شناسهٔ خبر: 67334405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در همایش انتخاباتی اصحاب فرهنگ و هنر مطرح شد

پزشکیان:مبارزه با بداخلاقی‌ها ودزدی‌ها سخت‌تر از جنگ در جبهه‌هاست

طیبه بیات

همایش انتخاباتی اصحاب فرهنگ و هنر با حضور «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در محل هتل ارم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، همایش انتخاباتی اصحاب فرهنگ و هنر با حضور «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در محل هتل ارم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، افرادی چون سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق در این همایش حضور داشتند.

صالحی امیری: تبعیض و تحقیر جنسیتی علیه زنان باید کنار برود

در ابتدای این همایش، رضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضیلت فرهنگ ایرانی گفت: فرهنگ، هویت ملی، تاریخی و تمدنی ایرانیان است و پرچمدار این تفکر اصحاب فرهنگ و هنر ما هستند.

وی اضافه کرد: ما باید بپذیریم که هنرمندان، فرهنگیان و ایثارگران ما چراغ خاموش را روشن می‌کنند. ما باید بپذیریم که فرهنگ، جوهره زیست انسانی است. جامعه‌ای که در آن اصحاب فرهنگ منزلت نداشته باشند، آن جامعه به بی‌راهه می‌رود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های مسعود پزشکیان گفت: امروز سخن ما یک جمله است. پزشکیان یعنی مدافع آزادی، عقلانیت، عدالت و امنیت فرهنگی. ما باور داریم که پزشکیان یعنی عقلانیت در برابر ارتجاع. ما باور داریم که جریان رادیکالیسم، کشور را به انسداد کشانده است. جامعه بزرگ فرهنگی به امنیت که همان آزادی بیان و قلم و اندیشه است نیاز دارد.

صالحی امیری تصریح کرد: چرا بزرگان شعر و ادب و سینما و موسیقی و هنرهای تجسمی قهر کرده‌اند و به گوشه‌ای رفته‌اند. این تهدید برای کشور است. تبعیض و تحقیر جنسیتی علیه زنان باید کنار برود.

توحیدی: نظریه تحریم انتخابات به منزله بالا گرفتن بحران ناکارآمدی و فروپاشی رؤیای ایرانیان می‌دانم

در ادامه این همایش، محمود آموزگار فعال حوزه نشر و کتاب با اشاره به فسادهایی که در حوزه نشر اتفاق افتاده است گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات مفید در زمینه ناهنجاری‌هایی که صنعت نشر را تهدید می‌کرد کاهش پیدا کرد. یکی از این موارد، ممیزی است. در کتاب، ما مجوز قبل انتشار و در مطبوعات نیاز نداریم و در سینما و تئاتر هم روند خود را دارند. اکنون فضای بسته‌ای در این حوزه وجود دارد و امیدواریم که تغییراتی حاصل شود.

فرهاد توحیدی نیز در این همایش به نمایندگی از حوزه سینما و هنر گفت: البته لازم است بگویم که من نماینده این حوزه نیستم و به‌عنوان یک شخص حقیقی از خانواده بزرگ سینما هستم. کسی که سوگ‌مندانه همچون اکثر ایرانیان، از تغییر در کشور از طریق صندوق رأی ناامید شده است. امروز من سینماگر چطور می‌توانم از مطالبات مردم جدا باشم؟ اگر آزادی بیان و آزادی پس از بیان برای همه تضمین شده باشد، سینما هم از آن بهره خواهد برد. سینماگران بخاطر زدن خیلی از حرف‌ها از کار محروم نخواهند شد.

وی با تاکید بر پاک‌سازی‌هایی که در عرصه‌های مختلف مدیریتی باید صورت بگیرد گفت: اگر عرصه اقتصاد از فاسدان و ویژه‌خواران پاک شود، اگر شکاف طبقاتی چنین نباشد که امروز است، اگر امنیت سرمایه‌گذاری تأمین شود، اقتصاد هنر و سینما هم تأمین خواهد شد. اگر شاد زیستن و جوانی و زندگی معمولی جرم نباشد، سینماگر هم از تصویر شاد زیستن، از تصویر نشان دادن رقصیدن پسر با مادری، واقعیت را می‌تواند به نمایش بگذارد.

توحیدی با اشاره به ویژگی‌های پزشکیان تشریح کرد: من امروز با وجود ناامیدی به شما رأی می‌دهم، چرا که بدون لکنت در بنگاه‌های تاریخی از حقوق ملت دفاع کرده‌اید. نظریه تحریم انتخابات به منزله بالا گرفتن بحران ناکارآمدی و فروپاشی رؤیای ایرانیان می‌دانم.

امیرشاهی: از شما می‌خواهم که در زمان ریاست جمهوری نیز شفافیت را در اختیار رسانه‌ها قرار بدهید

در ادامه، افشین امیرشاهی نماینده حوزه رسانه نیز با اشاره به حضور امیدوارکننده پزشکیان در عرصه ریاست‌جمهوری گفت: حضور آقای پزشکیان امیدی برای جامعه ایران است. این روزها بر اساس گفته‌های جنابعالی، شفافیت جزو کارهای شما است. از شما می‌خواهم که در زمان ریاست جمهوری نیز شفافیت را در اختیار رسانه‌ها قرار بدهید. از شما می‌خواهم مثل دیگرانی که کارشان بستن و محدود کردن است نباشید. آزادی رسانه را فراهم کنید و بگذارید نام نیک از شما بماند.

وی با بیان محدودیت‌هایی که برای رسانه‌ها اعمال شده است اظهار کرد: اطلاعات محرمانه فقط به مسائلی مربوط است که تنها به موارد امنیت ملی محدود می‌شود، اما چرا بر همه چیز برچسب امنیتی می‌زنند؟ ما شفافیت را برای مبارزه با فساد و بهبود شرایط می‌خواهیم. به خوبی می‌دانیم رسانه در ایران در معرض افول و شرایط قرمز قرار گرفته است. یکی از آن‌ها محدودیت‌هایی است که برای رسانه به‌وجود آورده‌اند. این آقایان با تضعیف رسانه، افکار عمومی را تقدیم رسانه‌های بیگانه کرده‌اند.

مبارزه با بداخلاقی‌ها و دزدی‌ها سخت‌تر از جنگ در جبهه ها است!

در پایان همایش، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: ما هنوز هم مواجه با جنگی خطرناک‌تر در کشور هستیم. من یادم هست که در جبهه‌ها خنده و شوخی و صفا و صمیمیت بود. انسان‌هایی که زندگی خود را به‌خاطر عزت و عظمت ایران فدا کردند. ما اکنون با جنگی بزرگ مواجه هستیم؛ جنگی که باید با زورگویی‌ها و بداخلاقی‌ها و دزدی‌ها انجام دهیم. این جنگ خیلی سخت‌تر از آن جنگ است. خیلی سخت است که انسان بخواهد پول و مقام و جایگاه خود را بدهد تا از حق بگوید.

وی با بیان اینکه محافظه کاری و ترس عامل پرهیز از حق‌گویی است، اظهار کرد: تمام دعواها و زورگویی‌های ما به خاطر این است که می‌خواهیم چیزی به دست آوریم و می‌ترسیم که آن را از دست بدهیم. یا برای از دست دادن و یا برای به دست آوردن دچار محافظه‌کاری می‌شویم. وقتی نترسیدی، اگر چیزی از تو بگیرند آنگاه می‌توانی از حق بگویی. چرا خیلی از جاها نمی‌توانیم از حق بگوییم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که چرا رسانه ما جرئت نمی‌کند از حق بگوید؟ ادامه داد: چرا جلوی رسانه ما را می‌گیرند؟ برای آنکه جرئت آن را نداریم و دچار محافظه‌کاری می‌شویم. خداوکیلی! اگر ما مسلمانان از حق دفاع می‌کردیم و مقابل زورگویی‌ها می‌ایستادیم این اتفاقات می‌افتاد؟ مملکت را با کفر می‌توان نگه داشت اما با ظلم نه.

پزشکیان ضمن تاکید بر ارج‌نهادن به هنرمندان و قهرمان گفت: در حق نویسندگان و هنرمندان و دانشگاهیان نامردی شده است. هنرمندان ما افتخارآفرینان این کشور هستند. قهرمانان ما نام ایران را در سکوهای بین‌المللی بالا می‌برند. حالا چون مثل ما نیستند باید بگوئیم افتخار ما نیستند. خانم مریم میرزاخانی افتخار کشور ما هست و یا نیست؟ فکر می‌کنیم کسانی که مثل ما نیستند، کافر هستند، پَست هستند و آنها را جزو افتخارات خود نمی‌دانیم. ما برای بچه‌هایمان الگو هستیم؟ سوادمان بیشتر از آنان است یا زندگی بهتری برای آنان فراهم کرده‌ایم؟ بگوییم که بیایید مثل ما شوید و به دنبال پست و مقام بروید.

وی با اشاره به مشکلات جامعه ایثارگر تصریح کرد: شوخی نیست که آدم یک عمر پشت ویلچر بنشیند، آن‌وقت اینها برای گرفتن حق و حقوقشان مجبور هستند بروند دم در ستادهای مختلف بایستند و یا اعتصاب کنند. آیا این حق آنان است؟ برادر ما در مناظره می‌گوید که شرایط برای ایثارگران و خانواده شهدا گل و بلبل است. آیا رفته‌اند به چند نفر از این عزیزان زنگ بزنند و بپرسند که وضعیتشان چگونه است؟

نظر شما