شناسهٔ خبر: 67333049 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اختصاص اعتبار ۸۰۰ میلیون دلاری برای خرید تجهیزات نفتی

فاطمه صفری دهکردی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از صدور مجوز سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در شرکت ملی حفاری ایران خبر داد و گفت: این مجوز به منظور خرید دکل، تجهیزات و سرویس های جدید حفاری صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر صبح امروز (یکشنبه، سوم تیرماه) در حاشیه نشست هیأت مدیره این شرکت، ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در خصوص حذف نام شرکت ملی حفاری ایران از لیست واگذاری به بخش خصوصی گفت: سرمایه گذاری در شرکت ملی حفاری ایران به دلیل محدودیت‌های قانونی، نزدیک به دو دهه به تعویق افتاده بود که با نظر هیأت وزیران در خصوص خروج شرکت ملی حفاری ایران از لیست واگذاری به بخش خصوصی، امکان سرمایه گذاری در این شرکت، به عنوان حلقه آغازین صنایع بالادستی نفت و گاز فراهم شده است.

وی به مصوبه اخیر هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران در خصوص صدور مجوز سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در شرکت ملی حفاری ایران اشاره کرد و افزود: این مجوز به منظور خرید دکل، تجهیزات و سرویس‌های جدید حفاری صادر شده و نقش پراهمیتی در ارتقای جایگاه این شرکت خواهد داشت.

معاون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه نگاه حاکمیتی و راهبردی به موضوع حفاری در شرکت ملی نفت ایران، متضمن پایداری، ثبات و جهش تولید نفت و گاز در کشور است، گفت: شرکت ملی حفاری ایران از نظر تجربه، وجود افراد کاردان و متخصص و دارایی و ناوگان حفاری، از شرکت‌های مهم عملیاتی در منطقه و سطح بین‌المللی است و لازم است تا نسبت به تقویت آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۵ هزار حلقه چاه نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی، به همراه بیش از ۷۰ میلیارد بشکه نفت خام و میعانات گازی و ۵ تریلیون مترمکعب گاز از مخازن نفتی و گازی ایران استحصال شده است که تمامی این اقدامات در گرو تلاش و فعالیت‌های متخصصان شرکت ملی حفاری ایران بوده است.

خجسته مهر در ادامه به توان بالای عملیاتی کارکنان شرکت ملی حفاری ایران اشاره کرد و افزود: این شرکت علاوه بر اینکه قادر به حفاری در پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مخازن نفتی و گازی کشور است، توان تخصصی بالایی نیز در کنترل و مهار فوران چاه‌های پرفشار نفت و گاز در مناطق عملیاتی خشکی و دریایی دارد که این شرکت را از حیث توان فنی متمایز می‌کند.

وی از مجاهدت و جانفشانی کارکنان این شرکت در مهار فوران چاه شماره ۵۰ اهواز، چاه ۲۳ کنگان و چاه ۱۴۷ رگ سفید که در زمره خطرناک‌ترین، پیچیده‌ترین و پرفشارترین چاه‌های نفتی و گازی کشور هستند، یاد کرد و افزود: در زمان جنگ تحمیلی نیز که سکوهای نفتی به ویژه سکوهای سروش و نوروز، مورد بمباران مکرر دشمن بعثی قرار می‌گرفت، کارکنان و متخصصان این شرکت در میدان حاضر بوده و نسبت به اطفا فوران در مناطق عملیاتی صنعت نفت اقدام می‌کردند.

وی ادامه داد: حتی در زمان جنگ میان کویت و عراق نیز، کارکنان این شرکت در کنار دیگر شرکت‌های بین‌المللی برای مهار فوران چاه‌های کویت وارد میدان شدند و با وجود اینکه سخت‌ترین و پیچیده‌ترین فوران چاه‌های این کشور را به شرکت ملی حفاری سپرده بودند، اما متخصصان این شرکت با سربلندی از مهار این چاه‌ها بیرون آمدند و موجبات بهت و حیرت شرکت‌های طراز اول جهانی را فراهم کردند.

اقدامات راهبردی نفت در مسیر شکوفایی ملی حفاری

خجسته مهر با بیان اینکه برنامه‌ریزی مدونی از سوی شرکت ملی نفت ایران برای حفظ جایگاه و شکوفایی شرکت ملی حفاری ایران صورت گرفته است، گفت: در این راستا لازم است تا ضمن ارتقا و افزایش بهره‌وری در این شرکت و تسریع حفاری چاه‌ها مطابق با استانداردهای جهانی، نسبت به اثربخشی اقدامات انجام شده نیز اقدام کرد.

وی از تکمیل تجهیزات فناور و ارتقای کمی و کیفی ناوگان حفاری این شرکت به عنوان یکی دیگر از تصمیمات اتخاذ شده برای پیشبرد مأموریت‌های تعریف شده این شرکت یاد کرد و گفت: بازسازی و نوسازی ناوگان حفاری و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این صنعت، باعث کارایی و ارتقای اثربخشی فعالیت‌های تعریف شده در آن خواهد شد.

وی در ادامه از نقش محوری شرکت ملی نفت ایران در انجام تکالیف افزایش تولید نفت و گاز یاد کرد و گفت: دستیابی به ارقام تکلیفی، مستلزم ارتقای ناوگان حفاری کشور است.

لزوم تقویت شرکت‌های خصوصی حفاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شرکت ملی حفاری ایران به هیچ وجه رقیب شرکت‌های حفاری خصوصی نیست، گفت: با اطمینان می‌توان گفت که در حال حاضر هیچ شرکت حفاری خصوصی، ظرفیت خالی ندارد و روند توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور ایجاب می‌کند که فرآیند حفاری چاه‌های نفت و گاز را به تمامی شرکت‌های حاضر و صاحب تخصص در این رشته واگذار کرد.

وی بر ضرورت حمایت و تقویت شرکت‌های خصوصی حفاری تاکید کرد و گفت: انتظار داریم تا این شرکت‌ها نیز نسبت به ارتقای کمی و کیفی ناوگان حفاری خود اقدام کنند؛ چراکه کماکان نیاز به دریافت خدمات حفاری داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان با تاکید بر اینکه خروج شرکت ملی حفاری ایران از لیست واگذاری به بخش خصوصی، لازمه توسعه و تحول بنیادین در جهش تولید نفت و گاز بوده است، گفت: لازم است تا بار دیگر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دکتر مخبر؛ سرپرست نهاد ریاست جمهوری، دکتر احمدیان؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی، مهندس اوجی؛ وزیر نفت، دکتر یوسفی؛ نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و سایر همکاران خود در مجموعه شرکت ملی نفت و شرکت ملی حفاری ایران قدردانی و سپاسگزاری کنم.

نظر شما