شناسهٔ خبر: 67329238 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

نرخ دلار بازار آزاد و رسمی به هم نزدیکتر شد

با توجه به درجا زدن نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد روز‌های اخیر، فاصله میان دو نرخ در حال کاهش است.

صاحب‌خبر -
نرخ دلار بازار آزاد و رسمی به هم نزدیکتر شد
کد خبر: 664450
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۳ ۱۲:۴۰:۳۱

یک گام افزایشی دیگر در بازار رسمی ارز برداشته شد. نرخ رسمی اسکناس دلار در بازار مرکز مبادله ارز و طلای کشور به رقم ۴۶ هزار تومان رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به درجا زدن نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد روز‌های اخیر، فاصله میان دو نرخ در حال کاهش است. برخی از کارشناسان امیدوار هستند که این فرآیند کاهش فاصله نرخ‌ها ادامه‌دار باشد.

نرخ رسمی دلار در بازار روز گذشته وارد کانال قیمتی ۴۶ هزار تومانی شد. هر برگ اسکناس دلار مرکز مبادله ارز و طلا که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم ۴۵ هزار و ۹۴۵ تومان معامله می‌شد، در بازار روز گذشته ۵۶ تومان رشد کرد و در رقم ۴۶ هزار و یک تومان نرخ خورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ این شاخص از ابتدای سال جاری با یک شیب ملموس در حال افزایش است. دلار مرکز مبادله از روز‌های ابتدایی فروردین‌ماه تاکنون از رقم ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان به کانال ۴۶ هزار تومانی رسیده و با ۲ هزار و ۵۲۹ تومان افزایش، نرخ رشد ۵.۸ درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که با توجه به بازدهی بازار‌های دارایی می‌توان مشاهده کرد این میزان رشد از نرخ رشد تمامی قطعات سکه طلا و همین‌طور دلار آزاد بیشتر است.

تحلیلگران بر این باور هستند که بازارساز قصد دارد در یک روند طولانی‌مدت، اختلاف میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار را کاهش دهد. البته که وجود سیاست‌های ارز ترجیحی همواره مانع از بین رفتن فاصله میان ارقام رسمی و غیررسمی می‌شود، اما کارشناسان کاهش اختلاف میان نرخ‌ها را به فال نیک گرفته و معتقدند این امر در نهایت به کاهش رانت ارزی موجود در اقتصاد کشور منجر می‌شود.

به طور کلی روند سیاستگذاری دولت‌ها در مبحث ارز به گونه‌ای بوده که احتمال آزادسازی نرخ ارز منتفی است و همواره بازارساز در تلاش است با ایجاد و توسعه بازار مرجع مورد‌تایید خود (بازار متشکل ارزی، مرکز مبادله ارز و طلا و...) اقدام به کنترل نرخ ارز کند. اما با فرض عدم رها‌سازی نرخ ارز نیز می‌توان گفت که با از بین رفتن فاصله چشمگیر میان نرخ‌های رسمی و غیررسمی، سود فعالیت‌های رانت‌محور کاهش یافته و فرآیند هدایت جریان ارزی کشور به نحو احسن صورت می‌پذیرد. گفتنی است که روز گذشته اختلاف میان نرخ رسمی و غیر‌رسمی اسکناس دلار به ۲۸.۲ درصد رسید.

سکانس‌های تکراری بازار ارز

دیروز شنبه ۲ تیرماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی بود. دلار آزاد در راستای جبران رشد نرخ هفته گذشته خود در بازار دیروز افت ۱۰۰ تومانی دیگری را تجربه کرد و در مرز ۵۹ هزار تومان به فروش رسید. یورو و پوند نیز با افت نرخ‌های ۲۰۰ و ۳۵۰ تومانی به ترتیب در ارقام ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان و ۷۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شدند.

شایان ذکر است که روند بازار سکه در روز گذشته افزایشی بود. هر یک از قطعات ربع، نیم و تمام‌سکه طلا طرح جدید در بازار دیروز با رشد نرخ مشترک ۱۰۰ هزار تومانی به‌ترتیب در ارقام ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شدند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما