شناسهٔ خبر: 67323111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

هجمه‌های هدفمند با چه نیتی؟

نقطه عطف تخریب‌ها علیه پزشکیان را می‌توان در مناظرات دید؛ جایی‌که در مناظرات 3 گانه اخیر با تِم اقتصادی و فرهنگی؛ برخی کاندیداها به‌ویژه علیرضا زاکانی وظیفه تخریب را در میان نامزدهای اصولگرا به عهده داشتند.

صاحب‌خبر -
روزنو :

هجمه‌های هدفمند با چه نیتی؟

حمید شجاعی: شاید جریان حداقلی تصورش بر این بوده که پس از اتفاقات رخ داده و در پی آن برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری باید همین رویه ادامه یابد و در رقابت‌های انتخاباتی نیز شاهد حضور یک نفر از این جریان برای حضور در قامت رئیس‌جمهور دولت چهاردهم باشیم و پلن دیگری را مثل رقابت با سایر جریانات سیاسی و پیروزی احتمالی آنها در نظر نداشته‌اند.

به همین جهت است که از زمان اعلام تایید صلاحیت‌شدگان تاکنون دلواپسان، تندروها و حداقلی‌ها هجمه‌ها و حملات خود را با ربط و بی‌ربط به مسعود پزشکیان تک نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو وارد می‌کنند. هر چند که اگر به‌جای مسعود پزشکیان هر شخص دیگری نامزد اصلاح‌طلبان و جریان تغییرخواه می‌شد بازهم آماج این حملات قرار می‌گرفت. به قول حسن روحانی که اخیرا در جمع مدیران و وزرای خود در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفته بود: «هدف از توهین‌ها مبارزه با تفکر ماست.» لذا مشخص است که دلواپسان با تفکر عقلانیت، آزاد‌اندیشی و اصلاح و اعتدال مشکل دارند و به هر نحوی دنبال پیاده‌کردن منویات خود در راستای جزم‌اندیشی و نگاه متصلب، بسته و قیم‌مآبی در جامعه هستند. سیر این نگاه تخریبی را به‌خوبی می‌توان از اولین برنامه‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان دنبال کرد که هجمه‌ها چه از سوی رسانه‌های مکتوب چه رسانه‌های رسمی ‌و چه مجازی آنها علیه وی، جریان حامی‌ و حتی  مشاورانش در حوزه‌های مختلف ادامه داشته است. شاید بتوان برد بیشتر این حملات را در دو برنامه میزگرد سیاسی با حضور دکتر محمدجواد ظریف و میزگرد فرهنگی با حضور دکتر محمدرضا فاضلی دید که در مناظره سیاسی صحبت‌های ظریف در حمایت از پزشکیان و نگاهش به سیاست خارجی آنچنان تاثیرگذار بود که رسانه‌هایشان چه در فضای رسمی ‌و چه فضای مجازی شروع به زدن و تخریب محمدجواد ظریف کردند. در ماجرای مناظره فرهنگی نیز همینگونه بود که هدفمند اجازه سخن‌گویی به دکتر فاضلی در قامت مشاور داده نشده و میکروفن وی قطع شد و این موضوع نیز بازتاب‌های بسیاری داشت. البته همانطور که گفته شد این تخریب‌ها جدای از خود پزشکیان  و مشاوران جریان حامی ‌وی را نیز مورد هجمه و تخریب قرار داده و می‌دهد. چنانکه روز گذشته «کیهان» در مطلبی هشدار‌گونه خطاب به پزشکیان نوشت: «وطن‌فروشان امروزه در کنار و حامی‌جنابعالی هستند! جناب پزشکیان برادرانه عرض می‌کنم و کوتاه سخن آن که مراقب باشید شخصیت خود را با گروه یاد شده گره نزنید. این طیف از همراهان، شما را که در پی آب هستید، به سوی سراب می‌برند و...» آنچه مسلم است دلواپسان اینگونه تخریب‌ها را شگرد دارند و سال‌ها و دهه‌هاست اینطور هجمه می‌کنند و درصدند که میان پزشکیان و حامیانش اختلاف بیندازند. اما خود دلواپسان و تندروها می‌دانند که هر چه آگاهی جامعه بیشتر شود آنها را کنار زده و به حاشیه خواهند راند و به سمت جریان توسعه و عقلانیت خواهند رفت.
*تخریب هدفمند

نقطه عطف تخریب‌ها علیه پزشکیان را می‌توان در مناظرات دید؛ جایی‌که در مناظرات 3 گانه اخیر با تِم اقتصادی و فرهنگی؛ برخی کاندیداها به‌ویژه علیرضا زاکانی وظیفه تخریب را در میان نامزدهای اصولگرا به عهده داشتند. وی طی مناظرات اخیر بارها و بارها به پزشکیان تاخت و او را دولت سوم روحانی خواند و جریان حامی ‌وی را نیز مورد هجمه و اهانت قرار داد. البته بسیاری منتظر بودند که پزشکیان هم در مناظرات پاسخ درخوری به زاکانی بدهد؛ اما به‌نظر می‌رسد که کسی دیگر او را جدی نمی‌گیرد. چنانکه مصطفی پورمحمدی از مناظره اول و پزشکیان نیز از مناظره سوم او را از دستور کار خارج کرده و به او پاسخ نداد. چه اینکه مسعود پزشکیان در مناظره سوم با جملاتی طلایی تخریب‌های او را به خودش برگرداند. جایی‌که خطاب به زاکانی اظهارکرد: «آقای زاکانی هم یک حرف‌هایی می‌زنند که لازم نیست جواب‌شان را بدهیم،‌ چون همانطور که گفتند معلوم نیست که تا آخر هم بمانند و این سخنان درباره ستاد من را تا آخر دنبال خواهید کرد.» یا در بخش دیگری از مناظره در جواب به زاکانی که گفت: «نمی‌گذارم رئیس‌جمهور شوید»، بیان داشت: «می‌گویید من نمی‌گذارم شما رئیس‌جمهور شوید، یا جای خدا نشسته‌ای یا جای مردم!» البته پزشکیان روز گذشته در اجتماع با شکوه مردم سنندج نیز با اشاره این موضوع اظهارکرد: «دیروز یکی در اون صداوسیما می‌گفت من نمی‌گذارم تو رئیس‌جمهور شوی، تو چیکاره‌ای که نگذاری؟! این مردم ما هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی در قدرت باشد یا نباشد. مردم با حضور در صحنه، اینگونه افراد مدعی که تصور می‌کنند عقل کل هستند را پس می‌زنند.» به‌نظر می‌رسد هر چه بیشتر رو به انتخابات برویم تخریب‌های اینگونه علیه پزشکیان و جریان حامی ‌و اطرافیانش بیشتر خواهد شد.

* منشأ تخریب خود کم‌ بینی است

یک فعال سیاسی در خصوص خط تخریب‌ها علیه  مسعود پزشکیان اظهار داشت: به‌رغم توصیه‌های مقام معظم رهبری که تخریب نکنید و اگر حرفی دارید محترمانه بگویید. بداخلاقی‌هایی انجام می‌شود. منشأ تخریب نوعی ترس و وحشت از پیروزی طرف مقابل است. چون حرف درست و حسابی در برابر رقیب ندارند رو به تخریب می‌آورند. محمد هاشمی‌ به «آرمان ملی» گفت: اگر حرف یا ادعایی داشتند می‌توانستند راحت مطلب خود را بیان کنند و نیازی به تخریب نبود. سابقه‌ای که آقای دکتر ظریف از خودش باقی گذاشته شخصیتی بسیار دانا، باسواد و مورد تایید نظام به‌ویژه رهبری بوده که توانایی زیادی در عرصه سیاست و اجرا داشته است. اما وقتی نمی‌توانند با منطق با ایشان روبه‌رو شوند طبیعتا هوچی‌بازی در می‌آورند و تهدید و تخریب می‌کنند و از روش‌های غیراخلاقی وارد می‌شوند. وی افزود: در مورد آقای دکتر پزشکیان هم این مساله صادق است و با صحبت‌هایی که انجام داده و می‌دهند تجربه ثابت کرده که وی مبتنی بر اخلاق رفتار می‌کند. حتی استناد به ائمه و حضرت رسول(ص) و شیوه آنها برای اولین‌بار است که در مناظرات آمده و پیش از این در مناظرات این رویه را نداشتیم. لذا مخالفان پاسخی برای او ندارند جز اینکه از راه تخریب وارد شوند. به طور کلی نیز اگر در رقابت پاسخ مناسب باشد نیازی به تخریب نیست؛ اما اگر نباشد تنها راهی که طرف می‌خواهد به مقصود خود برسد تهمت، افترا و تخریب است که به طرف مقابل وارد می‌کنند تا بتوانند نظر مردم را تغییر دهند. هاشمی ‌تصریح کرد: در رقابت آقای پرشکیان، همراهان و جریان حامی‌ وی منطقی و مستند صحبت می‌کنند و مطالبی را مطرح می‌کنند که در گذشته رقیب آنها انجام داده و شرایط را آنطور که خواسته‌اند برای مردم شرح داده‌اند اما وقتی آقای پزشکیان و همراهانش صحبت می‌کنند در حقیقت مردم را نسبت به واقعیت‌های گذشته آگاه می‌کنند. لذا وقتی اینگونه روشنگری می‌کنند جریان رقیب چون پاسخی ندارد ناچار است که از روش تخریب و توهین وارد شود. لذا منشأ تخریب و توهین خود کم‌بینی در مقابل رقیب منطقی و قدرتمند است.

نظر شما