شناسهٔ خبر: 67333354 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نگاهداری:

مشارکت در انتخابات از 60 درصد بیشتر خواهد بود

نفیسه عبدالهی

رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: تاکنون مشارکت نزدیک به ۵۰ درصد است و ۳۰ درصد نیز جزو مرددین هستند و یا هنوز به قطعیت نرسیده‌اند. احتمالا مشارکت در انتخابات به بالای ۶۰ درصد می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در سلسله نشست‌های هم اندیشی با نخبگان و نمایندگان مجلس در ستاد جوانان محمدباقر قالیباف اظهار داشت: برای انتخاب رئیس جمهور آینده باید کارنامه و برنامه نامزدها را توأمان با هم بررسی کنیم و بررسی کنیم که وضعیت او در مناصب مدیریتی و سیاسی چگونه بوده است؟ آیا توانسته تحول ایجاد کند؟ چرا که انسان‌ها معمولاً تداوم گذشته هستند.

وی به تحلیل راهبردی وضعیت کشور در آرایش فعلی جهانی پرداخت، گفت: مطالعات نشان می‌دهد در این قرن پیش رو شاهد بازآرایی و انتقال قدرت و ثروت از غرب به شرق هستیم و آوردگاه این نبرد نیز غرب آسیا است.

نگاهداری تاکید کرد: در این آرایش جدید آمریکا تلاش دارد تا چین و روسیه را زمین‌گیر کند و در این نبرد آیا ما باید منفعل باشیم و ترکش‌ها به ما اصابت و کنش‌گری نداشته باشیم؟ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: سیاست آمریکا ناامن کردن غرب آسیا است. آن‌هایی که فکر می‌کنند با مذاکره مسئله حل می‌شود، دچار خطای راهبردی هستند، چرا که روسیه و چین در جهت منافع خودشان درست خلاف سیاست آمریکا عمل می‌کنند. بنابراین ما نیازمند رئیس جمهوری هستیم که تحلیل درستی از شرایط ایران و جهان داشته باشد، نه اینکه فقط ژست مذاکره با آمریکا بگیرند و از بلوک‌بندی قدرت در جهان بی‌اطلاع باشند.

وی با تاکید بر این‌که در این شرایط باید بتوانیم منافع کشور را بدرستی تبیین و دنبال کنیم، گفت: جمهوری اسلامی پنجره فرصت محدودی دارد که یکی از آن‌ها اقتصاد دانش بنیان است. ما برای اینکه مشکلات معیشتی و اقتصادی را حل کنیم، نیاز به دیپلماسی اقتصادی داریم و نقش خود را در این مسیر تعریف کنیم. نگاهداری خاطرنشان کرد: اکنون همه مطالعات تحولات جهان در همه عرصه‌ها مبتنی بر علم و فناوری است و این بستر در کشور ما وجود دارد. بنابراین باید بررسی کنیم که آیا این نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کارنامه اجرایی خود چقدر به نوآوری و فناوری‌های جدید توجه داشته‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به نظرسنجی‌هایی که از سوی این مرکز در سراسر کشور صورت گرفته اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون مشارکت نزدیک به ۵۰ درصد است و ۳۰ درصد نیز جز مرددین هستند و یا هنوز به قطعیت نرسیده‌اند. احتمالاً مشارکت در انتخابات به بالای ۶۰ درصد می‌رسد.

وی در مورد وضعیت نامزدها نیز گفت: در نظر سنجی‌ها آرای افراد نزدیک به هم‌شده و رقابت‌ها فشرده است؛ در نظرسنجی‌هایی که ما در روزنامه انجام می‌دهیم، آقای قالیباف، پزشکیان و جلیلی در صدر هستند و تفاوت‌ها فاحشی بین آنان نیست.

نگاهداری تاکید کرد: اگر اجماع در جبهه انقلاب حاصل نشود، احتمال این‌که انتخابات به مرحله دوم بکشد بیشتر است و اگر اجماع صورت بگیرد، دسترسی به موفقیت در جبهه انقلاب در دسترس است.

نظر شما