شناسهٔ خبر: 67331620 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

افق تحول نهم، گامی ارزشمند در راستای توسعه و ترویج گردشگری و صنایع‌دستی

سعید احمدی

بی‌تردید کارکرد سازمان‌ها با محیط‌ پیرامون خود شناخته می‌شود. لذا در حوزه‌های فرهنگی بدون آگاهی از عرف و علایق مردم نمی‌توان برای آنان نسخه نوشت. با این وصف در هفته‌ای که گذشت در نشست نهم افق تحول،با شعار کارنامه هزار روز با ابراهیم رئیسی، شاکله وزارتخانه در سه حوزه میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی و اقدامات اولویت‌دار این وزارتخانه جدید التاسیس در آینده در کارگاه بزرگ آموزش مدیران این وزارتخانه موردبررسی واقع شد.

صاحب‌خبر -

محمد نقی زاده کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی نوشت: در ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ همایش افق تحول ۹ با حضور بیش از ۹۰۰ نفر از مدیران استانی و ستادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تهران برگزار شد.

این همایش با عنوان بررسی کارکرد وزارتخانه در ۱۰۰۰ روز خدمت با ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای آشناسازی تمامی مدیران استانی و ستادی با حوزه خدمت خود برگزار شد. بدون آگاهی از عرف و علایق مردم نمی‌شود برای آنان در یک مجموعه فرهنگی نسخه نوشت.

در نشست ملی نهم افق تحول، در قالب کارنامه هزار روز با ابراهیم رئیسی، مسائل و اقدامات اولویت‌دار وزارتخانه در سه حوزه میراث‌فرهنگی،گردشگری و سرمایه‌گذاری در کارگاه بزرگ آموزش مدیران بررسی شد. در این نشست تلاش شده تا با ریل‌گذاری علمی و تجربی مسیر  حرکت وزارتخانه در آینده متناسب با اهداف این مجموعه ترسیم شود.

بی‌شک برگزاری این نشست‌ها که با حضور شخص وزیر میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد، آموزش، آگاهی بخشی، شفاف‌سازی و انتقال تجربه از بالاترین مقام وزارت تا مدیران شهرستان‌ها در دورترین مناطق از پایتخت کشور جزو اهداف برگزاری همایش است که این امر با شفاف‌سازی حوزه‌های مأموریت در سه بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شناخت ظرفیت‌ها و مشکلات در حوزه‌های مختلف از کمبود بودجه گرفته تا منابع انسانی مورد نیاز و همچنین تحلیل بررسی عملکرد ۱۰۰۰ روزه دولت سیزدهم و تعیین اهداف عالی وزارت در راستای برنامه هفتم توسعه انجام شد.

اهمیت نشست‌های افق تحول در سطح وزارت آنجا مشخص می‌شود که با توجه به جدید التاسیس بودن وزارت به‌عنوان جوان‌ترین وزارتخانه کشور تلاش شده تا با شفاف‌سازی مشکلات پیش رو و اولویت دادن به اقدامات  وزارت در سه سال گذشته، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان به حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان تصمیم گیران آینده به دنبال اختراع چرخ از ابتدا نرفته و بتوانند با توجه به توان بالقوه موجود وزارت در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ،ضمن آشنایی با اقدامت وزارتخانه، راه کارهای مناسب در راستای برون‌رفت از برخی مشکلات در سه حوزه را داشته و از سوی دیگر بتواند به ایجاد انسجام میان سه حوزه اصلی وزارت و همچنین جلب همکاری سایر نهادهای ذی‌ربط به‌عنوان تکمیل‌کننده فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مورد نیاز جامعه منتج شود.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این‌گونه همایش‌ها که برشی عمیق به ساختار یک مجموعه می‌زند، ایجاد تحول درون‌سازمانی،از طریق آموزش است که به تعیین اهداف عالی سازمان منتج شده می‌تواند شروع یک تحویل عظیم در ساختار سنتی هر سه حوزه تشکیل‌دهنده وزارتخانه به شمار رود همان تحولی که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از آن به این صورت یاد می‌کنند: «نیاز به تحول یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است، راه تحول سنگلاخ است ولی هموار خواهد شد. تحول در حوزه فکر و اندیشه مبنای تحول در اقدام است. راهبرد تحول در جهت‌گیری مدیران وزارت خانه و ادامه آن در خواص و عوام جامعه با موفقیت دنبال شده است»

حال با توجه به برگزاری ۹ دوره همایش افق تحول که توسط شخص مهندس ضرغامی راهبری شد به برخی اهداف و دستاوردهای آن اشاره می‌شود:

  • بررسی اهداف  و دستاوردهای تأسیس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف حفظ میراث‌فرهنگی، توسعه گردشگری و ترویج صنایع‌دستی در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان جوان‌ترین وزارت خانه کشور تأسیس‌شده که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در این سه حوزه وظیفه سنگینی برای آن در راستای معرفی میراث‌فرهنگی، توسعه و برنامه‌ریزی گردشگری و رونق بخشیدن به صنایع‌دستی و ورود به بازارهای جهانی در نظر گرفته‌ شده است.

  • شناخت و توسعه انواع گردشگری برای توسعه آینده ایران:

شناخت گونه‌های مختلف گردشگری با توجه به تفاوت اقلیم، آب‌وهوا و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند در هر بخش از کشور یک شیوه و گونه گردشگری خاص را توسعه دهد تا بتواند ایران را به‌عنوان یک نمونه گردشگری منحصربه‌فرد در دنیا با مدل معرفی کند، به همین منظور لازمه آن شناخت کافی از گونه‌های مختلف گردشگری مانند، گردشگری فرهنگی، طبیعت گردشگری، گردشگری سلامت، گردشگری دریایی، زیارتی، روستایی ، کسب‌وکار ، خوراک، کشاورزی و سایر گونه‌هاست که پس از تطبیق با شرایط هر نقطه از ایران با این ‌گونه‌ها می‌توان گردشگری را توسط مدیران اجرایی در سطح استان و شهرستان در جای‌جای کشور نهادینه‌سازی کرد.

  • اهمیت ارائه آمار شفاف در راستای توسعه:

در دنیای امروز بی‌تردید، اطلاع از آمار و ارقام برای تحلیل و برنامه‌ریزی بسیار حائز اهمیت است به‌گونه‌ای که هرکدام از مدیران با دانستن این آمار و ارقام در حوزه خدمتی خود باید بدانند بر روی چه گنجی زندگی می‌کنند و با بررسی تاریخی و شناخت انواع گردشگری با رایزنی با قسمت‌های مختلف دولتی و خصوصی نظام مسائل پیشرو را برطرف کرده و به توسعه گردشگری و اقتصاد منطقه خود کمک به سزایی کنند. همچنین دانستن آمار کلی در کل ایران که چه میزان آثار تاریخی، چه میزان پایگاه میراث‌فرهنگی و طبیعی و زنجیره گردشگری در کل کشور و هر منطقه وجود دارد، باعث می‌شود تا  مدیران هر منطقه بتوانند به‌عنوان سفیری فرهنگی در دستگاه‌های دولتی نسبت به آموزش و آگاه‌سازی سایر دستگاه‌های تأثیرگذار بر امر گردشگری اقدام نموده تا با این عمل یک حرکت همگانی نسبت به توسعه گردشگری و رفع موانع صورت بگیرد.

  • ایجاد نهضت تفویض اختیار:

یکی دیگر از مواردی دارای اهمیت که در این همایش مورد بحث قرار گرفت، نهضت تفویض اختیار به مدیران کل استان‌ها بود که باهدف تمرکززدایی و مقابله با دیوانسالاری اداری ابلاغ‌شده بود که این امر یکی از دست آوردهای شاخص دولت سیزدهم می‌باشد.این نهضت در راستای تسریع امور با توجه به شرایط هر منطقه تفویض شده است که این خود نیاز مدیران ارشد استانی را به آموزش و داشتن اطلاعات در راستای اتخاذ تصمیم‌های درست و اصولی را نمایان می‌کند.

  • الزامات وزارت در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای فردا:

با مطالعه دقیق اقدامات انجام‌شده در دولت سیزدهم در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بررسی مشکلات و مسائل این سه حوزه، فارغ از کمبود منابع انسانی متخصص، می‌توان به‌طورکلی به کمبود منابع مالی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی و انجام تبلیغات مناسب در راستای توسعه گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد که نخستین اقدام برای رفع این مشکل را می‌توان جذب اعتبارات لازم دانست.

دولت شهید رئیسی در این مبحث گام‌های تأثیرگذاری را برداشته و بودجه این وزارت خانه را برای سال ۱۴۰۳ با افزایش ۹۲ درصدی به ۷ همت رسانده است. بااین‌حال با مقایسه بودجه گردشگری کشورهایی همچون ترکیه این عدد بسیار ناچیز است.

امید است که با درایت دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم این رقم افزایش چشم‌گیری داشته باشد تا صنعت گردشگری بتواند به‌عنوان یک موتور محرک ارزی برای رفع مشکلات اقتصادی ایران حرکت کند.

انتهای پیام/

نظر شما