شناسهٔ خبر: 67324191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«قمار مکرون» سوالاتی ناراحت‌کننده را در مورد آینده اروپا مطرح کرده است/ گزارش ایندیپندنت

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- روزنامه ایندیپندنت در مطلبی به قلم شورای سردبیری‌اش نوشته که قمار امانوئل مکرون سوالات ناراحت‌کننده‌ای در مورد آینده اروپا مطرح کرده است. در این مطلب به این واقعیت تاریخی اشاره شده که «تاکنون الگویی در دموکراسی‌های غربی وجود داشته که به موجب آن دولت‌های عوام‌گرا و به اصطلاح پوپولیستی که بعد از دولت‌های میانه‌روی مرکزگرا روی کار می‌آیند، اغلب با شکست مواجه می‌شوند»؛ و در ادامه نیز آمده: «بنابراین در شرایط حاضر ما باید امیدوار باشیم که تغییرات جدید اروپا و حرکت این قاره به سمت احزاب دست راستی تندرو از این الگو پیروی کرده و یک حرکت زودگذر و موقتی باشد».

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از روزنامه ایندیپندنت؛ شورای سردبیری این روزنامه در ستون سرمقاله خود نوشته:
از زمان بازنشستگی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در سال 2021، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه برجسته‌ترین شخصیت سیاسی اروپا به شمار آمده است. آقای مکرون که در راس تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپا قرار گرفته و مسئول دومین اقتصاد بزرگ این قاره است و موقعیت سنتی رهبری سیاسی فرانسه را نیز بر عهده دارد، هم‌چنین تاکنون- حداقل در امور مربوط به اروپا- سیاستمدار مطمئنی نشان داده است.

او به تازگی- پس از تلاش‌های ناموفق قبلی برای نزدیک شدن به پوتین- رهبری مقاومت سخت اروپا در برابر تجاوز روسیه به اوکراین را بر عهده گرفته است. مکرون هم‌چنین یک شخصیت قدرتمند در داخل فرانسه و خارج از این کشور است. علاوه بر این، او در رأس حزب میانه‌روی رنسانس برخلاف احتمالات و تصورات موجود کاخ الیزه را به تصرف خود درآورده و حتی از سال 2022 دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را نیز آغاز کرده است. البته مکرون به محض ورود به کاخ الیزه- برای دومین بار- اکثریت پارلمانی را از دست داد، اما با این حال کنترل او بر امور کشورش، به‌رغم برخی نظرسنجی‌های ناامیدکننده ثابت مانده است.

اما آیا او بعد از تغییرات سیاسی اخیر این کنترل را از دست داده است؟ در نگاه اول، تصمیم غافلگیرکننده او برای برگزاری انتخابات زودهنگام برای پارلمان فرانسه در واکنش به نتایج فاجعه‌بار حزب رنسانس و متحدانش در انتخابات پارلمانی اروپا، عملی وحشت‌زده و عجولانه به نظر می‌رسید. چرخش آشکار مردم به احزاب تندروی دست راستی، مانند اتفاقی که در آلمان نیز توسط اولاف شولتز رقم خورد، قطعاً نشان از رد کارنامه رئیس‌جمهور را دارد. برای همین هم درخواست مکرون برای برگزاری یک انتخابات زودهنگام در واکنش به رای عدم اعتماد مردم تا حد زیادی دن‌کیشوت‌وار به نظر می‌رسد. حقیقت این است که اقدام مکرون ظاهراً از تصمیم مشابه نخست‌وزیر بریتانیا الهام گرفته- که خواستار برگزاری یک انتخابات عمومی زودهنگام شد و حالا ناظران سیاسی با تعجب شاهد انجام یک کار ریشی سوناکی از سوی مکرون شده‌اند.

با این حال با یک بررسی دقیق‌تر، حرکت رئیس‌جمهور مکرون اگرچه با خطراتی می‌‌تواند همراه باشد، اما منطقی به نظر می‌رسد. او در این زمینه روی ماهیت خاص سیستم انتخاباتی فرانسه برای تجدید حکمرانی خود تکیه کرده است. در واقع به دلیل روند دو مرحله‌ای انتخابات فرانسه، مکرون امیدوار است در رای‌گیری دوم و نهایی بین دو نامزد پیشتاز، یک بار دیگر پیروزی‌های خود بر مارین لوپن رهبر جبهه ملی را در سال‌های 2017 و 2022 تکرار کند. این سیستم که رأی‌دهندگان را مجبور به انتخاب‌های ناخوشایند اما ضروری می‌کند، شاید در نهایت به اتحاد نیروهای ضدفاشیسم علیه نامزدهای جبهه ملی منجر شود.

متن کامل این مطلب را در ایندیپندنت بخوانید

نظر شما