شناسهٔ خبر: 67330778 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در قالب یک جوابیه؛

«بامداد خمار» پاسخ نویسنده فیلمنامه را داد/ نبود روحیه تعاملی

آروین موذن زاده

روابط عمومی سریال «بامداد خمار» در واکنش به ادعای مطرح شده از سوی محمد داودی نویسنده فیلمنامه این سریال جوابیه‌ای صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، روابط عمومی سریال «بامداد خمار» در واکنش به یادداشتی که محمد داودی نویسنده سریال مبنی بر انصراف از حضور در این پروژه با عنوان «انصراف نویسنده «بامداد خمار» از حضور در پروژه/ نامم را حذف کنید» در اختیار خبرنگار مهر قرار داده بود جوابیه ای نوشته و درباره این قطع همکاری توضیحاتی ارائه داده است.

در این جوابیه آمده است:

«پیرو انتشار نامه‌ای از سمت آقای محمد داودی، نویسنده فیلمنامه سریال «بامداد خمار»، که اقتباسی از رمان «بامداد خمار» است، مبنی بر انصراف ایشان از ادامه همکاری با پروژه، روابط عمومی این سریال، ضمن تکذیب تمامی ادعاهای مطرح شده، توضیحات زیر را به منظور شفاف‌سازی هر چه بیشتر ارائه می‌دهد:

علیرغم صحبت‌های طلبکارانه‌ای که آقای داودی با گفتاری سخیف و غیرمحترمانه علیه عوامل سریال مطرح کرده‌اند، از ابتدای روزی که قرارداد همکاری با ایشان بسته شده، بارها درباره لزوم اعمال تغییرات در متن فیلمنامه صحبت شده و حتی در متن قرارداد با کارگردان، به ایشان (کارگردان) هم اجازه تغییرات در متن داده شده است. با توجه به این که خواسته‌های تیم سازنده مبنی بر وفادار بودن به اصل اثر «هیچ‌گاه» تامین نشد، این موضوع بارها کاملا دوستانه و محترمانه با ایشان در میان گذاشته شد. اما نویسنده به جای همکاری و تعامل، بر ارائه نسخه خود پافشاری کرده و به اصول اولیه قرارداد پایبند نماند.

بدون شک با توجه به محبوبیت بسیار زیاد رمان «بامداد خمار»، نوشتن فیلمنامه اقتباسی از این رمان مستلزم تخصص و تسلط زیادی است که آقای داودی نه تنها در ٣ سال گذشته نگارش نهایی این فیلمنامه را به سرانجام نرساند، بلکه حتی با رفتارهای غیرحرفه‌ای در پذیرش لزوم ایجاد تغییرات نشان داد روحیه حرفه‌ای برای تعامل و ادامه کار ندارد.

این در حالی است که همه می‌دانند ساخت آثار سینمایی که از منابع ادبی اقتباس می‌شوند، حساسیت زیادی را می‌طلبد و نیازمند تعامل با کارگردان اثر و بارها بازنویسی‌ست تا فیلمنامه‌ای قوام یافته و در خور اثر ادبی نوشته شود. همچنین سیاست تیم سازنده از ابتدا تعهد به اصل رمان و بازتاب داستان اصلی در فیلمنامه بود اما متاسفانه نویسنده نظر کارگردان را تامین نکرد.

صراحتا اعلام می‌شود تغییرات محدود و جدیدی که در متن اعمال شده، به دلیل پایبندی به روح و چهارچوب رمان «بامداد خمار» و با توجه به اصول اقتباس انجام گرفته؛ تمامی ادعاهای آقای داودی در این مورد کذب محض است.

آقای داودی در حالی تمامی این ادعاهای خلاف واقع را مطرح کرده که‌ بعد از تغییر تیم و اضافه شدن کارگردان جدید به پروژه، برای گفت‌وگو با ایشان تماس گرفته شده و تلاش تیم سازنده این بوده که بتواند با تعامل دوستانه به بهترین نتیجه ممکن برسد. اما آقای داودی به جای رفتار حرفه‌ای و همکاری با کارگردان پروژه، به شکلی مبتدی‌، برخوردی کاملا غیرمحترمانه و تاسف‌بار داشته‌اند. این شرایط در حالی همواره وجود داشته که دی‌ ماه سال گذشته با اصرار ایشان و فضاسازی مسمومی که برای کارگردان سابق ایجاد کرده بود، پیشنهاد انجام کارگردانی این اثر توسط خود را نیز مطرح کرد. این پیشنهاد به دلایل کیفی و همچنین نداشتن صلاحیت تکنیکی و فنی از سمت تیم تهیه و تولید مورد موافقت قرار نگرفت؛ ایشان هم از همان زمان راه هر گونه تعامل و همکاری را به صورت کاملا غیرحرفه‌ای بستند.

در نهایت، ضمن اظهار تاسف از رفتار و صحبت‌های به شدت غیرمحترمانه صورت گرفته توسط ایشان، که در شان اهالی فرهنگ و هنر نیست، روابط عمومی پروژه سریال علی‌رغم میل باطنی برای پاسخ‌گویی به ادعاهای خلاف واقع مطرح شده، صرفا به دلیل حمایت از عوامل محترم این پروژه خود را موظف به ارائه توضیحات فوق دانست. لازم به ذکر است که با توجه به ادعاهای کذب مطرح شده از سوی آقای محمد داودی، طبعا حق شکایت از ایشان محفوظ است.»

نظر شما