شناسهٔ خبر: 67324762 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

توضیحات مهم آموزش‌وپرورش درباره شهریه مدارس

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش درباره برخورد با مدارس متخلف توضیحاتی را ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

«احمد محمودزاده» معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره روند نظارت بر اخذ شهریه از سوی مدارس غیرانتفاعی گفت: شهریه امسال را از طریق سامانه ابلاغ کرده‌ایم. فرآیند این سامانه از اردیبهشت سال ۱۴۰۳ در حال پیگیری است و شهریه مدرسه در پنل مدیریتی مدرسه دیده می شود. اگر مدرسه‌ای هنوز برای شهریه سال ۱۴۰۳ به توافق نرسیده و هنوز مشخص نیست چه میزان شهریه‌ای را تعیین می‌کند، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ باید متناسب با شهریه سال گذشته، ثبت نام اولیه را انجام دهد.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه این دو فرایند را در مسیر ثبت نام پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: درخصوص نظارت نیز اقداماتی متعددی صورت می‌پذیرد از جمله اینکه از طرق سامانه اولیای دانش آموزان می‌توانند با ما ارتباط برقرار کنند و در سامانه اعلام کنند که به طور مثال به یک مدرسه رفته‌اند که شهریه آن ۳۵ میلیون تومان بوده، اما مدرسه ۵۰ میلیون دریافت کرده است. همچنین به صورت حضوری می‌توانند به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت منطقه و یا به مدیران مشارکت‌ها در منطقه می‌توانند مراجعه کرده و چنین مواردی را گزارش دهند.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش گفت: ما به صورت میدانی از مدارس غیرانتفاعی بازدید می‌کنیم و در جایی اگر تخلف دریافت بیش از شهریه مصوب را مشاهده کنیم با مدرسه برخورد می‌کنیم. نحوه برخورد امسال نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است؛ برای برخورد با مدارس متخلفی که مازاد شهریه دریافت می‌کنند بند قانونی امسال اضافه کرده‌ایم. این بند قانونی براساس مصوبه مجلس است که تصویب و ابلاغ شده است.

محمودزاده تاکید کرد: براساس این مصوبه اگر مدرسه‌ای هزینه‌ای خارج از آن شهریه و فوق برنامه‌ای که آموزش و پرورش برای مدرسه تعیین کرده است؛ دریافت کند، آموزش و پرورش منطقه، استان و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در صورت احراز این موضوع از حساب مدرسه این پول را برداشت کرده و مازاد دریافت شده به والدین دانش آموز پرداخت می‌شود و به دلیل این تخلف مدرسه جریمه می‌شود. در سال‌های گذشته این بند در مقررات ما نبود و ما نمی‌توانستیم برخورد مناسبی داشته باشیم، اما الان این بند به صورت قانونی ابلاغ شده است.

وی درباره جریمه مدارس متخلف گفت: علاوه بر پرداخت مازاد دریافتی شهریه به والدین، به دلیل این تخلف می‌توانیم برای مدرسه درخصوص دریافت بخشی از شهریه تا صددرصد شهریه حکم صادر کنیم و این پول از حساب مدرسه برداشت شده و برای مناطق محروم استفاده می شود. ما فرآیند اجرای این مصوبه را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم و در حال رایزنی هستیم که این اتفاق بیفتد. البته ما از همه مدارس غیردولتی به دلیل اهتمام و همکاری که با ما دارند و بخشی از کار سنگین آموزش و پرورش در این حوزه را برعهده دارند تشکر و قدردانی می‌کنیم، اما قطعا با اندک مدارسی که مرتکب تخلف می‌شوند برخورد می‌کنیم، البته در اکثر استان‌های کشور هم چنین تخلفاتی را مشاهده نمی‌کنیم و شاید به صورت انگشت شمار در برخی از استان‌ها این اتفاق بیفتد و در تهران بیشتر مشاهده می‌شود.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش با بیان اینکه توصیه به اولیا و موسسان بزرگوار داریم این است که شهریه مدارس را از سایر موضوعات که ربطی به شهریه ندارد را جدا کنند، گفت: از موسسان درخواست داریم این تفکیک را داشته باشند، همچنین از اولیاء تقاضا داریم که متناسب با این تفکیک‌ها در صورتی که اعتراض دارند موضوع اعتراض خود را پیگیر باشند.

هزینه‌های ایاب وذهاب، لباس فرم، غذا و میان وعده نباید به همراه شهریه دریافت شود

محمودزاده با اشاره به تفکیک هزینه‌هایی که یک مدرسه غیرانتفاعی ممکن است دریافت کند، گفت: ما در مدارس غیرانتفاعی یک شهریه ثابت و یک شهریه فوق برنامه داریم که ۴۰ درصد هزینه شهریه ثابت است. یعنی هر مدرسه یک شهریه ثابت دارد و ۴۰ درصد این شهریه را می‌تواند برای فوق برنامه دریافت کند. ساعات فوق برنامه و همچنین عناوین درسی و غیردرسی مشخص است. موضوع دوم این است که هزینه‌هایی مانند ایاب وذهاب، لباس فرم، غذا و میان وعده نباید به همراه شهریه دریافت شود، اگر در مدرسه‌ای بابت این موارد هزینه‌ای دریافت می‌شود، حتما با همکاری و هماهنگی انجمن اولیا و مربیان و رضایت اولیاء است که این اتفاق می‌افتد. این جزء وظایف مدارس و شهریه‌ای نیست. این هزینه براساس عرف است و اگر مدرسه‌ای دریافت می‌کند جدا از شهریه مدارس است و ربطی به شهریه ندارد و ما هم ابلاغ نمی‌کنیم. ما نظارت داریم که براساس تعرفه‌های دستگاه‌هایی که متولی این موضوع هستند این قراردادها بسته شود.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر مدرسه‌ای سرویس ایاب و ذهاب می‌گیرد هزینه این سرویس ایاب و ذهاب از سوی سازمان تاکسیرانی ابلاغ می‌شود و ربطی به آموزش و پرورش ندارد و باید متناسب با هزینه‌ای باشد که سازمان تاکسیرانی اعلام می‌کند. همچنین درخصوص هزینه میان وعده، لباس فرم و… نیز براساس ابلاغیه‌ای که آموزش و پرورش داده، عدد آن مشخص است ما تاکیدمان بر این است که به اندازه عرف جامعه هزینه دریافت شود و بیشتر از عرف نباشد یا غذایی که در مدرسه داه می‌شود عرفی باشد و غذای خاصی نباشد که هزینه زیادی به خانواده تحمیل شود. این موارد نیز هزینه‌های مشخصی دارد و در بخشنامه به مدارس اعلام شده است.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این موارد مربوط است به اولیاء دانش‌آموز و انجمن اولیاء و مربیان که باید از شهریه تفکیک شود. موضوع دیگری که لازم است از هزینه شهریه مدارس تفکیک شود، موضوع فعالیت‌های آموزشگاهی است مانند زبان. اگر مدرسه‌ای کلاس زبان برگزار می‌کند یا خود مدرسه مجوز آموزش زبان را دارد؛ تعرفه آن جداگانه است. اگر مجوز ندارد و آموزشگاه دیگری در مدرسه کلاس زبان برگزار می‌کند این هم دارای تعرفه است و جدا از شهریه مدرسه است. بنابراین اولیاء توجه داشته باشند که این سه مورد را با هم یکی نکنند و بعد اعلام کنند که شهریه مدرسه زیاد شده است.

محمودزاده تصریح کرد: بنابراین شهریه مربوط به برنامه درسی و فوق برنامه جداگانه است. شهریه مربوط به هزینه ایاب و ذهاب و غذا و لباس فرم نیز به صورت جداگانه محاسبه می‌شود و شهریه کلاس‌های آموزشگاهی نیز جداگانه است. از موسسان درخواست داریم که به این موارد در موقع ثبت نام اشاره کنند و به اولیاء اطلاع دهند، هزینه‌هایی که دریافت می‌کنند هرکدام مربوط به کدام بخش است.

وی تصریح کرد: ما متناسب با مدرسه، میزان شهریه را در نظر گرفته‌ایم البته سقف و کف شهریه مدارس کشور مشخص است. شهریه هر مدرسه نیز در تابلوی مدرسه مشخص است شهریه مدرسه متناسب با عملکرد مدرسه و الگوی شهریه‌ای است که به مدرسه اجازه داده‌ایم و براساس آن عددی را به مدرسه ابلاغ کرده‌ایم. این عدد را اولیاء دانش‌آموز باید از مدرسه پیگیری کند البته درسامانه مدرسه نیز وجود دارد بعد از رویت این هزینه و هزینه فوق برنامه و… اگر والدین اعتراضی داشتند از مسیرهایی که اعلام کردیم می‌توانند شکایت کنند.

مدارس متخلف از تعطیلی یک سال تا مادام العمر جریمه شده‌اند

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش درباره برخورد با مدارس متخلف در سال تحصیلی گذشته گفت: در سال گذشته با حدود هزار و ۳۰ مدرسه برخورد شده است که از موارد توبیخ و تذکر گرفته تا تعطیلی با این مدارس متخلف برخورد شده است. ۲۵۰ مدرسه در سال گذشته تعطیل شده‌اند. این مدارس از تعطیلی یک سال تا تعطیلی مادام العمر جریمه شده‌اند. امسال نیز نظارت ما جدی است و قوانین محکم‌تر و جدی‌تر شده است و برخورد‌هایمان ملموس‌تر شده است. البته خیل عظیمی از مدارسی متناسب با سیاست‌ها و حکمرانی ما زحمت می‌کشند و کار و تلاش می‌کنند. اندک مدارسی هم هستند که تخطی و تخلف می‌کنند خیل زیادی از مدارس ما اقدامات مناسبی دارند و آموزش‌های مناسبی را به دانش آموزان ارائه می‌دهند. به همین دلیل استقبال از مدارس اتفاق می‌افتد. تعداد کمی از مدارس نیز هستند که ممکن است مرتکب تخلف شهریه‌ای شوند که حتما با آن‌ها برخورد جدی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بیشترین تخلفات در تهران است و در برخی از مناطق تهران شاهد بروز چنین تخلفاتی در برخی مدارس هستیم. برخی از این مدارس دریافت هزینه‌های زیاد را به دلیل افزایش اجاره بهاء ذکر می کنند.همچنین خدمات بیش از حد بعضا ارائه می‌دهند که در داخل شهریه محاسبه می‌کنند که اغلب خانواده‌ها علاقه‌مند هستند، البته ممکن است برخی از خانواده‌ها ناراضی باشند. بخشی هم توقع مدارس است که چون برند هستند هزینه بیشتری دریافت می‌کنند و ما باید مراقبت کنیم که چنین اتفاقاتی نیفتد.

نظر شما