شناسهٔ خبر: 67327780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

هوش فراانسانی تا یک دهه دیگر می‌آید

آی‌تی‌ایران آی‌تی‌ایران / فردای اقتصاد

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد – در حالی که در صنعت هوش مصنوعی صحبت از نسل آینده این جریان به نام هوش مصنوعی عمومی (AGI) است، بنیانگذار شرکت سافت‌بانک می‌گوید هوش فراانسانی(ASI) تا ده سال آینده از راه می‌رسد.

هوش مصنوعی عمومی (AGI) به سیستم یا مدلی گفته می‌شود که از نظر هوش با انسان برابری می‌کند.

ماسایوشی سان که شرکتش از مشهورترین سرمایه‌گذاران شرکتهای استارتاپی و ساخت تراشه است در نشست سالانه سهامداران این شرکت گفته که در دهه آینده شاهد هوش مصنوعی خواهیم بود که ده هزار برابر هوشمندتر از انسان‌هاست.

مدیرعامل سافت‌بانک گفت که هوش فراانسانی (ASI) داستانی کاملا متفاوت است و مردم بهبود بزرگی را خواهند دید. سان گفت که هوش فراانسانی می‌تواند در مواردی مانند بیماری‌ها، جنگ‌ها و حتی برخورد شهاب سنگ به زمین راه‌حل‌های بسیاری ارایه کند.

سان همچنین گفت که هوش مصنوعی عمومی  (AGI) احتمالا یک تا ده برابر هوشمندتر از انسان‌ها خواهد بود واین در سه تا پنج سال آینده محقق خواهد شد. با این حال او گفت که اگر AGI نتواند از انسان‌ها پیشی بگیرد نیازی بهتغییر روش زندگی و ساختار سبک زندگی انسان‌ها نیست.

سان همچنین یکی از بزرگترین اشتباهات زندگی‌اش را فروش سهام انویدیا قبلاز افزایش ارزش آن در ماه‌های اخیر دانست. سافت‌بانک در سال ۲۰۱۹ سهام ۵ درصدی خود در انویدیا را به ارزش ۳.۳میلیارد دلار فروخت.امروز ارزش این میزان سهام۱۶۰ میلیارد دلار است.

هوش مصنوعی مشاغل خلاقانه را از بین می‌برد؟

در یک اظهار نظر دیگر درباره آینده هوش مصنوعی مدیر ارشد تکنولوژی OpenAI سازنده چت‌جی‌پی‌تی درباره تاثیرات منفی هوش مصنوعی گفت که اگر هوش مصنوعی برخی از مشاغل خلاقانه را حذف کند احتمالا آن مشاغلی خواهد بود که از ابتدا نیز قابل جایگزینی بوده‌اند.

میرا موراتی گفت: “فکر می‌کنم که هوش مصنوعی به ویژه در فضاهای خلاقانه، یک ابزار همکاری خواهد بود.” او افزود: “برخی مشاغل خلاقانه ممکن است از بین بروند، اما شاید آن مشاغل از ابتدا نباید به وجود می‌آمدند. من واقعاً معتقدم که استفاده از آن به عنوان ابزاری برای آموزش و خلاقیت، هوش ما را گسترش خواهد داد.”
در طی فستیوال بین‌المللی خلاقیت Cannes Lions، موراتی پیش‌بینی کرد که آینده شامل همکاری بین انسان‌ها و هوش مصنوعی خواهد بود. به نظر او، هوش مصنوعی عمدتاً به عنوان ابزاری برای ادامه کار انسانی تبدیل خواهد شد.

از زمان انتشار ChatGPT توسط OpenAI، ترس از اینکه انواع مختلف هوش مصنوعی مولد بتوانند مشاغل را تصاحب یا حذف کنند، در صنایع مختلف موج زده است. OpenAI ابزار متن به ویدئو Sora را به هالیوود عرضه کرده است. توسعه‌دهندگان بازی، نویسندگان و صداپیشگان نیز نگرانی‌ها و ناامیدی‌هایی درباره ابزارهای هوش مصنوعی مولد و صداهای تولید شده توسط آن‌ها که ممکن است مشاغل آن‌ها را بگیرند، ابراز کرده‌اند.

با این حال، همه چیز بد نیست. هوش مصنوعی می‌تواند برخی مشاغل را ایجاد کند و زمان انجام برخی کارهای خسته‌کننده را کاهش دهد. و اگر خروجی‌های هوش مصنوعی ضعیف یا عمومی باشند، همچنان نیاز به انسان‌ها برای بازسازی یا تصحیح کارهای تولید شده توسط هوش مصنوعی وجود خواهد داشت. از نظر قانونی، اما، خروجی‌های هوش مصنوعی ممکن است برای محصول نهایی راه‌حل مناسبی نباشند زیرا ممکن است تحت قوانین حق تکثیر موجود در ایالات متحده محافظت نشوند. این بدان معنی است که شرکت‌ها ممکن است از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای ایده‌پردازی استفاده کنند، اما در نهایت خروجی‌های منحصر به فرد انسانی را برای محصولات نهایی خود انتخاب کنند.

البته تنها افراد خلاق نیستند که مشاغل آن‌ها در خطر است. برخی شرکت‌های فناوری متقاعد شده‌اند که هوش مصنوعی به سمت مشاغل انسانی حرکت می‌کند. شرکت‌هایی مانند گوگل و اینتل گزارش داده‌اند که برنامه‌هایی برای جایگزینی برخی کارکنان انسانی با ابزارهای هوش مصنوعی خودکار دارند.  مهندسان نرم‌افزار و کارگران امنیت سایبری نیز ممکن است به دلیل هوش مصنوعی شغل خود را از دست بدهند، زیرا استارتاپ‌هایی مانند Cognition Labs متهم به کدنویسی جایگزین‌های خود به وجود هستند.

نظر شما