شناسهٔ خبر: 67327258 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آیا شارژ بیسیم برای باتری گوشی ما مضر است؟

امروزه قابلیت شارژ بیسیم در بسیاری از گوشی موبایل قرار داده شده است؛ اما آیا شارژ وایرلس برای گوشی ما مضر است؟

صاحب‌خبر -

شارژ بیسیم فناوری شگفت‌انگیز و جذابی برای شارژ گوشی های موبایل است که در سال‌های اخیر با استقبال فراوانی روبرو شده. مکانیزم عملکرد شارژرهای بیسیم بر پایه پدیده‌ای تحت نام «شارژ القایی» استوار است.

در این سیستم، سیم پیچ‌هایی درون گوشی موبایل و در داخل شارژر تعبیه شده‌اند و قرار گرفتن آن‌ها در کنار یکدیگر باعث ایجاد میدانی الکتریکی می‌شود. این میدان الکتریکی توانایی انتقال انرژی و شارژ باتری گوشی شما را دارد. علیرغم این مکانیزم شگفت‌انگیز عملکرد شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از شارژ بیسیم می‌تواند برای باتری گوشی شما مضر باشد!

اگر از شارژرهای بیسیم زیاد استفاده می‌کنید، حتما متوجه شده‌اید که سرعت شارژ در آن‌ها پایین‌تر از نمونه‌های سیمی است. این مساله البته یکی از مشکلات کم‌اهمیت شارژرهای سیمی بوده و ضررهای آن برای باتری و محیط زیست بسیار نگران‌کننده‌تر هستند!

شارژرهای بیسیم؛ در ظاهر جذاب اما در عمل کند و ناکارآمد

به گزارش گجت نیوز، برای درک ناکارآمدی سیستم شارژ بیسیم باید در ابتدا با مفهوم راندمان در یک سیستم انتقال انرژی آشنا شویم. تعریف راندمان یک سیستم انتقال انرژی در واقع نسبت میزان انرژی منتقل شده به میزان انرژی تامین‌شده است و بالاتر بودن آن نشان‌دهنده کارآیی بیشتر سیستم انتقال انرژی است.

زمانی که گوشی خود را از طریق کابل به شارژر متصل می‌کنید، در حقیقت دو قطعه فلزی را به یکدیگر چسبانده و مسیری مشخص برای عبور جریان تشکیل می‌دهید. از سوی دیگر، زمانی که از سیستم شارژ بیسیم استفاده می‌کنید، سیم‌پیچ‌های انتقال انرژی به هم متصل نبوده و در میان آن‌ها قطعات پلاستیکی یا شیشه‌ای مختلفی قرار گرفته که هریک قادرند بخشی از انرژی را تلف کنند.

همین مساله باعث شده که خوش‌بینانه‌ترین محاسبات هم بالاترین راندمان شارژرهای سریع را حدود ۸۰ درصد پیش‌بینی کند؛ درحالیکه در واقعیت، راندمان سیستم شارژ سریع به‌سختی به ۵۰ درصد می‌رسد!

این اتلاف انرژی عموما به‌صورت گرماست و می‌تواند در گذر زمان باعث داغ شدن گوشی شما شده و به باتری آن آسیب برساند.

چرا شارژ بیسیم برای باتری گوشی های موبایل مضر است؟

باتری‌های لیتیوم یون که تقریبا در تمامی گجت‌های مدرن به کار رفته علیرغم ادعاهای گوشی‌سازان مبنی بر دوام فوق‌العاده‌شان بسیار حساس هستند! این باتری‌ها بسته به کیفیت ساخت، توانایی تحمل تعداد محدودی شارژ را داشته و پس از آن توانایی خود در نگهداری انرژی را از دست می‌دهند. به همین دلیل حتی شارژ کردن معمولی از گوشی‌های موبایل هم می‌تواند باعث افت ظرفیت آن‌ها در دراز مدت شود!

بر همین اساس، شارژ بیسیم، خصوصا زمانی که سیم‌پیچ‌های دستگاه و شارژر به‌طور دقیق روی هم چفت نشده باشند می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی باتری گوشی و کاهش عمر آن در درازمدت شود.

طبق یک بررسی که کانال معتبر iFixit در یوتیوب مدتی پیش انجام داد، در صورتی که پدهای شارژ بیسیم و سیم‌پیچ‌های دستگاه به‌طور دقیق روی هم چفت نشده باشند، میزان انتقال انرژی حدودا ۱۰۴ درصد بیشتر از شارژ سیمی است!

البته استانداردهای شارژ بیسیم مثل مگ سیف یا Qi 2 با استفاده از چندین آهنربا میزان انحراف شارژ و سیم‌پیچ‌های دستگاه را به حداقل می‌رسانند؛ اما حتی علیرغم این مساله، انتقال انرژی بیش از اندازه سیستم شارژ بیسیم همچنان یکی از مضرات آن برای باتری گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود.

خطرات زیست‌محیطی شارژ بیسیم

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از شارژرهای بیسیم نه تنها باعث مصرف بیش از اندازه انرژی خواهد شد؛ بلکه در صورت به‌کارگیری نامناسب می‌تواند فشار زیادی روی باتری دستگاه وارد کند. در عین حال مضرات شارژ بیسیم برای محیط زیست نیز مساله حائز اهمیت دیگری است که باید حین استفاده از آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

خرابی باتری در بسیاری موارد منجر به دور انداختن آن یا حتی تعویض گوشی می‌شود؛ به‌طوری که بنا به گزارش نیویورک تایمز، تنها سی درصد از افرادی که با یک مشکل سخت افزاری در گوشی خود روبرو بوده‌اند، به تعمیر آن فکر کرده و سایرین صرفا سراغ خرید یک گوشی جدید رفتند!

زباله‌های الکترونیکی به هیچ وجه تجزیه‌پذیر نبوده و در صورت تجمیع و عدم بازیافت مناسب می‌توانند با آلوده کردن خاک، آب، هوا، گیاهان و حتی حیوانات به زیست‌بوم آسیب بزنند. از سوی دیگر، بازیافت نکردن باتری‌ها و گوشی‌های موبایل بلااستفاده همچنین شانس استفاده مجدد از برخی قطعات فلزی آن‌ها را نیز از بین برده و مسیر حرکت انسان‌ها را به‌سوی آینده‌ای خالی از مواد معدنی را هموارتر می‌کند!

از طرف دیگر، تحقیقات جالب iFixit همچنین نشان داده که اتلاف انرژی ناشی از استفاده روزانه 3.5 میلیارد نفر از شارژ بیسیم نیازمند فعال شدن 73 نیروگاه زغال سنگ اضافی در سطح کره زمین است که می‌تواند میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

جمع‌بندی: از شارژ بیسیم تنها زمانی استفاده کنید که واقعا به آن نیاز دارید!

علیرغم تمام آنچه در اینجا گفته شد، شارژرهای بیسیم همچنان استفاده‌های جذاب خود را داشته و می‌توانند در شرایطی خاص کمک حالتان باشند. برای مثال، فرض کنید در مکانی عمومی قصد شارژ کردن گوشی موبایل خود را دارید. در این شرایط، استفاده از یک پد شارژ بیسیم می‌تواند شما را از خطر هک شدن و سایر آسیب‌های سایبری در نتیجه وصل کردن گوشی به درگاه یو اس بی ناشناس نجات دهد.

از سوی دیگر رعایت برخی نکات حین شارژ بیسیم گوشی‌های موبایل نیز می‌تواند میزان اتلاف انرژی در این دستگاه‌ها را به حداقل برساند. علاوه بر این، برخی سیستم‌های خلاقانه‌تر مثل شارژ بیسیم خورشیدی که انرژی آن به‌جای برق شهری از انرژی خورشید تامین می‌شود می‌توانند نگرانی‌های موجود در خصوص مصرف بی رویه منابع کره زمین از سوی شارژرهای بیسیم را برطرف کنند.

در عین حال به عقیده بسیاری افراد، برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری گوشی موبایلتان در اثر شارژ بیسیم بهتر است شارژ سیمی را به بیسیم ترجیح داده و از این سیستم جدید شارژ تنها زمانی استفاده کنید که واقعا به آن نیاز دارید!

نظر شما