شناسهٔ خبر: 67327976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

دانشجوی روابط بین‌الملل در دانشگاه اندونزی:

نقطه آغاز اسلام‌هراسی به قبل از 11 سپتامبر برمی‌گردد

دانشجوی روابط بین‌الملل در دانشگاه اندونزی در گزارشی نوشت که نقطه شروع اسلام‌هراسی به قبل از حادثه 11 سپتامبر و به زمان قرون وسطی و جنگ‌های صلیبی برمی‌گردد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، رانیا فلیتا سالسابیلا، دانشجوی روابط بین‌الملل در دانشگاه «گدجه مادا» در اندونزی در گزارشی در مورد اسلام‌هراسی نوشت: به گفته دانشگاه جورج تاون، اسلام‌هراسی، ترسی شدید و خصومت نسبت به اسلام و مسلمانان است که اغلب منجر به سخنان نفرت‌انگیز، جنایات ناشی از نفرت و همچنین تبعیض اجتماعی و سیاسی می‌شود.

اسلام به عنوان دومین دین پرجمعیت در جهان پس از مسیحیت، به لحاظ ذهنی دین محبوبی در غرب نیست. غرب با زیرپاگذاشتن انسانیت، به شکل جدی از اسلام و مسلمانان نفرت دارد. اسلام‌هراسی در نشست سال 2011 اتحادیه کشورهای عربی به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت.
 
نقطه شروع اسلام‌هراسی
به نظر می‌رسد که حادثه 11 سپتامبر آغاز گرایش اسلام‌هراسی باشد؛ اما این اصطلاح و تبلیغات علیه اسلام از دوران قرون وسطی و به خصوص جنگ‌های صلیبی آغاز شد که در آن زمان تصورات منفی در مورد مسلمانان برای تشویق جنگ‌های اسلامی گسترش یافت، زیرا رهبران مسیحی سعی کردند سرزمین تحت حاکمیت مسلمانان در منطقه خاورمیانه را تحت سلطه خود درآورند.
 
پس از آن در دوره رنسانس در زمان امپراتوری عثمانی نیز اسلام‌هراسی افزایش یافت. تصویر مسلمانان در دوره امپراتوری عثمانی بسیار منفور بود و این تصویر تا امروز باقی مانده است. تصور نادرست روشنفکران غربی و جهان علیه اسلام این است که اسلام را تمدنی مسلط می‌دانند که در صدد استعمار سایر تمدن‌هاست و غالبا اسلام را در چشم جهانیان «ویرانگرِ جهان» نشان می‌دهد.
 
حادثه 11 سپتامبر که مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ آمریکا بود، توسط 19 تروریست مرتبط با گروه تروریستی القاعده علیه اهداف آمریکایی انجام شد. این حادثه منجر به کشته شدن 2 هزار و 900 نفر از نیویورک، واشنگتن و پنسیلوانیا شد. از آن زمان به بعد، در مورد اسلام‌هراسی و نفرت نسبت به مسلمانان که در رسانه‌ها گسترش پیدا کرد، با صدای بلندتری صحبت شد.
 
نقض حقوق بشر علیه مسلمانان
استفاده از اسلام‌هراسی مسلمانان را وارد مرحله جدیدی کرد و حقوق اولیه بشر از آنها سلب شد. فرانسه، بیشترین تعداد اقدامات اسلام‌ستیزانه را انجام داد که به نقض حقوق بشر مردم مسلمان رسید. قانون فرانسه در سال 2004 زنان مسلمان را از استفاده حجاب در کلاس‌های درس منع کرد و در سال 2010 نیز قانونی در فرانسه تصویب شد که پوشش صورت (نقاب) در ملاء عام را غیرقانونی می‌دانست.
 
این اقدامات و تلاش برای تصویب قوانین جدید که به مسلمانان به خصوص زنان آسیب می‌رساند را امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور کنونی فرانسه انجام داد و اظهار داشت روسری یا حجاب با ارزش‌های فرانسه همخوانی ندارد.


 
در میان اویغورها در چین که تقریبا 5 هزار مایل از فرانسه فاصله داشت نیز بسیاری از مسلمانان بی‌گناه در جریان پاکسازی قومی شکنجه شدند. چین به حکومت کمونیسم معروف است؛ اما از سال 2017 محکومیت‌هایی از جهان بین‌الملل دریافت کرد که حقوقپ‌بشر را از طریق بدرفتاری، تجاوز جنسی، شکنجه و در موارد خاص، نسل‌کشی که بیشتر قربانیان آن زنان هستند، نقض کرده است.
 
همچنین در منطقه جنوب شرقی آسیا، به طور خاص در میانمار، پرونده روهینگیا برای مدت طولانی موضوعی جدی بوده است. تبعیض علیه قومیت اقلیت مردم مسلمان از دهه 1970 ادامه داشته و آنها را مجبور به فرار به ایالت‌های دیگر کرده است. اگرچه بسیاری از روهینگیا ریشه‌های چند صد ساله در میانمار دارند؛ اما همچنان مهاجران غیرقانونی بنگلادش محسوب می‌شوند.
 
در سال 2017، کارزار نظامی آغاز شده توسط دولت میانمار منجر به مهاجرت اجباری 700 هزار روهینگیا شد. دولت، ادعاهای مطرح شده توسط گروه‌های حقوق‌بشر مبنی بر اینکه مسئول نسل‌کشی علیه روهینگیا است را رد می‌‌کند.
 
تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با اسلام‌هراسی
بر اساس نشست سال 2011 اتحادیه کشورهای عرب در کنار ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد (UNAOC)، اسلام‌هراسی یک نگرانی مهم تلقی می‌شود که باید با آن مقابله گردد. نازیلا قانع، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه آزادی مذهب یا عقیده در گزارش خود، افزایش نفرت نسبت به اسلام را ناشی از سیاست‌های ضعیف تنوع طلبی دانست که دولت‌ها مسئول آن هستند.
 
بسیاری از دولت‌ها با اجرای کمپین‌های آگاهی عمومی درباره اسلام، قوانینی را برای مبارزه با جنایت نفرت تصویب کرده‌اند و سازمان ملل با 60 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) به عنوان حامیان برنامه روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی (15 مارس) هستند. این روز مستلزم بحثی بین‌المللی در مورد رشد فرهنگ صلح و مدارا است که بر اساس احترام به حقوق بشر و تنوع مذهبی بنا شده است.
 

نظر شما