شناسهٔ خبر: 67328426 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

مجموعه گنجعلی‌خان قلب بافت تاریخی کرمان است

محمد شجاعی

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ضمن معرفی عناصر مجموعه گنجعلی‌خان گفت: این مجموعه به عنوان قلب تپنده بافت تاریخی شهر دارای اهمیت بالایی در گردشگری کرمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، محسن موحدی در خصوص بافت تاریخی شهر کرمان و مجموعه گنجعلی‌خان گفت: مجموعه گنجعلی‌خان مشتمل بر بازار، کاروانسرای ثبت جهانی، میدان، حمام، آب‌انبار و ضرابخانه است که این مجموعه متعلق به دوره گنجعلی‌خان حاکم عصر صفوی و از حکام مشهور زمان شاه عباس صفوی بوده که از ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بر کرمان حکومت کرده و آثار و ابنیه زیادی از خود به یادگار گذاشته است.

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی کرمان افزود: بازار گنجعلی‌خان در اضلاع جنوبی، غربی و شمالی میدان نشانی از میراث اقتصادی اجداد چهارصد سال قبل بوده که جایگاه پیوند مشتری و مغازه‌داری شهری و روستایی است.

او در ادامه بیان کرد: این بازار هم از نظر کالبد و هم از دید کارکرد سرآمد همه بازارهای کرمان بوده و در تلفیقی بی‌نظیر با سایر عناصر مجموعه گنجعلی‌خان نمونه کاملی از معماری مردم‌وار را به نمایش درآورده است.

مجموعه گنجعلی‌خان قلب بافت تاریخی کرمان است

موحدی با معرفی کاروانسرای گنجعلی‌خان در ضلع شرقی میدان که در سال ۱۴۰۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده گفت: این بنای چهار ایوان در سال ۱۰۰۷ هجری‌قمری در دو طبقه ساخته شده و کتیبه‌های آن به خط استاد علی‌رضا عباسی خطاط مشهور عصر صفوی نوشته شده است.

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی کرمان اظهار کرد: این بنا در ابتدا با کاربری مدرسه بوده و بعد به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به عنوان بازارچه دائمی صنایع‌دستی فعال است.

مجموعه گنجعلی‌خان قلب بافت تاریخی کرمان است

او از دیگر عناصر مجموعه به حمام گنجعلی‌خان اشاره و اظهار کرد: حمام گنجعلی‌خان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین حمام‌های ایران که در اوایل قرن ۱۱ هجری‌قمری به فرمان گنجعلی‌خان حاکم کرمان ساخته شده و تا حدود نیم‌قرن پیش دایر بوده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی یکی از پربازدیدترین نقاط گردشگری کرمان است.

موحدی در مورد مسجد گنجعلی‌خان از دیگر عناصر تاریخی، فرهنگی و کاربردی مجموعه گفت: این مسجد گنجینه‌ای از تزئینات معماری و اسلامی دوره صفویه نظیر گچبری، کاشی‌کاری، خطاطی، مقرنس‌کاری و نقاشی بوده و کتیبه پاکار سقف به خط شهاب‌الدین کرمانی از اساتید خطاطی عصر صفوی است که سوره مبارکه جمعه را با یک رنگ نگاشته است.

مجموعه گنجعلی‌خان قلب بافت تاریخی کرمان است

انتهای پیام/

نظر شما