شناسهٔ خبر: 67334453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

در جمع طلاب مطرح شد

نظر زاکانی در مورد اجماع نامزدهای جبهه انقلاب +فیلم

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برخی نامزدها در مناظرات علاقه دارند که ما به دهه ۹۰ برگردیم، گفت: شهید رئیسی نسبت نظام اسلامی، انقلاب و رهبری را درست کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز - یکشنبه سوم تیرماه - در مسجد حضرت ولیعصر (عج) و در جمع طلاب اظهار داشت: در مناظرات برخی نامزدها علاقه دارند که ما به دهه ۹۰ برگردیم.

وی افزود: بعد از دوره اصلاح قانون اساسی، هیچ دولتی در مختصات درست حرکت نکرد و نسبت درستی با نظام اسلامی، انقلاب، رهبری انقلاب و مردم را برقرار نکرد. شهید رئیسی این نسبت را درست کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی بود و چهارچوب‌هایی که منتقل کرد امروز بعد از ۴۵ سال و اندی، آثار آن را در اقصی نقاط دنیا می‌بینیم که منطقه ما به عنوان گل مناطق جهان محل آسمانی رژیم گذشته و دروازه‌بانی از جلوگیری از نفوذ شرق بود.

زاکانی بیان کرد: اما امروز انقلاب اسلامی و ایران عزیز الهام بخش جهان و گره گشای مشکلات منطقه است و ما با ایجاد شرایط جدیدی در عرصه جهانی مواجه خواهیم بود. 

وی تصریح کرد: امروز گام‌های بلندی برداشته شده است اما آنچه که مهم است این است که ما بتوانیم با تکثیر یک الگوی موفق، یک تمدن نوین اسلامی را در جهان رقم بزنیم و ایجاد چنین الگویی نیازمند عمل و عینیت بخشیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما امروز گام‌هایی را برداشته ایم اما فاصله معناداری را داریم به تعبیری که رهبر انقلاب فرمودند ما جنبه حداقلی از اسلام را عمل کرده‌ایم و هنوز راه طولانی در پیش داریم.

زاکانی گفت: اگر انقلاب اسلامی شعار آزادی ، استقلال ، عدالت و معنویت داد امروز ما در مسیری قرار داریم که بخش‌هایی از این طی شده و بخش عمده‌ای هنوز باقی است.

وی با اشاره به اینکه ما در چنین شرایط خطیری رئیس جمهور شهید این سید شهدای خدمت را از دست دادیم، بیان کرد: شهید بودن او هنوز اثر دارد به تعبیری که اسم حاج قاسم و خودش و شهادتش اثر داشت شهید رئیسی هم همین خواهد بود و از برکات او استفاده خواهیم کرد.

زاکانی تصریح کرد: حاصل کار این شهید بزرگوار این بود که بعد از دوره اصلاح قانون اساسی هیچ دولتی بر اساس درست حرکت نکرد یعنی با اسلام و نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب و مردم و با دوستان انقلاب در سراسر جهان و با دشمنان انقلاب نسبت درستی برقرار نکرد اما شهید رئیسی بزرگترین کاری که کرد این بود که این نسبت را درست کرد و این جهت درست شد.

وی گفت: لذا به هر جزئی از کار او که نگاه می‌کنیم برکاتی داشت. حاصل کاری تحویل گرفت و حاصل کاری که تحویل داد دوتا است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: یک مدت در مرحله ای بودیم که احتمال داشت بحرانی اتفاق بیفتد و امروز در مرحله‌ای هستیم که شرایط پایداری در کشور داریم البته در کنار این شرایط پایدار مشکلاتی هم وجود دارد.

زاکانی اضافه کرد: واقعیت این است که قبل از ۳۳ ماه خدمت ایشان و بعد از آن کشور خیلی تفاوت داشت و کشور در یک موضع خیلی خوبی قرار گرفت اما نقایص و معایب وجود دارد.

چهارچوب درستی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و اجتماع نداریم
وی با اشاره به اینکه خود شهید رئیسی هم واقف بود که باید کاری کرد که تحولی در کشور صورت بگیرد، عنوان کرد: امروز شرایطی که در مناظرات و رقابت‌ها وجود دارد حمایت از این دارد که برخی از دوستان علاقه دارند که ما به همان شرایط  دهه ۷۰ برگردیم که این مختصات را مجدداً به هم بزنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وظیفه نامزدهای انقلابی این است که بتوانند هم یک برنامه جامع و خوبی ارائه کنند و هم بتوانند این برنامه را بر مبانی استوار کرده باشند که با مبانی انقلاب اسلامی همجنس و همسنخ باشد و بتوانند آن مسیر را بروند. 

زاکانی تصریح کرد: آنچه که ما انجام دادیم این بود که اولاً انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی رسوخ و تحول ایجاد کرد و نظام اسلامی را شکل داد اما در حوزه فرهنگ، اقتصاد و اجتماع تحول چندانی رقم نخورد.

وی افزود: هر آسیبی که ما اینجا می‌خوریم به این دلیل است که نام و چهارچوب درستی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و اجتماع نداریم.

زاکانی عنوان کرد: مسئولان کمتر معتقد بودند که باید این را یاد بگیرند و بیایند و عملیاتی کنند. در این خصوص در نگاه اسلامی نظام پایدار یک نظام فرهنگی است و تعلیم و تربیت پیشران و تحول آفرین است.

وی تصریح کرد: در تعلیم و تربیت نقش خانواده و نقش مدرسه و مسجد و دانشگاه و رسانه بر فرهنگ دخیل است و هر کدام از این اجزا مسئولیتی دارند اما آنچه که مسئولیت اصلی برای قوام بخشی و حکمرانی بر حکومت اسلامی دارد حوزه است به این معنا که  انقلاب از درون حوزه برخاسته است.

زاکانی بیان کرد: انقلاب تحولی در عرصه سیاسی ایجاد کرد و بر مبنای نگاه حضرت امام، حکومت شکل گرفت بنیان الهی استحکام پیدا کرد و نظامات سیاسی تغییر کردند اما اساس و شاکله نظریه پردازی‌های اساسی اسلامی در خصوص حوزه‌های مختلف مورد نیاز یک‌ حکمرانی است.

وی عنوان کرد: تا امروز کامل نشده باید توسعه پیدا کند و این نیاز اولیه حکومت و حوزه است. نمی‌توان با نظریات غربی، نظام اسلامی را قوام بخشید حتما باید برگردیم به بنیان دین و از بنیان دین چهارچوب‌ها و اساس نظام بخش را دریافت کنیم.

زاکانی خاطر نشان کرد: در غرب نظام پایدار و مدار همه نظام‌ها اقتصاد است ‌اما در نظام اسلامی فرهنگ است در غرب توجه به موضوع اقتصاد آنقدر غمی است که به انسان‌ها که می‌رسند با اقتصاد حساب و کتاب می‌کنند.

وی گفت: در غرب به آموزش، سلامت و فرهنگ و هر چیزی و هر کجا که می‌رسند اقتصادی فکر می کنند در حالی که در نظام اسلامی به هر نقطه‌ای که می‌رسیم فرهنگی فکر می‌کنیم حتی در مورد اقتصاد بسیاری از امورات گره گشا از حوزه فرهنگ می‌گذرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر کسی بتواند موضوع قناعت، تغذیه و اسراف و استحکام در انجام عمل و اموراتی که در حوزه اقتصاد اثر دارند را مدنظر قرار دهد پایه اساسی آن فرهنگی است با این نگاه موضوع اول این است که حکومت نیازمند حوزه است تا بتواند قوام بخشی و توسعه خود را بر مدار اندیشه حوزه استمرار بخشد.

زاکانی اضافه کرد: امروز یک نیاز اساسی ما گره‌گشایی از مشکلات مردم است مردم در سختی زندگی می‌کنند و البته این سختی آن چیزی نیست که دیگران انتظار داشتند در دوره آقای رئیسی خیلی گره‌گشایی‌ها صورت گرفت اما سختی هست و این سختی باید مرتفع شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نکته دومی که کشور نیاز به آبادانی و پیشرفت دارد و این پیشرفت و آبادانی در کشور می‌تواند امکان بسیار زیادی را برای ایجاد یک منزلت و یک نقطه بالاتری از شرایط فعلی در منطقه و جهان برای ما فراهم کند.

زاکانی تصریح کرد: ما باید به دو سوال پاسخ بدهیم یکی از سوال‌ها این است که با نیاز مردم چه می‌کنیم و سوال دیگر این است که با نیاز کشور چه می‌کنیم؟ ما در برنامه خودمان سه هدف را برای بخش اول و سه هدف را برای بخش دوم قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سه هدفی که برای بخش اول است نخست توسعه رفاه است و دیگری تعمیق تعلیم و تربیت بر محور تقویت و رشد خانواده و قسمت سوم هم موضوع آزادی و امنیت و حریم مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: برای همه این‌ها به مکتب امامین انقلاب رجوع کرده‌ایم و در مکتب امامین انقلاب راه‌گشایی‌های بسیار جدی وجود دارد. به عنوان مثال بخش آخر که بخش حریم است حضرت امام در دهه ۶۰ تکلیف همه را روشن کرده است؛ حریم خصوصی و حریم عمومی.

زاکانی افزود: در حریم خصوصی هیچکس حق ندارد دخالت کند امام (ره) در آن هشت ماده به کسانی پیام داده بودند که همین امروز شعاری را می‌دهند که انگار حرف خیلی خوبی را می‌زنند، اگر حرفتان خوب است بالاتر از آن را امام فرموده است اگر ما عمل نکردیم ما مشکل داشته‌ایم که عمل نکرده‌ایم و خود شما که ۳۲ سال حکومت در دستان بود عمل نکردید.

وی ادامه داد: امام(ره) حریم خصوصی را خط قرمز عنوان کردند و گفتند اگر برای جرمی وارد شدید و دیدید جرم دیگری در آنجا بود حق ندارید نگاه کنید و حق ندارید ثبت کنید اسلام یعنی همین. حریم خصوصی حریم عمومی نیست که هر کس هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. و اینگونه نیست که کسی بگوید بالاتر از آن چیزی که اسلام گفته چیزی آورده است. لذا در هر کدام از این سه قسمت در بخش اول ما یک بسته‌ای را تنظیم کردیم.

در بخشی از این مراسم زاکانی در پاسخ به سوال یکی از طلاب درباره اجمع نامزدهای جبهه انقلاب گفت: ۴ نامزدی که بر یک عقیده هستند و اهداف مشترکی دارند، تا پایان مناظرات جلو خواهند رفت. اگر خطری جبهه انقلاب را تهدید کرد که علی‌القاعده باید تهدید کند، آن زمان می‌نشینیم و با هم صحبت می‌کنیم.

فیلم

نظر شما