شناسهٔ خبر: 67327489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

زنگ ایثار و شهادت به عنوان زنگ ظفر، ایثار و مقاومت تغییر یافت

شهرکرد-زنگ ایثار و شهادت به عنوان زنگ ظفر، ایثار و مقاومت تغییر یافت؛ ظفر به دلیل آن که در جبهه مقاومت خداوند پیروزی‌های مکرر را نصیب ما کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دویست و هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهرکرد صبح یک شنبه با حضور مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه حضرت قمربنی‌هاشم علیه‌السلام چهارمحال و بختیاری در سالن جلسات شورای شهر برگزار شد.

یوسف صادقی عضو شورای شهر شهرکرد در این نشست اظهار کرد: ۸ سال دفاع مقدس و ۳۰۰ هزار شهید باید ذخیره ۳۰۰ سال این کشور می‌شد اما کوتاهی ما در معرفی و تبیین ویژگی‌ها و عظمت این دوران و این دفاع به واقع مقدس و غرور آفرین، عدم اسطوره سازی به روش‌های مناسب، برخی انحرافات و سو مدیریت‌ها و فسادهای سیستم اداری این سرمایه عظیم را خیلی زود مصرف کرده و به هدر داد و متأسفانه امروزه با آن فداکاری‌ها و خلوص در نیت و عمل بیگانه هستیم و جوانان آنچه که باید از شهدا و واقعیت‌های جنگ و مفاخری مانند شهید ظفر خالدی بدانند را نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: جهاد تبیین در این موضوع باید با جدیت انجام و قرابت و پیوند مجدد بین نوجوانان و جوانان پاک سرشت میهن با قهرمانان وطن دوباره برقرار و مستحکم گردد.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، فضای سبز و بهداشت عمومی شورای اسلامی شهرکرد پیشنهاد داد: چهارراه تقاطع خیابان سعدی و خیابان ۱۵ خرداد که دبیرستان شاهد در آنجا واقع است، نزدیک به ایستگاه شهید لندی می‌باشد و یا محل مناسب دیگری که بیشتر در معرض دید نوجوانان و جوانان و به خصوص دانش آموزان باشد به نام شهید ظفر خالقی نامگذاری شود.

جنگ سرمایه عظیم فرهنگی بود

محمدرضا بیاتی عضو دیگر شورای شهر شهرکرد در ادامه این نشست، ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت اظهار کرد: اعضای شورای شهر نگاه مثبت نسبت به هر مسئله‌ای داشته باشند، آن مسئله مصوب می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: جنگ سرمایه عظیم فرهنگی بود، منبع عظیمی که به موقع از آن بهره نگرفتیم اگر در زمان خودش مستندسازی‌ها برای تک تک شهدا انجام شده بود، اکنون گنجینه‌ای از شخصیت‌ها و نگاه‌های این اشخاص که شهید، جانباز و یا اکنون در امور مملکت حضور دارند هر کدام یک داستان و کتاب می‌بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهرکرد یادآور شد: اگر به موقع مستندسازی برای شهدا انجام می‌شد، اثر مضاعف داشت اما اکنون آنچه که دیگران می‌گویند یا از وصیت نامه پیدا می‌شود پی به شخصیت شهدا ببریم.

مستندسازی ابعاد شخصیتی شهدا آثار مثبتی دارد

وی خاطر نشان کرد: فکر بعد از جنگ در هیچ موردی نشد تا بستر آماده شود، هنگامی که جنگ تمام شد از منابعی که درباره شهدا بود استفاده بهینه شود، برگزاری یادواره شهدا تفکر قابل ستایش و تقدیر است.

بیاتی تصریح کرد: اثر هر شهید جلوگیری از انحراف می‌کند، به لحاظ جایگاه فرهنگی ابعاد مختلفی باید جستجو کرد تا هر شهید به شکلی که مستدل می‌باشد، معرفی شود؛ هر فردی باید لایه‌های شخصیتی شهدا را جستجو کند اگر مستدل می‌باشد، وصیت نامه یا سلوک و رفتار با دوستان آثار خوبی خواهد داشت.

فاطمه بیگی مطرح کرد: شهید ظفر خالدی با سن اندک خود در زمان جنگ احساس مسئولیت کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد یادآور شد: فراموش نشود چه اتفاقاتی در زمان جنگ افتاد و چه کسانی شهید شدند؛ تلنگری برای ما جوانان باشد، ما از برگزاری یادواره شهید شاخص استقبال می‌کنیم.

داود نجفی بیان داشت: ما هر چه داریم از خون شهدا است این جلسه ماحصل ایثار و جانفشانی شهدا انقلاب اسلامی است.

برای فرهنگ ایثار و شهادت باید بیشتر تلاش کنیم

رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورای اسلامی شهرکرد یادآور شد: هر کاری برای شهدا انجام دهیم کم است، در بحث نامگذاری و کمک هزینه کنگره همراه با سایر اعضای شورای شهر پیگیر مصوبات هستیم.

ماشاالله ایزدی اظهار کرد: ایثار و فداکاری بهترین حسنه، نیک‌ترین و عالی‌ترین مرتبه ایمان به خداست؛ این منظومه فکری، انسان را در دایره عزتمندی قرار می‌دهد. حضرت امام فرمودند: تا قیامت قبور مطهر شهدا زیارت گاه عاشقان و عارفان، دلداگان حضرت حق هستند و ذخایر عالم بقا می‌باشند.

وی افزود: خداوند متعال به شهدا عزت داد؛ اولین شهید مدافع حرم شهیدعلی عسکری، اولین شهید مدافع حرم از جامعه پزشکی شهید محمدحسن قاسمی، اولین شهیدمدافع حرم از جامعه مهندسی شهید احمد قاسمی کرانی، جوان‌ترین شهید دفاع مقدس شهید ظفرخالدی، ناجی آبادان شهید دریاقلی سورانی یانچشمه و… از استان چهارمحال و بختیاری هستند که مایه مباهات و افتخار بزرگی برای همه ماست.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهرکرد یادآور شد: ما شخصیت‌های برجسته زیادی در حوزه ایثار و شهادت داریم که بر ما حق دارند، ما مدیون ایثار و فداکاری آنها هستیم.

وی تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی شهر متدین، دلسوز، مردمی و دغدغه مند هستند و با تمام وجود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما برای فرهنگ ایثار و شهادت باید بیشتر تلاش کنیم گفت: ما حتی علمای استان را نیز کامل معرفی نکرده‌ایم، شخصیت و جایگاه علمی آیت الله دهکردی را بهتر معرفی نمائیم، این عالم بزرگ علاوه بر تسلط در فقه و اصول و فلسفه، در زمینه اقتصادی هم اندیشه‌های خوبی داشتند، باره فرموده است در اقتصاد باید به توانمندی‌های داخلی متکی باشیم و استقلال اقتصادی داشته باشیم، وابستگی به بیگانگان آفت است، در معرفی بهتر علما، شهدا، مشاهیر و مفاخر، همه نهادهای فرهنگی پای کار بیایند.

ایزدی تصریح کرد: شهدای شاخص را خوب معرفی کنیم، نامگذاری معابر شهر به نام مبارک شهدا قدردانی از شهدا و پاسداشت جلوه‌های ایثار و فداکاری آنهاست، شهید ظفر خالدی در سال ۱۴۰۳ به عنوان یکی از شهدای شاخص ملی معرفی شده، شایسته است علاوه بر معرفی شخصیت این شهید عزیز، برگزاری یادواره، نامگذار معبری نیز به نام مبارک شهید خالدی، سیره پاکش به عنوان الگویی ماندگار برای مردم به ویژه نوجوانان و جوانان خواهد بود.

وی ادامه داد: شهید ظفر خالدی، خردسال‌ترین شهید کشور، روز ۲۳ خرداد ۱۳۶۱ در عملیات رمضان منطقه عملیاتی شلمچه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید، بدن مطهر این شهید درحالیکه دست درگردن برادرش خدارحم داشت و هردو شهید شده بودند با گذشت ۱۷ سال بعد از شهادت شناسای شدند.

هر زمان هر برنامه‌ای در خصوص شهدا باشد مدیریت‌شهری پای کار است

مصطفی حیدری رئیس شورای شهر شهرکرد در ادامه این نشست مطرح کرد: در بحث شهدا کم نمی‌گذاریم و وظیفه‌ای که بر عهده ما می‌باشد را انجام می‌دهیم؛ تلاش خواهیم کرد ما در قبال شهدا وظیفه داریم تا یاد و خاطره آن‌ها را گرامی بداریم.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد بیان داشت: کاری کنیم که آن دنیا جوابگو این بزرگواران شهید که این انقلاب را نگه داشته‌اند باشیم؛ هر زمان هر برنامه‌ای در خصوص شهدا باشد مدیریت‌شهری پای کار است.

وی افزود: اعضای شورای ششم شهرکرد دیدگاه‌شان معرفی شهدا به نسل جوان و مشارکت در برنامه‌های شهدا می‌باشد، خود را وقف این مسئله کردند، به فکر مال اندوزی، ثروت و رانت نبودند و تمام تلاش و دغدغه‌های اعضای شورای شهر خدمت به شهر و شهروندان بوده و در رابطه با شهدا از هیچ مصوبه‌ای کوتاهی نکردند.

حیدری خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد هزینه فرهنگی شهرکرد و مراسمات ملی و مذهبی، مدیریت شهری با مصوبه شورای شهر پرداخت می‌کند و تمام تلاش بر این است پول مردم به عنوان امانت در اختیارمان قرار دارد، امانت داری را حفظ کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد یادآور شد: شهرکرد ۲۳۶ شهید دارد؛ چندین سال از جنگ می‌گذرد قرار بود بخشی از هزینه عکس و تصاویر شهدا را شهرداری بدهد، مابقی را سایر دستگاه‌ها بدهند؛ متأسفانه هیچ اقدامی توسط دستگاه‌ها انجام نشده است؛ شهرداری ۸۰ تصویر از شهدا را آماده کرده و مابقی هم به زودی آماده می‌شود.

وی گفت: وظیفه دستگاه‌های فرهنگی استان است که این کار را انجام دهند در رابطه با کنگره شهدای شاخص همکاری داریم در شأن و جایگاه شهید ظفر خالدی که در سنین کم فداکاری را کرده باشیم.

بیش از ۱۰۰۰ عنوان برنامه در خصوص تکریم شهید ظفر خالدی پیش بینی شده است

کرم نظری مسئول بسیج دانش آموزی سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) در ادامه این نشست مطرح کرد: تکریم و بزرگداشت مقام شهدا همه عزیزان به این مورد اهتمام جدی دارند، شهید ظفر خالدی به عنوان شهید شاخص کل کشور انتخاب شدند.

وی افزود: معرفی و انتخاب شهید شاخص کل کشور یک سری مؤلفه و شاخصه دارد از هر استانی ۱۰ شهید برای سازمان بسیج معرفی می‌شود؛ با عنایت به شاخصه‌های خود شهید، ظفر خالدی به عنوان شهید شاخص کل کشور معرفی شدند.

مسئول بسیج دانش‌آموزی سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بیش از ۱۰۰۰ برنامه فرهنگی، اجتماعی در خصوص تکریم شهید ظفر خالدی پیش بینی شده است.

وی درباره شهید ظفر خالدی خاطر نشان کرد: شهید در سن ۱۱ سالگی شهید شد، پدرش و برادرش رزمنده بودند، با اصرار به همراه پدر و برادرش عازم جبهه جنگ می‌شوند؛ ایشان در عملیات رمضان با برادر شهیدش خدارحم خالدی با هم شهید می‌شوند، ۱۷ سال جاوید الاثر بودند.

نظری درباره شاخصه زندگی شهید ظفر خالدی اذعان داشت: از یک خانواده محروم و در منطقه دور دست بود، بصیرتی شامل حال این فرد شده که در سن ۱۱ سالگی به شهادت رسیدند.

وی افزود: ولایت مداری شهید در سن ۱۱ سالگی اصرار بر دیدار با امام خمینی (ره) و تاکید بر رفتن به جبهه داشتند، در این سن در کنار برادر به شهادت می رسند؛ در استان ما نتوانستیم شهدا را معرفی کنیم امسال شهید ظفر خالدی در این استان زیاد بودند اما چرا ما نتوانستیم تبیین کنیم متأسفانه در مدارس ما شهید ظفر خالدی را نمی‌شناسند ما نتوانستیم هویت بخشی کنیم.

مسئول بسیج دانش‌آموزی سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: ما در جنگ ترکیبی نیاز هستیم، شهدا را جریان سازی کنیم، ایثار و شهادت را در لایه‌های جامعه بستر، ساری و جاری کنیم.

وی درباره برنامه‌های پیش رو برای معرفی شهید ظفر خالدی مطرح کرد: امسال اوایل پاییز همه آموزشگاه سطح استان یک یادواره شهدا در خصوص یادواره شهدا دانش آموز با محوریت شهید ظفر خالدی برگزار می‌کنیم.

کرمی به تغییر نام زنگ ایثار و شهادت تصریح کرد: زنگ ایثار و شهادت به عنوان زنگ ظفر، ایثار و مقاومت تغییر یافت؛ ظفر به دلیل آنکه در جبهه مقاومت پیروزی‌های مکرر را خداوند متعال نصب کرد.

وی با اشاره به اینکه هر بخش در هر شهرستان یک یادواره برگزار می‌شود؛ بعد از یادواره بخش‌ها، یادواره شهرستان‌ها را برگزار می‌کنیم و در نهایت در هفته بسیج دانش آموزی کنگره استانی شهید ظفر خالدی را برگزار می‌کنیم، برای کنگره شهید ظفر خالدی همه ادارات کمک کنند تا یاد شهدای دانش آموز با محوریت شهید ظفر خالدی برگزار شود.

نظر شما