شناسهٔ خبر: 67324198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پولتیکو: آیا حزب‌الله لبنان و اسرائیل واقعا در آستانه یک تقابل جدی قرار گرفته‌اند؟!

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه پولتیکو در گزارشی درباره اوضاع سیاسی و نظامی خاورمیانه دست به طرح این پرسش زده- که آیا واقعا حزب‌الله لبنان و اسرائیل در آستانه یک تقابل جدی قرار گرفته‌اند؟! این نشریه در همین گزارش جواب این پرسش را داده و نوشته که با وجود تلاش‌ها و هشدارهای جدی شدیدی که ابراز شده، ساعت به ساعت خطر گسترش درگیری در خاورمیانه در حال افزایش است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه پولتیکو؛ از ماه اکتبر به بعد مقامات غربی به طور خستگی‌ناپذیری در سعی و تلاش بوده‌اند تا از گسترش جنگ در غزه جلوگیری کنند و در این میان تمام توجه و تمرکزشان روی احتمال وقوع خصومت و درگیری‌های تمام‌عیار بین اسرائیل و جنبش حزب‌الله لبنان- هم‌سو و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران- بوده است.

با وجود تلاش‌ها و هشدارهای شدید، خطر گسترش درگیری‌های منطقه‌ای ساعت به ساعت در حال افزایش است و این موضوع آموس هاکشتاین فرستاده ویژه جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده را وادار کرده به طور مستمر و مداوم روی خطر وقوع یک جنگ بزرگ‌تر تاکید کند.

وقوع درگیری تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان برای همگان ویرانگر خواهد بود و پس‌لرزه‌های آن کل منطقه خاورمیانه و حتی فراتر از آن را به لرزه درخواهد آورد. این اتفاق با ریسک و خطر آسیب رساندن به روند شکننده عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و همسایگان عرب نیز همراه خواهد بود- که تحت رهبری ایالات متحده در ماه‌های اخیر دنبال شده است.

علاوه بر این، وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله به احتمال زیاد باعث خواهد شد جمهوری اسلامی ایران بیشتر و آشکارتر از موارد قبلی درگیری‌های خونین و بی‌نتیجه‌ای که در سال‌های 1996 و 2006 بین طرفین روی داده بود، وارد مناقشه شود. این پیامی است که جمهوری اسلامی ایران با عملیاتی که در ماه آوریل انجام داد و در اقدامی بی‌سابقه مستقیماً از خاک خود به اسرائیل حمله کرد، پیش از این به وضوح ارسال کرده است.

اما با وجود افزایش فشارهای داخلی بر اسرائیل برای مقابله با حزب‌الله، آیا رهبران رژیم صهیونیستی به درخواست‌های واشنگتن برای خویشتن‌داری گوش خواهند داد؟

از هشت ماه پیش که اسرائیل عملیات نظامی تلافی‌جویانه خود پس از حملات هفتم اکتبر حماس را در غزه آغاز کرده، حزب‌الله و نیروهای نظامی اسرائیل بارها و بارها به تبادل آتش پرداخته‌اند. با این حال هر دو طرف مواظب بوده‌اند مبادلات روزانه‌شان از آستانه جنگ و نبرد تمام‌عیار فراتر نرود- و به عبارت بهتر در چارچوب آن‌چه که سیاستمداران لبنانی «قواعد بازی» می‌نامند و از سال ۲۰۰۶ برای اجتناب از ریسک افزایش تنش‌های فی‌مابین وضع شده است، عمل کرده‌اند.

با این حال به گفته هاکشتاین «در روزهای گذشته گام به گام شاهد تغییراتی در این زمینه بوده‌ایم و تنش‌های بین حزب‌الله و اسرائیل با تشدید قابل‌توجهی همراه بوده است. برای همین هم نیاز فراوانی به کاهش فوری تنش احساس می‌شود».فرستاده ویژه رییس‌جمهور آمریکا تاکید می‌کند که «تبادل آتش در سراسر خط مرزی بین اسرائیل و لبنان به اندازه کافی طولانی شده است».

اظهارات هاکشتاین با توجه به این واقعیت بیان می‌شود که حزب‌الله هفته گذشته پس این که یکی از فرماندهان ارشدش به نام طالب عبدالله توسط ارتش اسرائیل مورد هدف قرار گرفت و از دست رفت، با شلیک صدها موشک و پهپاد به سمت سایت‌های نظامی اسرائیل به این اقدام پاسخ داد. این گروه در این عملیات از پهپادهای مملو از مواد منفجره، راکت و موشک‌های ضدتانک استفاده کرد. حزب‌الله در ماه مه نیز برای اولین بار با پرتاب یک پهپاد حامل موشک به اسرائیل حمله کرده بود. در مجموع، حزب‌الله می‌گوید که از اکتبر سال گذشته به بعد با حمایت جمهوری اسلامی ایران بیش از 2000 حمله علیه اسرائیل انجام داده است و تنها زمانی به خصومت‌ها پایان خواهد داد که توافقی در غزه حاصل شود- و این احتمالی است که روز به روز دورتر از دسترس به نظر می‌رسد.

باید این نکته را هم به شرایط حاکم بر خاورمیانه افزود که حزب‌الله در یک هفته اخیر به‌طور تهدیدآمیزی نزدیک به 10 دقیقه فیلم از بندر حیفا و دیگر مکان‌های حساس شمال اسرائیل- از جمله سامانه‌های دفاع هوایی گنبد آهنین- منتشر کرده است. به گفته این گروه این فیلم.ها توسط یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی گرفته شده- و این هواپیما بعد از این کار بدون این که به مانعی برخورد کند، به لبنان بازگشته است.

در این میان اسرائیل هم به نوبه خود ماه‌هاست که هشدار می‌دهد که قصد دارد حزب‌الله لبنان را- چه از طریق دیپلماسی و چه با کمک جنگ- از حوالی مرز لبنان و اسرائیل دور کرده و به آن سوی رودخانه لیتانی بفرستد.

متن کامل این مطلب را در آدرس زیر در نشریه پولتیکو بخوانید

نظر شما