شناسهٔ خبر: 67327397 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در پاسخ به مهر اعلام شد؛

بازگشت نخبگان در دولت سیزدهم چقدر رشد داشت

مهتاب چابوک

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: طی ۲ سال (در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) ، هزار و ۱۹۱ نفر از متخصصان و ‌نخبگان به کشور بازگشتند که به لحاظ تعداد سال، آمار خوبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر ، روح الله دهقانی فیروزابادی در نشست خبری علمی و فناورانه هیات دولت که امروز در ساختمان کوثر برگزار شد، در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه در دولت سیزدهم چقدر بستر برای بازگشت نخبگان فراهم شد و آمار بازگشت نخبگان چقدر بوده است، گفت : یکی از سیاست های جدی علمی و فناوری در دولت سیزدهم آماده کردن فضا برای همکاری متخصصان ایرانی خارج از کشور و دانشجویان ایرانی خارج بوده است.

وی با اشاره به اینکه نگاه دولت این بوده که هر ایرانی در هر جای دنیا علاقه مند به کشور و جزیی از ایران است، گفت: در این مسیر ۳ کار عمده انجام شده که تشریح می کنم.

رییس بنیاد ملی نخبگان اولین اقدام را تدوین و تصویب آیین نامه جامعی در حمایت از نخبگان برای استخدام و حمایت های تخصصی و بورس نخبگان عنوان کرد و گفت: مساله دوم این است که ما در معاونت سامانه ای به نام کانکت برای ارتباط با متخصصان ایرانی خارج از کشور داریم که در این دوره ارتقا یافت و ۴ برابر بودجه به آن تخصیص داده شد. از سوی دیگر پروژه های فناورانه ای در قالب جایگزینی خدمت سربازی برای نخبگان تعریف شد و معاونت علمی حمایت های تسهیلاتی را از نخبگان داشت.

دهقانی در ادامه اعلام کرد که طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ یعنی ۶ سال ۲ هزار و ۲۴۰ نفر از متخصصان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور از ۲۰۰ دانشگاه برتر به ایران بازگشتند در حالی که طی ۲ سال (در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) ، هزار و ۱۹۱ نفر از متخصصان ‌و نخبگان به کشور بازگشتند که به لحاظ تعداد سال، آمار خوبی است.

دهقانی با اشاره به جذب ۱۷۰ نفر از نخبگان بازگشته به کشور به عنوان هیات علمی در دانشگاه ها گفت: همچنین قریب به ۲۵۰ عنوان پروژه برای همکاری برون مرزی با نخبگان خارج از کشور در قالب پروژه جایگزین سربازی تعریف شد.

نظر شما