخار دامادی محقق کرکی فقیه بزرگ عهد شاه طهماسب صفوی ملقب به «داماد» گردید.

بعدها این لقب به فرزندش محمدباقر نیز اطلاق شد. حدادی اما در باره لقب این دانشمند بنام روایتدیگری را هم ذکر می‌کند: «درباره نام بلوار میرداماد و شخصیت سید محمدباقر میرداماد استرآبادی مشهور به میرداماد، معلم ثالث و فیلسوف و متکلم دوره شاه عباس صفوی بود، نقل می‌کنند که شاه عباس صفوی روزی برای امتحان طلبه‌ای جوان به‌نام محمدباقر استرآبادی، شاهزاده زیباروی دربار را نزد او می فرستد. فردای آن روز با او سخن می‌گوید و می‌بیند انگشتان دست وی سوخته است. علت را جویا می‌شود، محمد باقر می‌گوید هر بار که شیطان و وسوسه نفس به سراغش می آمد یکی از انگشتانش را در آتش فرو می‌برد. به این ترتیب از این آزمایش سربلند بیرون آمد و لقب «میر» به او اعطا و از آن پس به نام میرداماد مشهور شد.»

37

مجسمه مادر

مهم‌ترین میدان محله‌میرداماد (داودیه)، میدان مادر است . یکی از شلوغ‌ترین میادین محله، که اهالی به نام میدان محسنی هم می‌شناسند میدان بزرگی است که به افتخار مهندس محسنی که نقش تعیین‌کننده و بزرگی در توسعه و تکامل محله داودیه و میرداماد داشت به روی آن گذاشته شده بود. در وسط این میدان تندیس زیبایی از مادر قرار گرفته که ساخته زهرا رهنورد است. این مجسمه در سال ۱۳۷۳ در این میدان نصب شد.

محله میرداماد حدود ۱۵۰ سال قبل جزء مسیر هایی بود که به آبادی های چالهرز، دروس، ضرابخانه و روستای ونک می‌رسید. زمان توسعه شهر این بلوار که «ششم بهمن »نام داشت اولین برج‌های نوین شهر، به نام مجتمع اسکان ساخته شد و ساخت وساز ادامه داشت تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که ساختمان مهم بانک مرکزی در این خیابان توسط استاد سینا کلابی ساخته شد. از اماکن مهم بلوار میرداماد مجتمع تجاری اداری «کامپیوتر پایتخت» که بازار تکنولوژی موبایل و کامپیوتر تهران است، می‌توان نام برد.

38

منبع: همشهری

منبع: faradeed-194460

نظر شما