شناسهٔ خبر: 67327726 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بررسی قیمت خانواده محبوب خودرویی در مبدا نشان می‌دهد

رشد غیرمنتظره قیمت این خودرو در بازار/ ایران خودرو تولید این محصولات را تعطیل کرد؟

اقتصادنیوز: خانواده پژو به رغم افزایش قیمت کارخانه ای طی سه سال اخیر جایگاه خود را در سبد محصولاتی ایران خودرویی از دست می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، متوسط قیمت کارخانه ای گروه پژو در سال جاری از رشدی حدود 68 درصدی به نسبت سال گذشته حکایت دارد. ایران خودرو در صورت های مالی تلفیقی خود مربوط به 12 ماهه سال گذشته، هدف گذاری کرده است که سال 1403 هر دستگاه اعضای خانواده پژو را به صورت میانگین حول و حوش 452 میلیون تومان بفروشد.

بررسی اقتصادنیوز از قیمت کارخانه ای گروه پژو در سال گذشته، نشان می دهد هر دستگاه از اعضای این خانواده به طور میانگین بیش از 269 میلیون تومان بوده است. بنابراین مدیران ایران خودرو در هدف گذاری خود برای سال جاری به دنبال این هستند تا هر دستگاه محصولات خود با برند پژو را به طور میانگین نزدیک به 183 میلیون تومان بیشتر از پارسال برای متقاضیان فاکتور کنند. 

اما این اتفاق سبب نشده تا ایران خودرویی ها برنامه ای برای رشد تیراژ تولید این خانواده خودرویی داشته باشند. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از صورت های مالی تلفیقی این خودروساز مربوط سال 1402، گویای این نکته است که گروه پژو در سال گذشته در مجموع حول و حوش 269 هزار دستگاه تولید شده است.

اما مدیران ایران خودرو در هدف گذاری تولید خود در سال جاری قصد دارند تا تنها حدود 243 هزار و 400 دستگاه انواع پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کنند.

مقایسه آمار تولید 1402 با پیش بینی تولید 1403 نشان می دهد آبی های جاده مخصوص افت حدود 25 هزار و 600 دستگاهی را به خود می بیند. به گزارش اقتصادنیوز،‌ به زبان درصد، خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص، به دنبال این است تا افت حدود 10 درصدی را در تولید خانواده پژو رقم بزند. 

البته بخشی از این رشد قیمت و کاهش تیراژ خانواده پژو را باید به حذف پژو پارس از سبد محصولاتی ایران خودرو مرتبط دانست. مدیران ایران خودرو طی سال های اخیر از فروش محصولات خانواده پژو زیر قیمت تمام شده شاکی بودند. به گزارش اقتصادنیوز،‌ در میان اعضای خانواده پژو، پژو پارس جایگاه خاصی دارد. پژو پارس علاوه بر اینکه با زیان از سوی ایران خودرویی ها برای متقاضیان فاکتور می شود، سهم بیشتری از کیک تولید گروه پژو را به خود اختصاص داده است. 

خروج پژو پارس از سبد محصولاتی ایران خودرویی ها کمک می کند تا میانگین قیمت این خانواده خودرویی در مبدا افزایش یابد اما در عین حال شاهد افت تولید خانواده پژو خواهیم بود. به گزارش اقتصادنیوز،‌ این اتفاق می تواند روی قیمت بازاری انواع پژو اثر گذاشته و متقاضیان طی سال جاری مجبور خواهند شد تا بیش از سال گذشته برای در اختیار گرفتن اعضای خانواده پژو هزینه کنند. البته این پیش بینی با کنار گذاشتن نقش تورم روی قیمت خودرو در نظر گرفته شده است. زیرا با توجه به حضور شاخص تورم در اقتصاد ایران، طبیعی است که قیمت ها روند افزایشی به خود بگیرند. اگر این شاخص را کنار بگذاریم بحث تیراژ تولید می تواند روی قیمت بازاری محصولات شرکت های خودروساز تاثیرگذار باشد.

نظر شما