شناسهٔ خبر: 67329434 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بازخوانی گزارشی از «امتیاز»؛

قهرمانی‌های غیرمنتظره/ از ستاره‌های خاموش تا روباه‌های شگفتی‌ساز

در طول تاریخ فوتبال، همواره شاهد شگفتی‌های عجیب و غریب بوده‌ایم که یکی از این شگفتی‌ها، قهرمانی غیرمنتظره برخی تیم‌ها است؛ تیم‌هایی که هرگز به ذهن کسی خطور نمی‌کرد جام را بالای سر ببرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه امتیاز در گزارشی به عجیب‌ترین و غیرمنتظره‌ترین قهرمانی‌های فوتبالی اشاره کرد و در بررسی این تیم‌های شگفتی‌ساز نوشت: در طول تاریخ فوتبال همواره شاهد شگفتی‌های عجیب و غریب بوده‌ایم که یکی از آن‌ها قهرمان شدن تیم‌هایی است که هرگز به ذهن کسی خطور نمی‌کرد.

ناپولی؛ کامروایی با جوان‌گرایی

ناپولی که جزو پرطرفدارترین تیم‌های کشور ایتالیاست و بیشترین هواداران را در جنوب این کشور دارد در حالی که با حضور اسطوره فقید دنیا دیه گو مارادونا دوبار درسال های ۱۹۸۶-۱۹۸۷ و ۱۹۸۹-۱۹۹۰ موفق به قهرمانی در بالاترین سطح ایتالیا شده بود که دوران طلایی شهر ناپل به شمار می‌رود در ادوار گذشته توفیق مهمی دست نیافت.

ناپولی و مارادونا که نماد فقر جنوبی‌ها در برابر ثروت شمالی‌ها بودند این اسطوره را به نماد فرهنگی و اجتماعی شهر ناپل تبدیل کرده بود. ناپولی که تقریباً ۲۵ سالی بود در حسرت قهرمانی سری آ مانده بود همیشه تیم‌های پایتخت نشین و ثروت نشین شمالی را بالای سر خود می‌دید و با افت و خیزهای فراوانی روبرو شده بود از سال ۲۰۱۵ توانست با مربیان مختلف از جمله گتوزو، آنجلوتی، ماریستیو ساری، رافا بنیتز و… به کورس رقابت و قهرمانی بازگردد؛ اما در گام آخر ناکام می‌ماند.

در فصل ۲۰۲۱ با آمدن اسپالتی تیم ناپولی اوج گرفت و با جایگزین کردن نفرات جوان و درخشش آن‌ها در ترکیب موفق شد در دومین فصل حضور سرمربی ایتالیایی خود به قهرمانی برسد و سومین قهرمانی آن‌ها را در سری آ که معتبرترین لیگ این کشور به شمار می‌رود جشن بگیرد و به ناکامی آن‌ها و سلطه شمالی‌ها پایان دهند.

لسترسیتی؛ روباه‌های شگفتی‌ساز

لسترسیتی که جزو معدود تیم‌های قدیمی و با سابقه انگلستان به شمار می‌رود در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ که نخستین حضورش در فرمت لیگ برتر انگلیس را تجربه می‌کرد توانست شگفتی بزرگی را با مربی ایتالیایی (کلودیو رانیری) خود رقم بزند و در حضور تیم‌های صاحب نام و سرشناس لیگ جزیره قهرمانی را بالای سر ببرد.

تیم لسترسیتی که به «روباه‌ها» معروف است تا قبل از این قهرمانی در لیگ انگلیس به موفقیت درخوری دست نیافته بود اما آن‌ها توانسته‌اند جام اتحادیه ۴ بار و جام حذفی را ۳ بار فتح کنند.

این قهرمانی که یک شگفتی خلق کرد سران و مقامات مهمی را در جهان به پیام تبریک و تشویق واداشت که نمونه بارز آن لیونل مسی ستاره جهان بود که در پیامی (به همین دلیل است که ما عاشق فوتبال هستیم) قهرمانی لستر را تبریک گفت.

لیورپول؛ قهرمانی بعد از ۳۰ سال

لیورپول در حالی که جزو تیم‌های سرشناس و پرطرفدار لیگ برتر انگلیس است و هم چنین در سطح بین المللی با ۶ عنوان قهرمانی چمپیونز لیگ، ۳ عنوان قهرمانی لیگ اروپا، ۴ قهرمانی سوپرجام اروپا و یک بار قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان پرافتخارترین تیم باشگاهی این کشور به شمار می‌رود.

اما قرمزپوشان بندر آنفیلد که طی سه دهه اخیر با بزرگان خود موفق به فتح لیگ جزیره نشده بودند و هواداران این تیم از شعارهای هواداران رقیبانشان که با طعنه و کنایه همراه بود کلافه و سرخورده می‌شدند، با آمدن یورگن کلوپ تنها هدف و خواسته آن‌ها فتح لیگ بود که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ این آرزو با کلوپ آلمانی محقق شد و آن‌ها توانستند بعد از ۳۰ سال دوباره در لیگ برتر انگلیس به قهرمانی برسند.

بایرن لورکوزن؛ پایان سلطه چندش‌آور

بوندسلیگای آلمان تحت سیطره و قدرت نمایی بایرن مونیخ قرار گرفته بود و در یک دهه اخیر جز «باواریایی‌ها» کسی به مقام قهرمانی نمی‌رسید. آنها اقتدار خود را بیش از بیش به اثبات رسانده بودند و این به یک عادت برای طرفداران فوتبال تبدیل شده بود که از پیش بایرن را قهرمان می‌دانستند؛ اما همه این قهرمانی‌ها به چندشی برای سایر تیم‌ها و طرفدارانشان بدل شده بود که توان مقابله و ایستادگی در برابر آن را نداشتند.

ظهور ژابی آلونسو مربی جوان با فکر و خوش آتیه در قامت مربیگری بایرن لورکوزن تمامی معادلات را بر هم زد و با سبک و تفکری نوین رفته رفته توانایی‌های خود و شاگردانش را در بوندسلیگای آلمان بر حریفان دیکته کرد و توانست با شکست ناپذیری در طول یک فصل به مقام قهرمانی برسد و یک سال رویایی را در آغازین دوره مربیگری‌اش تجربه کند.

استقلال خوزستان؛ ستاره‌های خاموش ایران

استقلال خوزستان در فصل پانزدهم لیگ برتر در حالی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد که با توجه به حضور سرخابی‌های پایتخت و حضور قدرتمندانه تیم‌های صنعتی در این ماراتن، کمتر کسی چنین شانسی را برای آن‌ها تصور می‌کرد.

هر چند اسکواد آبی‌های اهواز در مقیاس با سایر تیم‌ها قابل قیاس نبود اما اتحاد، انگیزه جوانی و خودباوری که رفته رفته در ساق پای این تیم یک دل و متحد به وجود آمده بود، توانست بر عکس تصور همگان جام قهرمانی را بالای سر آنها ببرد و شگفتی‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر ایران را رقم بزند.

در این فصل، شاکله ترکیب تیم استقلال از جوانان بومی و جویای نام خوزستانی تشکیل شده بود که نوید حضور ستارگان تازه‌ای را به فوتبال کشورمان می‌داد؛ اما متأسفانه هیچ کدام‌شان نتوانستند فروغ چندانی داشته باشند و هر کدام به نوعی دچار افت و خاموشی شده‌اند.

نظر شما