شناسهٔ خبر: 67324014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عزت‌الله انتظامی انسانی زندگی‌آفرین بود

آیین نکوداشت «صدمین زادروز عزت‌الله انتظامی» با حضور هنرمندان، علاقه‌مندان و اعضای خانواده او در موزه سینمای ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پژمان بازغی که اجرای برنامه را به‌عهده داشت ضمن ابراز خیر مقدم به مهمانان حاضر در مراسم گفت: این مراسم فرصتی است تا اهالی سینما بار دیگر دور هم جمع شوند و امیدوارم این رسم خوشایند سال‌های سال پابرجا باشد. خوب است که انسان از خود نام نیک به‌جای بگذارد. این افتخار را داشتم که سال‌های سال در خدمت استاد انتظامی بودم و در تماشای تئاتر و نمایش فیلم او را همراهی می‌کردم.

وی ادامه داد: من از انتظامی اخلاق حرفه‌ای را که حلقه مفقوده سینمای ایران است، آموختم.

موزه‌ها امن‌ترین مکان فرهنگی برای فرزندان ما هستند

بازغی ادامه داد: ابتدا باید سعی کنیم به مردم و همکاران خود احترام بگزاریم و این وظیفه هنرمندان است. انتظامی فردی بسیار منظم بود و بارها فیلمنامه را مطالعه می‌کرد و حتی پیش از حضور گروه تدارکات، وارد صحنه فیلمبرداری می‌شد و فیلمنامه را مرور می‌کرد و ایده‌هایی را بر آن می‌نوشت.

بازغی بیان داشت: این آیین نکوداشت به‌همت خانه موزه استاد انتظامی و آقای شکرخدا گودرزی، انجمن صنفی بازیگران خانه سینما که من به‌عنوان رئیس افتخار همکاری با آن را دارم و همچنین موزه سینما به‌مدیریت مجید اسماعیلی برگزار شده است.

وی افزود: از مدیرعامل موزه سینما قول گرفته‌ایم تا بازدید از موزه سینما در روز زادروز استاد انتظامی برای مردم رایگان شود و ایشان در تلاش است این اتفاق رخ دهد. موزه‌ها امن‌ترین مکان فرهنگی برای فرزندان ما هستند و موزه‌ سینما نیز بخش مهمی از فرهنگ تصویری این سرزمین را در خود جای داده است و نیاز است مردم از آن بازدید کنند.
از استاد مهرجویی یاد می‌کنم که آثار بسیار باارزشی را کنار استاد انتظامی تولید کرد که از جمله آثار فاخر سینمای ایران به‌شمار می‌رود.
ایران از جمله کشورهایی است که پس از اختراع دوربین، این وسیله به‌سرعت وارد کشور شد و گنجینه بی‌نظیری از فرهنگ گذشته و آثار سینمایی در این موزه موجود است.

وجود عنصر اخلاق موجب ماندگاری هنر می‌شود

سپس مجید اسماعیلی مدیر موزه سینما نیز در سخنانی گفت: دفتر کار آقای انتظامی در موزه سینما واقع شده بود و همکاران قدیمی ما در موزه سینما گاهی خاطراتی از ایشان نقل می‌کنند. همواره فکر می‌کردم چه می‌شود که برخی از بازیگران موفق به محبوبیت دست پیدا نمی‌کنند، این مسئله تنها مرتبط با هنر آن‌ها نیست و همیشه از اخلاق نیکو و مهربانی و محبت استاد انتظامی نسبت به اطرافیان خود مطالبی گفته شده است. اگر عنصر اخلاق را بخشی از کار خود بدانیم، قطعاً هنر ما ماندگار خواهد شد، خوشحالم که امروز این مراسم در موزه سینما برگزار می‌شود.

انتظامی یک چهره ملی است

در ادامه این مراسم شکرخدا گودرزی رئیس خانه موزه استاد انتظامی نیز در سخنانی گفت: انتظامی کسی بود که توانست اولین ثبت جهانی سینمای ایران را با خود به‌ارمغان آورد و بر تارک بلند بازیگری جهان بنشیند و این ادعا را داشته باشد که سینمای ایران، سینمای باعزتی است. این عزت و افتخار فرزندان برومندی چون مجید، شهاب و رامین دارد و افرادی همچون سروش و گلنوش ادامه‌دهنده این مسیر عزیز هستند. از دکتر اسماعیلی و همکاران او برای برگزاری این مراسم قدردانی می‌کنم، همچنین از علی دهکردی و پژمان بازغی نیز سپاسگزارم، هرساله مراسم کوچکی را در خانه موزه استاد انتظامی برگزار می‌کردیم و سالروز تولد استاد را گرامی می‌داشتیم.

گودرزی ادامه داد: انتظامی یک چهره ملی است و باید گرامی‌داشتی در حد جایگاه او برگزار می‌شد، به همین دلیل امسال مراسم زادروز او با مشارکت انجمن بازیگران خانه سینما، موزه سینما و خانه موزه استاد انتظامی برگزار می‌شود. من در فیلم «جایی برای زندگی» با استاد انتظامی همبازی بودم و بسیار از او آموختم. او شیوه‌ای را که با خود به سینمای ایران آورد، از گروه هنر تئاتر ملی وارد این هنر کرد، جایگاهی که بازیگری باید در باور بگنجد و بازیگر نباید بازی کند و بهتر است نقش را زندگی کند. انتظامی آثار فراوان تئاتر، تله‌تئاتر را در کارنامه دارد و در هزاردستان نقشی را ایفا کردند که برای همیشه و تمامی نسل‌ها به‌یادگار باقی ماند.

مجید انتظامی نیز در سخنان کوتاهی گفت: افتخار می‌کنم که چنین پدری داشتم و اسم او تا ابد زنده خواهد بود.

انتظامی شخصیتی صمیمی داشت و خود را استاد نمی‌دانست

نظام‌الدین کیایی از صدابرداران مطرح سینمای ایران نیز بیان داشت: درباره زندگی و ابعاد بیرونی استاد انتظامی کتاب‌های زیادی نوشته شده و فیلم‌های بسیاری ساخته شده است. میان ما رفاقت و صمیمیتی جاری بود و از یکدیگر شناخت زیادی داشتیم. به‌خاطر می‌آورم که روزی برای یک فیلم فراخوانی منتشر شده بود و افراد زیادی برای تست به موزه سینما آمده بودند. من میان آن جمعیت انتظامی را دیدم و بسیار متعجب شدم، او معتقد بود؛ "سینما دچار تغییر شده است و نیاز به اندیشه‌ای تازه دارد و می‌خواهم ببینم که آیا لایق این سینما و تفکرات یک کارگردان جدید هستم یا خیر."، او شخصیتی بسیار قابل احترام بود و هرگز خود را استاد بازیگری نمی‌دانست و فردی بسیار دوست‌داشتنی و خوش‌مشرب بود.

کیایی ادامه داد: انتظامی برای گفتن یک دیالوگ ساده تمرین‌های بسیاری را برای باورپذیر ارائه کردن نقش خود صورت می‌داد و پیش از حاضر شدن مقابل دوربین از خداوند یاری می‌خواست و به او توکل می‌کرد.

در ادامه مراسم بازغی گفت: من از اعضای انجمن بازیگران خانه سینما گله دارم که در چنین مراسمی اعضای اندکی حضور پیدا کردند در صورتی که بودن در این مراسم بسیار به یادگیری بازیگران و خصوصاً جوان‌ترها کمک می‌کند.

در ادامه این مراسم بخشی از نقش‌آفرینی استاد انتظامی در قالب ویدئومپینگ روی ساختمان اصلی عمارت باغ فردوس به نمایش درآمد.

انتظامی فردی زندگی‌آفرین بود

ایرج راد بازیگر مطرح سینما و عرصه نمایش و رئیس خانه تئاتر در ادامه این مراسم بیان داشت: ای‌کاش آقای انتظامی زنده بود و ما یکصدمین سالروز تولد او را در حضور ایشان جشن می‌گرفتیم. انتظامی همواره همراه خود به هر جمعی زندگی و شادی را وارد می‌کرد و مورد ستایش همگان قرار می‌گرفت. او فردی زندگی‌آفرین بود و به دیگران حس امیدواری تزریق می‌کرد. روحیه خاصی در وجود استاد انتظامی بود و من هیچ‌گاه فکر نمی‌کنم که او از میان ما رفته است، این هنرمند همیشه زنده خواهد بود و متأسفم که در روز تولد او، بیلبوردهای این مملکت از تصویر ایشان خالی است. انتظامی فرد یگانه، فرزانه و هنرمندی ملی بین‌المللی بود و زحمات فراوانی را در راه فرهنگ و هنر این مملکت متحمل شد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: انتظامی روی صحنه تئاتر حضور درخشانی داشت و کار خود را با پیش‌پرده‌خوانی آغاز کرد و به اوج رسید. او در سینما آقای سینما و بازیگری بود و چنین شخصیتی جایگاهی ویژه دارد و ما هنوز قدر چنین افرادی را که باعث افتخار این مملکت هستند، نمی‌دانیم. من این شانس را داشتم که سال‌های سال با او افتخار آشنایی داشتم، در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و روی یک نیمکت چهار سال کنار او نشستم در حالی که بیست و یک سال با یکدیگر اختلاف سنی داشتیم و من هنرمندی را دیدم که هرگز فراموش‌شدنی نیست. انتظامی در همان زمان فیلم «گاو» را بازی کرده بود اما در تمام لحظات در کلاس حاضر می‌شد در حالی که مدرسان از استاد نامیده شدن خود مقابل او شرمنده بودند. انتظامی اتودهایی را که قرار بود در کلاس انجام دهد همچون یک دانشجوی علاقه‌مند صورت می‌داد و مطالب در ارتباط با او فراوان است.

استاد انتظامی فردی استثنایی بود

راد ادامه داد: وقت‌شناسی او زبانزد همگان بود و افتخار داشتم در اداره تئاتر و گروه تئاتر مردم که استاد نصیریان و انتظامی بزرگان آن گروه بودند حضور داشتم. انتظامی دارای خصوصیات اخلاقی بود که بسیاری با آن آشنا نیستند. او در خانه تئاتر برای کمک به افراد نیازمند جایگاهی را به وجود آورد و هیچ‌کس از این موضوع خبر نداشت. او هرساله و پیش از آنکه سال به پایان برسد، لیستی را آماده می‌کرد که در آن هدایایی به هنرمندان نیازمند تعلق بگیرد و خود هدایا و مبالغی را تأمین می‌کرد و بدون آنکه هنرمندان از منبع آن باخبر باشند، آن‌ها را دریافت می‌کردند. او در روزهای آخر عمر خود از من و مجید فرزندش خواست تا نزد خیّرین مدرسه‌ساز برویم و مدرسه‌ای را با خیّرین مدرسه‌ساز احداث کرد. امثال انتظامی افرادی استثنایی هستند که هنر در ذات آن‌هاست و انسان‌های بزرگی هستند. او برای همیشه باعث افتخار هنرهای نمایشی این مملکت خواهد بود.

تبریک انجمن بازیگران خانه سینما به‌مناسبت زادروز پرویز پرستویی

بازغی در ادامه این مراسم گفت: امروز مصادف با زادروز پرویز پرستویی از دیگر اساتید سینمای ایران است که این اتفاق را از طرف انجمن بازیگران خانه سینما به او تبریک می‌گوییم و امیدوارم همیشه سلامت باشند.

انتظامی فروتنانه در پی یادگیری بود

کوروش سلیمانی، نایب‌رئیس انجمن بازیگران خانه سینما نیز گفت: این افتخار را داشتم که روزی ایشان به‌همراه استاد سمندریان که داور جشنواره تئاتر فجر بودند، اثری از من را روی صحنه تماشا کردند.

انتظامی دارای ویژگی‌های پرشماری در بازیگری بود، از جمله اینکه هنگامی که زندگی او را مرور می‌کنیم، با تجربه زیسته متفاوتی روبه‌رو می‌شویم. انتظامی از کودکی کار کرد و شغل‌های متفاوتی را میان مردم تجربه کرد و برای رسیدن به جایگاهی پرعزت، سختی و مرارت زیادی را متحمل شد، این تجربه زیسته در آثار او پیداست و نمود دارد.

سلیمانی افزود: او در نزدیک پنجاه‌سالگی برای آموختن بازیگری وارد دانشگاه می‌شود و این موضوع بسیار ستودنی است و گویا او هیچ جای توقفی برای خود در نظر نمی‌گرفت و فروتنانه در پی یادگیری بود. انتظامی در انتخاب آثار دقت زیادی را صورت می‌داد و به همین دلیل بخش عمده کارنامه کاری او را آثار شاخص تشکیل می‌دهد. انتظامی کارگردان بسیار بزرگی بود و تله‌تئاترهای بسیار موفقی را به‌همراه بازیگران مطرحی در کارنامه دارند.

در ادامه این مراسم فاضل جمشیدی تصنیف هزاردستان را اجرا کرد.

 

انتظامی به هر نقش اعتباری ویژه می‌بخشید

علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز درباره انتظامی بیان داشت: خوشحالم در دورانی زندگی کردم که امثال آقای انتظامی، کشاورز، نصیریان، مشایخی و داوود رشیدی در سینمای ایران حضور داشتند، افرادی که میراث فرهنگی ملموس و زنده کشور ما محسوب می‌شوند. انتظامی مردی بزرگ و بی‌مانند بود و صحبت‌های فراوانی درباره او مطرح است و نقش‌های او دارای رنگ‌آمیزی متنوعی است. او به هر نقش اعتباری ویژه می‌بخشید و بازیگری برای او اهمیت انکارناپذیری داشت. انتظامی در زلزله بم و آذربایجان پیش‌قدم بود و برای نیازمندان کمک‌های بسیاری را جمع‌آوری کرد. به‌عنوان نماینده اصناف سینمای ایران از برگزاری چنین جشن‌هایی تشکر و قدردانی می‌کنم.

گلنوش انتظامی نوه زنده عزت‌الله انتظامی نیز گفت: ایشان پدربزرگ نمونه‌ای بودند و روزهای اول مدرسه او ما را همراهی می‌کرد. او همیشه از من می‌خواست هر کاری داشتم و هر چه می‌خواستم با او در میان بگذارم.

در انتهای این مراسم هدیه‌ای به‌رسم یادبود از طرف مدیرعامل موزه سینما به همسر استاد عزت‌الله انتظامی اهدا شد.

انتهای پیام/+

نظر شما