شناسهٔ خبر: 67336906 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

طراحی، تولید و اجرا سیستم تهویه هوا صنعتی

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

از سیستم تهویه هوا برای تنظیم درجه حرارت و تامین هوای تازه ساختمان‌های مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود. این سیستم‌ها از قدیم در ملل مختلف به شکل‌های مختلف وجود داشته‌اند. برای مثال شما می‌توانید هنوز هم در شهر یزد که به شهر بادگیرها معروف است، بادگیرهایی که برای خنک کردن هوای درون منازل طراحی شده‌اند را ببینید. این بادگیرها را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های تهویه هوا دانست. از این مثال‌ها در تمدن‌های دیگر نیز وجود دارد. امروزه اما سیستم تهویه هوا به شکلی کاملا صنعتی طراحی و ساخته می‌شود.

هر سیستم تهویه هوای امروزی دارای سه بخش اصلی است. بخش اول همان دستگاه‌های تهویه مرکزی است که کار هواسازی، تامین گرمایش و سرمایش را برعهده دارند. بخش دوم شامل کانال‌های تهویه است که به شکل‌های چهارگوش یا اسپیرال طراحی و ساخته می‌شوند و بخش نهایی نیز شامل یک سری یونیت و دریچه هوا است که گرمایش، سرمایش یا هوای تازه رسیده از کانال کشی را به درون محیط ساختمان منتقل می‌کنند. در زمینه طراحی سیستم تهویه هوا نیز یکی از بهترین شرکت‌های ایرانی، شرکت اسپیرالی است.

کانال اسپیرال

در اکثر سیستم‌های تهویه هوای امروزی از کانال اسپیرال برای کانال کشی هوا استفاده می‌شود. این نوع کانال تهویه دارای یک سری ویژگی‌ها و مزایا است که باعث شده به طور وسیعی در تمام سیستم‌های تهویه مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. قبل از هر چیز لازم است بدانید که تا قبل از نیمه دوم قرن بیستم، کانال‌های تهویه هوا به شکل چهارگوش طراحی می‌شدند زیرا تکنولوژی آن زمان قادر به ساخت کانال به شکل اسپیرال یا گرد نداشت. از نیمه دوم قرن  بیستم به این ور اما امکان طراحی کانال‌های تهویه به شکل اسپیرال فراهم شد و امروزه در ایران نیز خطوط تولید این کانال وجود دارد.

کانال اسپیرال با پیچاندن ورق آلومینیوم یا گالوانیزه به دور یک محور مرکزی و سپس اتصال قطعات پیچانده شده جدا از هم ساخته می‌شود. البته انواع دیگری از کانال اسپیرال نیز وجود دارند که با متریال‌های دیگری مثل پلاستیک فشرده، پارچه نسوز، فولاد ضد زنگ، استیل و… طراحی و ساخته می‌شوند که روش ساخت آن‌ها کمی متفاوت از لوله اسپیرال گالوانیزه و آلومینیومی است. در هر صورت هر کدام از این انواع کانال در سیستم تهویه هوا مناسب خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدهی هر کدام از این کانال‌ها نیز بسته به شرایط پروژه تهویه هوا و متریالی که در ساخت آن بکار رفته متفاوت است.

انواع سیستم تهویه هوا

سیستم تهویه هوا بسته به اینکه برای ساختمان‌های مسکونی یا صنعتی مورد استفاده قرار گیرد به دو نوع کلی مسکونی و صنعتی تقسیم می‌شود. این سیستم‌ها هر کدام ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند که باعث شده به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در کل می‌توان چند تا از مهم‌ترین انواع سیستم تهویه هوا را به شکل زیر معرفی و بررسی کرد:

1- دستگاه زنیت: این دستگاه شامل هر سه بخش هواساز، تامین سرمایش و گرمایش است و برای همین جزو یکی از پرکاربردترین انواع دستگاه‌های تهویه هوا است که در اکثر تولیدی‌ها و ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- چیلر: چیلرها یکی از انواع سیستم تهویه هوا هستند که در مکان‌های صنعتی از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها وظیفه دارند تا هوای خنک و تازه مورد نیاز بخش‌های مختلف یک سوله صنعتی یا کارخانه را تامین کنند.

3- بویلر: دستگاه دیگری که در سیستم تهویه هوا از آن استفاده وسیعی می‌شود، بویلر است. بویلر همان طور که از نامش پیداست وظیفه دارد که آب جوش مورد نیاز برای داغ شدن پکیج‌ها را تامین کرده و از طریق لوله کشی آن را به شوفاژها ارسال کند.

4- فن کویل: از دیگر انواع سیستم تهویه هوا که در کارخانه‌های قدیمی یا انبارهای بزرگ بیشتر مشاهده می‌شوند، می‌توان به فن کویل‌ها اشاره کرد. این دستگاه‌ها نیز هم کار تهویه هوا را انجام می‌دهند و هم وظیفه تنظیم حرارت و رطوبت محیط صنعتی را برعهده دارند.

مراحل ساخت بخش های مختلف سیستم تهویه هوا

برای طراحی و ساخت یک سیستم تهویه هوا در اولین مرحله لازم است که یک کارشناس سیستم‌های تهویه سر پروژه‌ای که قرار است برای آن سیستم تهویه طراحی و ساخته شود حاضر شده و با یک برآورد کلی مشخص کند که این پروژه به چه نوع دستگاه تهویه‌ای با چه توانی، چه نوع کانال کشی با چه دبی و البته چه یونیت‌ها و دریچه‌هایی برای پخش هوای رسیده از دستگاه‌های مرکزی نیاز دارد. در این مرحله یک طرح کلی که شامل دستگاه تهویه هوا، ابعاد کانال تهویه و نوع دریچه‌ها و یونیت‌ها است به دست می‌آید.

بعد از اینکه این طرح اولیه فراهم شد، هر قسمت از سیستم تهویه صنعتی به صورت جدا در قسمت‌های مختلف کارگاه‌های سازنده دستگاه‌های تهویه ساخته می‌شوند. بیشتر شرکت‌ها البته اقدام به واردات دستگاه‌های تهویه صنعتی می‌کنند اما بخش کانال سازی و ساخت دریچه‌ها و یونیت‌ها در خود شرکت‌ها انجام می‌شود. با فراهم شدن بخش‌های مختلف سیستم تهویه هوا نوبت به تست این سیستم می‌رسد.

در مرحله تست سیستم تهویه هوا لازم است که سیستم با فشار، حرارت و رطوبتی که باید تحت آن بازدهی مناسبی داشته باشد مورد سنجش قرار گیرد. در این مرحله مشخص خواهد شد که سیستم طراحی شده چقدر بازدهی دارد و اگر در جایی از سیستم نیز مشکلی وجود داشته باشد، برطرف می‌شود. با پایان یافتن این 3 مرحله سیستم تهویه هوا آماده است که سر پروژه نصب شده و کار تهویه هوا را انجام دهد.

طراحی سیستم تهویه هوا با شرکت اسپیرالی (تهویه نو)

یکی از بهترین شرکت‌های طراح و سازنده سیستم‌های تهویه هوا که در ایران مشغول فعالیت است، شرکت اسیپرالی نام دارد. این شرکت به خاطر تجربه بالایی که در امر طراحی و ساخت انواع سیستم تهویه هوا دارد توانسته با کسب دانش زیاد در مدت زمانی کوتاه و با کمترین هزینه ممکن هر سیستم تهویه هوایی که مورد نیاز مشتریان است را با بالاترین کیفیت طراحی کرده و نصب کند. این شرکت برای اینکار از جدیدترین روش‌های طراحی و ساخت سیستم تهویه هوا و البته بهترین متخصصان استفاده می‌کند. آنچه درباره این شرکت جالب است این است که با تولید انبوه توانسته هم کیفیت محصولات را حفظ کند هم با قیمتی مناسب آن‌ها را به دست مشتریان برساند. 

نظر شما