شناسهٔ خبر: 67328885 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رضایی تشریح کرد؛

فرایند عملیات ترددی در حج ۱۴۰۳

مسوول عملیات حمل و نقل ترددی در حج تمتع ۱۴۰۳ فرایند عملیات ترددی در حج امسال را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عملیات حمل و نقل ترددی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین بخش‌های مربوط به نقل و انتقال زائران در مشاعر مقدسه است که در چندین مرحله انجام می‌گیرد و اگر در روند آن ساعتی خلل یا تعویق صورت گیرد، این عملیات با تأخیر و نابسامانی صورت می‌گیرد و بیشترین آسیب آن به زائران وارد می‌آید.

در این فرایند که باید مطابق دستورالعمل‌ها و قوانین مربوطه انجام گیرد، نظم و ساماندهی یکی از شاخص‌های اساسی به شمار می‌رود.

در حج تمتع امسال عملیات حمل و نقل ترددی با کمترین کاستی پیش رفت که می‌توان عملکرد همه نیروهای این واحد را مناسب ارزیابی کرد و این موفقیت در این حوزه مرهون تلاش‌های همه دست‌اندرکاران ستاد و نیروهای خدوم حمل و نقل ترددی است.

اکبر رضایی مسؤول واحد حمل و نقل ترددی درباره اقدامات صورت گرفته گفت: در حوزه حمل و نقل ترددی با توجه به اهمیت موضوع، برنامه‌ریزی‌ها را از قبل تشرف و اعزام حجاج با آموزش نیروها و ارتباط دوسویه آغاز کردیم.

وی افزود: تدارک لازم در بخش‌های مختلف از جمله چینش خیام و ترکیب مکاتب در مشاعر، آموزش نیروهای مرتبط، نشست با بخش‌های مرتبط حوزه فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، تشکیل جلسه وبیناری با راهنمایان در مرحله مقدماتی و سایر برنامه‌ریزی‌ها آغاز شد و این روند در عربستان نیز با ورود نیروها ادامه پیدا کرد.

رضایی تصریح کرد: پس از ورود نیروها به عربستان، جلسات آموزشی میدانی و تئوری نیز مورد توجه قرار گرفت و برای تمامی نیروهای واحد راهنمایان آموزشی‌های میدانی هر منطقه انجام گرفت؛ حدود ۱۷ جلسه آموزشی میدانی و ۱۱ جلسه تئوری به منظور آشنایی نیروهای عملیات حمل و نقل ترددی با محیط و ابلاغ کلیات و همچنین لزوم رعایت دستورالعمل‌ها در این فرایند مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: همزمان با نشست‌ها و آموزش‌های میدانی و تئوری، نشست‌های دست‌اندرکاران ستاد و دست‌اندرکاران کشور میزبان و شرکت‌ها بابت عملیات حمل و نقل ترددی در حدود ۸ جلسه مورد اهتمام قرار گرفت و هماهنگی‌های لازم به منظور تسهیل در انتقال حجاج به مشاعر مقدسه انجام شد.

مسؤول حمل و نقل ترددی در حج تمتع ۱۴۰۳ تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های زمانی برای انتقال حجاج به مشاعر مقدسه، در مقایسه با سنوات گذشته با همکاری همه بخش‌های مختلف از جمله مدیران مجموعه، مدیران کاروان، راهنمایان و سایر نیروهای ستادی موفق شدیم مطابق برنامه‌های از قبل پیش بینی شده و رعایت زمانبندی ها، عملیات انتقال حجاج به مشاعر و سپس بازگشت آنها به مکه را با نهایت آرامش و در قالب برنامه‌ریزی‌ها انجام دهیم.

وی افزود: به حول و قوه الهی و با تلاش همه دست‌اندرکاران و نیروهای واحد حمل نقل ترددی، از نخستین مرحله عملیات در صبح روز هشتم ذی‌الحجه (یوم الترویه) تا ظهر روز دوازدهم که عملیات بازگشت حجاج از منا به مکه، توانستیم مطابق برنامه‌ریزی‌ها اقدام کنیم و رضایت مندی حداکثری زائران را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

رضایی در خصوص تعداد نیروها و اتوبوس‌ها گفت: تعداد در مراحل مختلف متفاوت بوده است اما میانگین ۶۷۰ نفر نیرو در این زمینه فعالیت داشته‌اند؛ همچنین ۶۰۲ دستگاه اتوبوس نیز بکارگیری شد.

نظر شما