شناسهٔ خبر: 67325518 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

۵G دنیای گیمرها و استریم ها را متحول کرد

نسل پنجم تلفن همراه ابعاد جدیدی از کیفیت دریافت خدمات در حوزه بازی آنلاین، تولید محتوا برای رسانه های دیجیتال و تحقق بخشی از شهر هوشمند را برای فعالان در این عرصه ها را به ارمغان آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار،شاید واژه استریمینگ برای افرادی که اطلاعات تخصصی در حوزه فناوری و ای تی ندارند کمی ثقیل و ناآشنا باشد اما بدون شک گیمرهای حرفه ای که عمدتا از نسل جوان هستند به خوبی درباره این واژه می دانند.البته ناآشنا بودن این لغت برای سایر نسل ها بدین مفهوم نیست که آنها از خدمات نسل پنجم اینترنت بی بهره هستند.

در دنیای امروز اکثر افراد صاحب تلفن هوشمند هستند و طبیعتا از خدمات این گوشی ها برای ورود به دنیای مجازی بهره مند می شوند و می توانند از استریمنگ ها برای کسب اطلاعات جدید، سرگرمی و. .. استفاده می کنند.

استریمینگ به هر گونه محتوای رسانه‌ای که به صورت ضبط شده یا زنده از طریق شبکه اینترنت، به رایانه‌ها و دستگاه‌های همراه مانند گوشی و تبلت منتقل شده و توسط بیننده به صورت ریل تایم پخش می‌شود استریم می گویند. پادکست‌ها،ویدئوکست‌ها، وب کست‌ها، فیلم و سریال، برنامه‌های تلویزیونی و کلیپ‌های موسیقی فُرم‌های متداول استریمِ محتوای صوتی تصویری هستند.بنابراین با فراگیری تلفن های هوشمند تمامی مردم مشتری محتوایی که برای رسانه های مجازی تولید و عرضه می شود، هستند.البته انتخاب کاربران نسل جدید و قدیم برای انتخاب نوع محتوای عرضه شده در این بستر شاید تفاوت هایی داشته باشد ولی در نهایت تمامی مردم از این خدمات بهره مند می شوند.

در تمامی دنیا از فرم های متداول استریم ها استفاده می شود ولی نکته حائز اهمیت در کیفیت دریافت این خدمات است در زمانی که خدمات ۴G از سوی اپراتورها ارائه می شد طبیعتا اشکالاتی در مسیر استفاده از ظرفیت رسانه های دیجیتال و بازی و سرگرمی به دلیل سرعت پایین اینترنت ایجاد می شد اما با فعال شدن نسل پنجم تلفن همراه و افزایش سرعت نت امکان گسترش فعالیت در استریم ها محقق شد.

در حال حاضر اپراتور همراه اول با ارائه خدمات ۵G استاندارد جدیدی از شبکه سلولی در دسترس‌ کاربران قرار داده است ؛ البته هنوز تا فراگیرشدن تکنولوژی ۵G فاصله داریم. توسعه ۵G علاوه بر کاهش احتمال قطع ارتباط و افزایش نقاط پوشش ‌دهی این امکان را برای کاربران مهیا می کند تا بتوانند با سرعت زیاد داده های مورد نظر در زمینه های مختلف را دریافت کنند.به عنوان مثال ۵G تاثیر زیادی بر صنعت بازی‌های موبایلی خواهد داشت و تجربه‌های جدید را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد که با فناوری ۴G امکان‌پذیر نیست.

استفاده از استریم ها در فضای رسانه ای و فیلم و موسیقی بسیار رایج شده ولی برای گیمرها استفاده از این فضا چندان مقبول نیست زیرا گیمرها برای استریم باید نزدیک محل سرور بازی باشند و اگر فاصله زیادی از سرور داشته باشند، تاخیر زمانی امکان بازی‌ کردن و استریم هم‌زمان و لحظه‌ای را نمی‌دهد یا آن را بسیار سخت می‌کند. با توسعه نسل پنجم تلفن همراه این امکان برای کاربران به وجود می آید تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی جدید به بازی آنلاین با استفاده از تلفن همراه بپزدازند.

از دیگر مزایای ورود نسل پنجم تلفن همراه به عرصه گیمینگ می توان به استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی و واقعیت گسترده اشاره کرد. هر چند در بیشتر موارد این فناوری‌ها به سخت ‌افزار تخصصی نیاز دارند. اما، ۵G و ارتباط آن با واقعیت مجازی به شما این امکان را می‌دهد تا از این فناوری‌ها در تلفن‌های همراه استفاده کنید.

واقعیت افزوده ترکیبی از داده‌های دیجیتال و دنیای واقعی را ایجاد می‌کند. در واقع واقعیت افزوده المان‌های دیجیتالی را به دنیای واقعی می‌آورد. این فناوری به هدست‌های ویژه و تجهیزات گران‌قیمت نیاز ندارد و همین گوشی‌های هوشمندی که در دست‌تان است، قابلیت اجرای برنامه‌های واقعیت افزوده را دارند و باعث می‌شود شما چیزی را ببینید که به صورت فیزیکی در محیط وجود ندارد. اما واقعیت مجازی در واقع استفاده از کامپیوتر برای ایجاد محیط‌های تعاملی سه‌بعدی است. بر خلاف واقعیت افزوده، واقعیت مجازی برای ایجاد فضاهای تعاملی به محیط فیزیکی وابسته نیست. در عوض، شما را در محیط‌هایی غوطه‌ور می‌کند که همه‌چیز، از پس‌زمینه گرفته تا صدا و تجربه لمس اجسام، به‌صورت دیجیتالی ایجاد و دستکاری شده‌اند.تفاوت دیگر بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که برای ورود به واقعیت مجازی باید از سخت‌افزار یا نرم‌افزار خاصی مثل عینک واقعیت مجازی گوگل یا کنترلرهای مخصوص استفاده کنید؛ در حالی که واقعیت افزوده نیازی به تجهیزات خاص و ویژه‌ای ندارد.

البته با استفاده از تکنولوژی ۵G در گیمینگ کاربران موبایل می‌توانند بازی‌های مورد علاقه خود را بدون نگرانی درباره محدودیت دیتا اجرا کنند.همچنین۵G می تواند امکان انتقال دیتاهای زیاد را در مدت‌زمان کوتاهی فراهم می‌کند.البته مصرف کم باتری تلفن همراه نیز از دیگر مزایای این تکنولوژی است.

پائولو کوللا، معاون خدمات دیجیتال در اریکسون معتقد است که اینترنت ۵G پایه‌ای برای تحقق پتانسیل کامل اینترنت اشیا است. بدیهی است که ۵G به نوآوری در بسیاری از صنایع کمک می کند و بستری را فراهم می کند که فناوری های نوظهوری مانند اینترنت اشیا را به بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد و سبک زندگی ما تبدیل شوند.

نظر شما