شناسهٔ خبر: 67325625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

قالیباف در اتاق بازرگانی ایران: سفره مردم را حفظ می‌کنم / اقتصاد سیاست‌زده محکوم به مرگ است

قالیباف در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: سیستم‌های مفسده افزا را کنار بگذاریم، خودروسازی داخلی ما نه خودروسازی است و نه خودروسازی می‌شود. در این صنعت؛ مردم، خودروساز و دولت از وضعیت کنونی ناراضی‌اند و دولت را موظف به جبران زیان بارآمده در صنعت می‌کنند، دولت از کجا بیاورد؟

صاحب‌خبر -

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد سیاست‌زده محکوم به مرگ است.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز سوم تیرماه ۱۴۰۳ در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی اصناف اظهار کرد: کسانی که در جبهه حضور داشتند، بر این باورند که کار نشد ندارد.

وی با اشاره به تکمیل پروژه اتوبان امام علی (ع) پس از حدود ۴۰ سال گفت: این اتوبان حدود ۴۰ سال به صورت نیمه کاره رها شده بود. تنها یک نفر از مدیرانی که با ما همکاری داشتند، برای تکمیل این پروژه نیمه موافق بود. این در حالی است که تمامی مدیران ما در تصمیم گیری‌ها شجاع بودند.

قالیباف در ادامه تشریح کرد زمانی که به دنبال تکمیل پروژه نیمه کاره اتوبان امام علی بودیم مدیران ما عنوان می‌کردند که تکمیل این پروژه نشدنی است چرا که حداقل ۱۲ هزار واحد مسکونی بر سر راه این پروژه است که بخشی از این واحدهای مسکونی انحصار ورثه‌ای است که حتی دادگاه نیز نمی‌تواند در خصوص آن تصمیم‌گیری کند. با این واحدهای مسکونی که ممکن است وسط اتوبان باقی بماند چه باید کرد؟

وی گفت: مدیران در بیان علت مخالفت خود با تکمیل پروژه اتوبان عنوان می‌کردند که با تکمیل این پروژه شهر به دو نیمه تقسیم می‌شود و برق گاز آب و تأسیسات شهری به عرض ۷۵ متر و به عمق ۸ متر از شمال به جنوب شهر تهران قطع می‌شود. همچنین با انجام این پروژه مابقی پروژه‌ها بر زمین باقی خواهد ماند. در پاسخ به این نکات عنوان کردیم که اینجا نقش مدیر و قدرت مدیریت و انسجام مشخص می‌شود. در نهایت طی ۱۸ ماه پروژه به این بزرگی به سرانجام رسید.

می‌توان ماشین‌های دارای استاندارد پنج سال کارکرده وارد کرد

وی افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از رانندگان ما خود راننده هستند و خود مالک و یا شریک ماشین هستند. با توجه به وضعیت ارز امروز کشور به جای خرید خودروهای نو می‌توان ماشین‌های پنج سال کارکرده که دارای استانداردهای لازم است، وارد کنیم.

قالیباف گفت: اگر بتوانیم آن را خریداری کنیم بهتر است اما مابه‌التفاوت یک خودرو ۵ سال کارکرده با یک خودروی نو بسیار قابل توجه است؛ در حال حاضر ماشین‌های دهه ۶۰ میلادی در تهران شب تا صبح کار می‌کند و گازوئیل به ریه‌های مردم وارد می‌کند و یا اتوبوس‌هایی که اکنون در جاده‌ها کار می‌کند به محیط زیست آسیب می‌رساند را به سرویس‌های اداره و دولت داده می‌شود و یا بلدوزرهایی که اکنون در معادن ما استفاده می‌شود در خارج از کشور به عنوان آهن قراضه محسوب می‌شود و بابت آن گازوئیل دریافت می‌کنیم و درآمد ما از معادن ۴۰ همت می‌شود. در حالی که ۴۴ همت مابه‌التفاوت قیمت گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان تا لیتری حدود ۶۰ هزار تومان را پرداخت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم را نمی‌توان اقتصاد نامید گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم، پلاک را از ماشین گرفتم و به افراد دادم. امروز یک راننده که می‌خواهد ماشین سی سال کارکرده خود را بفروشد، قیمت آن از زمانی که آن را خریداری کرده، چند ده برابر افزایش پیدا کرده با این وجود اکنون برای خرید یک ماشین نو نیاز به چند میلیارد تومان دارد. این در حالی است که این راننده نه پولی برای خرید ماشین دارد و نه سرمایه‌ای دارد و نه ما می‌توانیم ماشین او را توقیف کنیم. چرا در چنین وضعیتی باید سخت‌گیری کنیم؟

باید سیستم‌های بروکراسی را کنار بگذاریم

قالیباف با بیان اینکه اکنون برای حل مشکلات باید سیستم‌های بروکراسی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: امروز رئیس قوه مجریه باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. در وضعیتی که ما از خودروهای ۳۰ سال کار کرده استفاده می‌کنیم و از طرفی مابه‌التفاوت قیمت یک خودرو کارکرده ۵ سال با خودروی نو بسیار چشمگیر است باید از ورود خودروهای ۵ سال کارکرده استقبال کنیم چراکه با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم عمر متوسط ۲۰ ساله ماشین‌ها در کشور را به ۷ سال کاهش دهیم. در این صورت مابه‌التفاوت قیمت گازوئیلی که مصرف می‌شود، (نسبت ماشین‌های ۵ سال کارکرده و ماشین‌های سی سال کارکرده) طی ۵ سال، می‌تواند جایگزین ارز استفاده شده در این حوزه شود.قالیباف تصریح کرد: خودرو ساز داخلی ما نه خودرو ساز هست و نه خودرو ساز خواهد شد. از همین رو باید یک مدیر تصمیم درستی بگیرد تا برخی نگویند تولید متوقف شده است بلکه باید رانت و بی‌عرضگی متوقف شود. ما قادر به ساخت پلتفرم خودرو نیستیم، یک پلتفرم خودرو حداقل ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد و حداقل ۴۰ میلیون تیراژ می‌خواهد تا اقتصادی باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مردم، خودروساز، کارگر همه ناراحت هستند. ۲۵۰ همت زیان انباشه در این حوزه وجود دارد که باید دولت آن را بپردازد. دولت از کجا باید این زیان را پرداخت کند؟ نتیجه دخالت دولت به امور خودروسازی و اقدامات ناشی از آن تورم ۴۰ درصدی را به بار می‌آورد. مردم ما شایسته استفاده از خودروی مناسب هستند.

یک ماشین نداریم به اروپا برود!

قالیباف با اشاره به اینکه هم اکنون موقعیت ترانزیتی داریم اما یک ماشین نداریم به اروپا برود! خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور باید معطوف به هدف، قابل کنترل، پیش‌بینی پذیر باشد. اما امروز اقتصاد کشور ما هیچیک از این ویژگی‌ها را ندارد.

وی افزود: اساس اصلی ما در دولت چهاردهم، رشد اقتصادی است و در این مسیر ناگزیر به بازتولید و باز توزیع ثروت هستیم.

تحقق رشد اقتصادی با کمک به ابتدای زنجیره تولید

قالیباف با بیان اینکه بسیاری از محصولات به ویژه در بخش کشاورزی فاصله قیمتی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، ۱۰ برابر است، گفت اگر به دنبال رشد اقتصاد هستیم باید به ابتدای زنجیره (برای تولید) کمک کنیم.

وی با بیان این پرسش که چرا در بن بست حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: رئیس قوه مجریه لازم نیست اقتصاددان باشد اما باید به امور اقتصادی آگاه باشد. رییس قوه مجریه تصمیم گیر است اما تصمیم ساز نیست.

قالیباف گفت: اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، دانشگاه و… در اقتصاد تصمیم ساز هستند و رییس قوه مجریه تصمیم‌گیر است.

وی ادامه داد: ما باید مالکیت را به رسمیت بشناسیم و اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم. سرمایه ترسو است. سرمایه جایی می‌رود که احساس امنیت داشته باشد.

جامعه تبعات پرداخت مالیات از تورم را می‌دهد

قالیباف در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی گفت: زمانی که مابه‌التفاوت تورم داخل کشور با خارج از کشور متفاوت می‌شود چه کسی می‌خواهد آن را جبران کند؟ مردم عقل معیشت دارند، زمانیکه ما به عنوان رییس جمهور مراقب دارایی او نیستیم، او برای خود سیاست گذاری می‌کند تا آسیب نبیند و سرمایه خود را در حداقل در صندوق امانات نگهداری می‌کنند.(البته در این میان کسانی که سرمایه ندارند از مرز فقر عبور می‌کنند و نابود می‌شوند) زمانی که مالیات از محل تورم گرفته می‌شود به جای تولید، این تبعات به جامعه وارد می‌شود.

وی با تاکید به جذب سرمایه داخلی اظهار کرد: بارها اعلام کردم که نمی‌گوییم نباید تحریم را حل کنیم، اما اگر به تولید رانت اضافه داده شود، این امر می‌شود ضد تولید.

آمریکا در طول تاریخ دشمن ما بوده

قالیباف با تاکید بر اینکه موافق مذاکرات بودم خاطرنشان کرد: مذاکره یک روش مبارزه است. در سیاست باید همواره به این نکته توجه داشت که با دشمن خود سخن می‌گوییم. امریکا نه تنها از پس از انقلاب دشمن ما است بلکه در طول تاریخ دشمن ما بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت دستگاه دیپلماسی ما به اندازه تمامی دستگاه‌های دیگر است، تصریح کرد: در مذاکرات با دشمن باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم.

۴۵ میلیارد دلار ظرفیت ارزی

قالیباف با تاکید بر اینکه سیاست‌زدگی بر اقتصاد، مرگ اقتصاد است؛ خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد حل می‌شود به شرطی که سیاست‌زدگی بر اقتصاد نباشد. در صورتی که بتوانیم سرمایه داخلی را جذب کنیم سرمایه‌گذار خارجی خود به میدان خواهد آمد. بر اساس امار منتشر شده حداقل ۴۵ میلیارد دلار ظرفیت ارزی در اختیار مردم در داخل کشور است. اگر نتوانیم این سرمایه را جذب کنیم هیچ سرمایه‌گذار ایرانی خارج از کشور را نیز نمی‌توانیم جذب کنیم.

صندوق سرمایه‌گذاری ارزی تأسیس شود

قالیباف پیشنهاد راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی را مطرح کرد و گفت چه اشکالی دارد این صندوق راه اندازی شود و سود ارزی نیز به مردم پرداخت کند؟ باید امید را در جامعه زنده کنیم. حتماً نباید قیمت گذاری دستوری در کشور انجام شود بلکه با بازتوزیع ثروت، باید از ایجاد فشار بیشتر به مردم جلوگیری شود./ مهر

نظر شما