شناسهٔ خبر: 67337815 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

13 علامت یائسگی در زنان | علائم اصلی یائسگی و روش‌های مواجهه با آن

ورود به یکی از دوره‌های مهم زندگی بانوان، همراه با نشانه‌هایی تحت عنوان علائم یائسگی اتفاق می‌افتد. یائسگی، در دهه چهارم یا پنجم زندگی رخ می‌دهد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

مهم‌ترین نشانه های یائسگی، معمولا به‌صورت گرگرفتگی، خشکی واژن، پوکی استخوان، بی‌خوابی و نوسانات خلقی ظاهر می‌شوند. علائم اولیه شامل درد استخوان‌ها و مفاصل، پریودنشدن برای مدتی طولانی، تعریق شبانه، کاهش میل جنسی، نازک‌شدن موها و افزایش وزن است. اگر نشانه‌های یائسگی در سنین پایین‌تر و با تشخیص علائم یائسگی زودرس ظاهر شد، می‌توانید با مصرف دارو و اصلاح سبک زندگی، شرایط را کنترل کنید. قرارگرفتن زیر نظر متخصص زنان و انجام آزمایش‌های دوره‌ای نیز به کاهش علائم و بهبود وضعیت سلامتی کمک می‌کند.

علائم اولیه یائسگی

علائم مراحل مختلف مونوپوز تقریبا یکسان است؛ ولی شدت آن‌‌ها کم‌تر یا بیشتر می‌شود. علایم یائسگی در زنان را می‌توان به سه دسته، تقسیم کرد:

  1. نشانه‌هایی که سیستم تولید مثل را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛
  2. علائمی که روی جسم تأثیر دارند؛
  3. علائم روانی ناشی از تغییرات هورمونی بدن.

اگر به دنبال تشخیص اولین علامت یائسه شدن هستید، به موارد زیر توجه کنید. ممکن است همین حالا در حال تجربه تعدادی از آن‌ها باشید:

 تغییر در نظم عادت ماهانه

اولین نشانه یائسگی، معمولا تغییر در الگوی طبیعی پریودی است. به هم ریختن نظم بیولوژیکی بدن و بر هم خوردن نظم هورمون‌ها، مهم‌ترین دلیل این اتفاق هستند. ممکن است قاعدگی را به‌صورت غیر معمول سبک یا شدیدتر از قبل تجربه کنید. تغییر در تعداد دفعات پریودی هم قابل انتظار است. ممکن است دو یا سه‌هفته یک‌بار پریود شوید، یا چند ماه بین دوره‌های قاعدگی فاصله بیفتد. اگر هم مدت زمان این تاخیر بیشتر شد، حتما به دکتر زنان مراجعه کنید.

متخصص زنان مشکلات مربوط به اندام‌های تناسلی زنانه را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. این فرد با تمام جنبه‌های سلامت جنسی مانند مراقبت‌های پیشگیرانه، غربالگری سرطان و معاینات فیزیکی سروکار دارد. متخصصان زنان شرایطی را که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می‌گذارد، تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند.

درد و احساس گرفتگی در ماهیچه‌ها و مفاصل

برای بسیاری از خانم‌ها، یکی از اولین علائم یائسه‌شدن درد استخوان، مفصل یا ماهیچه‌ها است. دلیل بروز این اتفاق، پایین آمدن سطح ترشح هورمون‌های زنانه است. این هورمون‌ها، باعث تامین مواد ضروری و ویتامین‌های مورد نیاز مفاصل بدن خانم‌ها، می‌شوند. کنترل وزن، کاهش اضطراب، یوگا و مصرف داروهای ضد درد و التهاب، می‌تواند به تسکین بدن‌درد شما کمک کند.

 گر گرفتگی

کاهش سطح هورمون استروژن، دمای بدن را به شکل عجیبی بالا می‌رود. در نتیجه این اتفاق، مغز وارد پروتکل خنک سازی و خروج گرمای بدن می‌شود که در نتیجه آن، گر گرفتگی رخ می‌دهد. احساس گرما، برای مدت کوتاه و به‌صورت ناگهانی که معمولاً در صورت، گردن و سینه حس می‌شود، از اولین نشانه‌ها و علامت یائسه‌بودن است. گرگرفتگی یائسگی می‌تواند به‌شکل قرمزی پوست و عرق‌کردن دیده شود و با سرگیجه همراه باشد.

 تنش‌های روانی

اضطراب، ‌احساس خواب‌آلودگی، تغییرات در خلق‌وخو مانند بی‌حوصلگی بی‌دلیل یا زودرنجی و ناتوانی در کنترل احساسات و نشان‌دادن واکنش شدید در برابر کوچک‌ترن وقایع، از پیامدهای یائسه‌شدن است. علاوه‌براین، ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس علامت‌ آزاردهنده دیگری است که می‌تواند با کمک‌گرفتن از مشاور بهبود بهتر شود. تمام این حالت‌ها، در اثر عدم تعادل ترشح هورمون‌های بدن خانم‌ها، اتفاق می‌افتند.

 اختلالات خواب

مشکل در خواب می‌تواند باعث احساس خستگی در طول روز شود یا تاب‌آوری شما را پایین بیاورد. تعریق شبانه، یا احساس گر گرفتگی که در شب رخ می‌دهد، نمونه دیگری از علائم اولیه یائسگی هستند. اختلال خواب، مشکل بیش از ۶۰ درصد از خانم‌هایی است که در آستانه یائسه شدن، هستند. تشدید اختلال خواب، باعث ایجاد حس خواب آلودگی در طول روز، اختلالت خلقی و افسردگی، می‌شود.

 علائم ظاهری در بدن

تغییرات در وضعیت پوست، مانند خشکی یا چرب‌شدن و ایجاد آکنه بزرگسالان می‌تواند مربوط به دوره‌ یائسگی باشد. افزایش موهای صورت، ریزش مو یا نازک‌شدن تارهای موی سر هم با این شرایط ارتباط دارد. گاهی افزایش وزن و تغییر فرم بدن هم در خانم‌های یائسه، دیده می‌شود. تغییرات شیمیایی یائسگی، باعث مقاوم شدن چربی‌های بدن خانم‌ها شده و همین، باعث بالا رفتن وزن بدن و احتباس آب در بافت عضله‌های بدن، می‌شود.

 درد و احساس سفتی در سینه

نوسانات هورمونی یائسگی تقریبا می‌تواند روی هر ناحیه از بدن اثر بگذارد. حساسیت یا درد سینه، کاهش تراکم بافت سینه‌ها، تغییر در اندازه و شکل پستان‌ها و ناهمواری بافت ناشی از کیست پستان در برخی از خانم‌ها مشاهده می‌شود. کاهش مصرف کافئین و استفاده از کیسه آب گرم در ناحیه دردناک، روش‌های ساده‌ای برای تسکین این دردها هستند.

تپش قلب

ضربان قلب که به‌طور ناگهانی شدیدتر شود، نشانه دیگری از علائم اولیه یائسگی است. دلیل این اتفاق، تغییرات هورمونی است که نه‌تنها در دوره یائسگی بلکه در دوران قاعدگی و بارداری هم رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که تپش قلب، نشانه‌ای موقت است و با تغییر سبک زندگی، خود به خود از بین می‌رود.

سردرد یا میگرن

یکی از دیگر نشانه‌های یائسگی، بروز سردرد یا میگرن است. میگرن یا سردرد ناشی از یائسگی می‌تواند نتیجه افت استروژن در بدن باشد. البته، شدت سردردهای یائسگی، در سال‌های نزدیک به بروز آن، در اثر تغییرات هورمونی و نوسان بالای استروژن، شدیدتر می‌شود. نکته جالبی که در این رابطه وجود دارد این است که در برخی از خانم‌ها، با اتمام دوران قاعدگی سردردها از بین می‌روند.

2

علائم ثانویه یائسگی

مهم‌ترین نشانه‌های موجود در دسته‌بندی علائم ثانویه یائسگی، می‌توانند به‌طور مستقیم در اثر تغییرات هورمونی رخ دهند. علاوه‌براین، زنان یائسه با مشکلاتی سروکار دارند که علت اصلی آن‌ها مونوپوز است. در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

تضعیف عملکرد جنسی

در دوران یائسگی، خاصیت ارتجاعی واژن از دست می‌رود و در نتیجه امکان دارد که خشکی واژن رخ دهد. برای همین، احساس درد، خارش یا سوزش و خونریزی واژینال هنگام برقراری رابطه جنسی دور از انتظار نیست. اغلب کاهش میل جنسی، نوسان‌های هورمونی، رابطه دردناک و ناراحتی در حین رابطه جنسی سبب می‌شود خانم‌ها در سال‌های ابتدایی یائسه‌شدن تمایل چندانی برای برقراری رابطه نداشته باشند.

 اختلال در دفع ادرار

با یائسه‌شدن، علاوه‌بر واژن، مجرای ادرار هم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، علائمی مانند تکرر ادرار، احساس ادرار کاذب و بی‌اختیاری ادرار در این دوران طبیعی است. همچنین احتمال ابتلا به عفونت ادراری افزایش پیدا می‌کند. پزشکان برای حل این مشکلات انجام تمرین‌های تقویت‌کننده عضلات لگن (حرکات ورزش کِگِل)، استفاده از استروژن موضعی واژینال و هورمون‌درمانی را توصیه می‌کنند.

تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد.

 

 پوکی استخوان

یکی از متداول‌ترین عوارض یائسگی، پوکی استخوان است. تراکم استخوان در چند سال اول بعد از یائسگی به شدت کم می‌شود. در این حالت استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند و احتمال شکستگی یا دررفتن آن‌ها بالا می‌رود. استخوان‌های لگن، ستون فقرات و مچ دست بیشتر در معرض شکستگی هستند و باید از آن‌ها مراقبت کنید.

افزایش وزن

با ورود به دوره مونوپوز، سوخت‌وساز بدن کم‌تر می‌شود و بنابراین، نیاز به مواد غذایی کمتری خواهید داشت. برای همین ممکن است مقدار قند اضافی، که از مواد غذایی دریافت می‌کنید، در شکم و پهلوها به‌صورت چربی ذخیره شود. برای حفظ وزن متعادل در این دوران مقدار غذای خود را کنترل کنید، رژیم‌های کم‌‌کالری داشته باشید و ورزش روزانه را فراموش نکنید.

3

آیا برای علائم یائسگی در زنان باید به پزشک مراجعه کرد؟

یائسگی با احساسات مختلف و علائم متفاوتی مثل تعریق شبانه، بی‌خوابی، افزایش وزن و نازک‌شدن موها همراه است. البته همه زنان تمام علائم یائسگی را به‌طور یکسان تجربه نمی‌کنند. ممکن است بعضی از علائم بالا برایتان آشنا و بعضی دیگر غیرمنتظره باشد. شناخت علائم اولیه و علائم یائسگی زودرس می‌تواند پاسخی برای پرسش متداول «از کجا بفهمم یائسه شدم یا نه؟» باشد و شما را از نظر روحی و احساسی برای این شرایط آماده کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری با پزشکتان مشورت کنید.

هر خانم یائسه باید در بازه‌های زمانی ۳ تا ۵ ساله، برای غربالگری نزد پزشک برود. معاینه‌های کولونوسکوپی، ماموگرافی و آزمایش تری گلیسیرید می‌تواند به شما اطمینان دهد که درگیر مشکلاتی مانند سرطان رحم یا تخمدان نیستید. علاوه‌براین، خونریزی از واژن پس از یائسگی می‌تواند یکی از نشانه‌های جدی و زنگ خطری برای ابتلا به سرطان باشد. بنابراین در صورت مشاهده این مورد از پزشک متخصص شهر خود مشورت بخواهید. مثلا اگر ساکن بندرعباس هستید، نوبت متخصص زنان و زایمان بندرعباس را بگیرید و هرچه سریع‌تر، تحت نظر قرار بگیرید. 

برای رفع مشکلاتی مانند عفونت‌های زنان، مراقبت‌های نوزاد یا مشاوره باروری، باید به دکتر زنان بندرعباس مراجعه کنید. بهترین متخصص زنان و زایمان بندرعباس، در زمینه درمان ناباروری، مشاوره جنسی، بیماری‌های زنان، زایمان، پیشگیری از بارداری، سزارین، مشکلات قائدگی و تخمدان تخصص کافی دارد.

به گزارش از سایت دکتردکتر(https://drdr.ir/ )

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما